To będzie potężna inwestycja – najdłuższy most w Rzeszowie i około dwukilometrowy odcinek dwupasmówki łączącej ulice Rzecha i Lubelską, które mają pomóc rozładować korki w centrum. Miasto ma na ten cel zaplanowane 170 mln zł i liczy, że w pierwszej połowie października br. uda się podpisać umowę z wykonawcą, a prace zakończą się do końca września 2015 roku.
Jest to pierwszy etap rozbudowy obwodnicy północnej, która w przyszłości ma połączyć Załęże z ul. Krakowską. – To bardzo ważna inwestycja dla miasta, ponieważ w ten sposób powstanie nowy ciąg komunikacyjny, który odciąży przede wszystkim bardzo zakorkowaną ulicę Piłsudskiego – odkreśla Maciej Chłodnicki, rzecznik prezydenta Rzeszowa. Następnym krokiem, po budowie połączenia ulic Rzecha i Lubelskiej, jest budowa drogi od ul. Lubelskiej przez Warszawską aż do przedłużenia Okulickiego, a całą inwestycję ma zakończyć budowa odcinka do ul. Krakowskiej.
Na I etap prac miasto miało zarezerwowane 146 mln zł, jednak wszystkie oferty przetargowe znacznie przekraczały tę kwotę. Początkowo miasto miało unieważnić przetarg, jednak ostatecznie okazało się, że pojawiała się szansa na zdobycie dodatkowych pieniędzy z funduszy unijnych. Na wtorkowej nadzwyczajnej sesji radni zgodzili się wpisać tę dodatkową kwotę do Wieloletniej Prognozy Finansowej, a więc ok. 10 października miasto będzie mogło podpisać umowę z wykonawcą.
– Zobowiązuje ona do wykonania całej dokumentacji i realizacji inwestycji, więc zakładamy, że prace mogłyby się rozpocząć już na przełomie kwietnia i maja przyszłego roku, a cała droga i most miałyby być gotowe ok. września 2015 roku – dodaje rzecznik prezydenta.
Łącznik będzie przedłużeniem ul. Rzecha, w miejscu jej skrzyżowania z ul. Ciepłowniczą droga będzie skierowana na zachód przez tereny elektrociepłowni, dalej przez Wisłok, a do ul. Lubelskiej dotrze na wysokości ul. Krogulskiego. Będzie to dwupasmówka o długości ok. 1,8 km, po środku będzie pas zieleni, a każda jezdnia będzie miała szerokość 7 m. Po obu stronach zaplanowano również chodniki i ścieżki rowerowe, po obu stronach. Most, który będzie częścią tej budowy, zawiśnie na ogromnym pylonie o wysokości 107 m, ma mieć długość 400 m i będzie najdłuższym w mieście.