Reklama

Automoto

Małe firmy mogą zaoszczędzić 14 tys. euro na jednym samochodzie elektrycznym – ogłasza think-tank Economics

Źródło: Ford Polska
Dodano: 17.12.2024
Foto: Ford Polska
Foto: Ford Polska
Share
Udostępnij

Małe firmy w Europie mogą zaoszczędzić 14 tys. euro na jednym pojeździe dostawczym w ciągu trzech lat, decydując się na wymianę samochodu spalinowego na elektryczny. Korzyści ekonomiczne wynikają przede wszystkim z niższych kosztów przejechania kilometra w porównaniu z pojazdami napędzanymi benzyną i olejem napędowym oraz tańszego serwisu, co łącznie zapewnia znaczne oszczędności na pięciu głównych rynkach pojazdów dostawczych.

  • Małe firmy mogą zaoszczędzić 14 tys. euro na jednym pojeździe w ciągu trzech lat, jeśli wymienią floty na samochody dostawcze z napędem elektrycznym; największe oszczędności to niższy koszt energii i serwisu
  • Są to kluczowe wnioski z raportu zleconego przez Ford Pro: Ekonomika użytkowania samochodów dostawczych w Europie w 2024 roku, opublikowanego przez Centre for Economics and Business Research (Cebr)
  • Opracowane przez Ford Pro kompleksowe środowisko oprogramowania elektrycznych samochodów dostawczych, ładowania, serwisowania zwiększającego dyspozycyjność i systemów zarządzania flotą już teraz wspiera małe firmy europejskie w ich drodze do elektryfikacji

Są to kluczowe wnioski z raportu zleconego przez Ford Pro: Ekonomika użytkowania samochodów dostawczych w Europie w 2024 rokuopublikowanego przez Centre for Economics and Business Research (Cebr), który oparto na wynikach ankiety przeprowadzonej wśród 1000 przedsiębiorstw w Europie. 1

Wynikami badania potwierdziły, że koszt zakupu elektrycznego samochodu dostawczego zwraca się z nawiązką, dzięki niższym kosztom eksploatacji, w ciągu trzech lat – które przyjmuje się powszechnie jako długość planu finansowego. Niższe całkowite koszty eksploatacji mogą przynieść korzyści małym firmom, zaczynającym dostrzegać zalety elektrycznych samochodów dostawczych, które idąc w ślady dużych flot o większych zasobach, wprowadzają pojazdy zelektryfikowane.

„Gospodarka w Europie opiera się na małych firmach, a wprowadzenie przez nie elektrycznych modeli dostawczych jest kolejnym decydującym krokiem na drodze do elektryfikacji samochodów na europejskich drogach. Część małych firm już z powodzeniem weszła w tę fazę, a Ford Pro dostarcza zarówno elektryczne samochody dostawcze, jak i usługi, które je wspierają” – powiedział Hans Schep, dyrektor generalny Ford Pro Europe.

Od etapu, w którym mała firma zaczyna rozważać elektryfikację, Ford Pro wspiera przejście na nowe technologie, aby ułatwić ten proces, jak to tylko możliwe. Narzędzie E-Switch Assist pomaga klientom, na podstawie obciążenia pojazdów w firmie, w szybkim określeniu obszarów zastosowań, w których lepiej sprawdziłyby się modele elektryczne. Od czasu wprowadzenia E-Switch Assist, klienci Ford Pro w Europie skorzystali z oprogramowania w 50 tys. obecnych samochodów, aby ocenić najlepsze możliwości elektryfikacji swoich flot.

Elektryczne samochody dostawcze oferują małym firmom wiele możliwości obniżenia kosztów do minimum, już od momentu rozpoczęcia każdego dnia pracy, szczególnie dzięki niższym kosztom ładowania w porównaniu z kosztami paliw do pojazdów z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi. Oprogramowanie Ford Pro Charging pozwala użytkownikom planować ładowanie w godzinach, kiedy mogą korzystać z tańszych taryf cen energii, co znacznie obniża koszty użytkowania samochodu.

Elektryczne samochody dostawcze są również mechanicznie prostsze niż pojazdy z silnikiem wysokoprężnym, co zmniejsza ich wymagania serwisowe. Ford Pro Service szacuje, że koszty serwisu i napraw E-Transita są o 40% niższe, niż w przypadku podobnych modeli z silnikiem Diesla.

Małe przedsiębiorstwa stanowią 99 procent firm w UE. 2 Zgodnie z raportem CEBR największe korzyści z elektryfikacji, mogą odnieść firmy we Francji, gdzie przejście na napęd elektryczny może przynieść do 19 tys. euro oszczędności na jednym samochodzie dostawczym. Oszczędności te wynikają z kilku czynników, przede wszystkim, po skalkulowaniu dotacji rządowych, stosunkowo niska jest różnica cen pomiędzy modelami dostawczymi zasilanymi energią elektryczną, a samochodami spalinowymi. Niższy jest również koszt amortyzacji elektrycznych samochodów dostawczych. Taki korzystny bilans wspiera również państwo francuskie utrzymujące relatywnie dużą rozpiętość cen energii elektrycznej i paliwa, co zwiększa pole oszczędności użytkowników modeli elektrycznych, korzystających z niskich cen prądu.

Analogiczne obliczenia wykazują oszczędności do 16 tys. euro dla firmy w Hiszpanii, do 14 tys. euro w Wielkiej Brytanii, do 12 tys. euro we Włoszech i do 11 tys. euro w Niemczech. Średnia oszczędność na wszystkich pięciu rynkach wynosi 14 tys. euro. Dodatkowe oszczędności może przynieść zwolnienie z opłat wymaganych za wjazd do coraz większej liczby stref niskoemisyjnych.

Realne korzyści

Wśród wielu małych firm, które już korzystają z ekonomicznej elektryfikacji dzięki Ford Pro, jest firma kurierska France Alliance 56. Kiedy firma po raz pierwszy zaczęła dostarczać paczki w regionie Morbihan we Francji, wykorzystywała samochody dostawcze napędzane olejem napędowym. Obecnie firma posiada samochody E-Transit, 3 i używa z kompleksowych rozwiązań Forda Pro, usprawniających zarządzanie ładowaniem.

Przejście na elektryczne samochody dostawcze obniżyło koszty zasilania samochodów o ponad 80%, a wydatki spadły do zaledwie 3 euro za przejechanie 100 km w porównaniu do 18-20 euro dla samochodów dostawczych z silnikiem wysokoprężnym. Według France Alliance 56, te znaczące oszczędności okazały się bardzo proste do osiągnięcia.

„Kierowcy mogą po powrocie łatwo naładować samochody. Dziesięć sekund trwa wyjście z kabiny obok punktu ładowania i podłączenie vana. To nie może być prostsze” – powiedział Willy Le Gouellec, menedżer France Alliance 56. „Również dla mnie oprogramowanie jest łatwe w użyciu – śledzę każdy pojazd i widzę, jaki ma zasięg. Widzimy dużą różnicę.”        

Małe firmy funkcjonujące w obszarach miejskich mogą odnieść dalsze korzyści dzięki odliczeniu kosztów wjazdu do europejskich stref niskoemisyjnych, których jest obecnie ponad 350, obejmujących stolice państw UE. W sumie strefy liczą ponad 80 milionów mieszkańców.

Przykładem może być El Rastro, najstarszy obszar handlowy w Madrycie, położony w strefie niskiej emisji. Stowarzyszenie handlowców Asociacion de Comerciantes Nuevo Rastro Madrid oraz Market Cebada, zlokalizowane w tym obszarze, mogą teraz korzystać ze współdzielonego Forda E-Transita, który zastąpił wcześniej używane pojazdy, w tym pojazdy dostawcze z silnikiem Diesla. Współdzielenie samochodów dostawczych jest częścią pilotażowego projektu Rastro Electricity Forda Pro, realizowanego we współpracy z Radą Miejską Madrytu, który przynosi handlowcom zarówno oszczędności, jak i dodatkowe korzyści.

Manuel González, prezes Asociacion de Comerciantes Nuevo Rastro Madrid, wyjaśnia:  „Oszczędności okazały się znaczące – około 50 procent – ale korzyści wykraczają poza kwestie kosztów zasilania pojazdu. Dzięki napędowi elektrycznemu możemy teraz działać bez ponoszenia żadnych opłat z tytułu poruszania się w strefie. Po przekonaniu się o zaletach i łatwości użytkowania, coraz więcej naszych partnerów chce korzystać z E-Transita.”

Marta González, menedżer Cebada’s Market, dodaje: „Jesteśmy w centrum strefy niskiej emisji w Madrycie i martwiliśmy się, że nie będziemy w stanie zaoferować naszym klientom usług dostawy zakupów do domu. Zostało to rozwiązane dzięki E-Transitowi.”

# # #

https://media.ford.com/content/dam/fordmedia/Europe/en/2024/05/cebr/2024_CebrReport_EU.pdf

Raport Centre for Economics and Business Research z maja 2024 r., szacujący aktywność gospodarczą w branżach zależnych od samochodów dostawczych na pięciu rynkach krajowych plus UE.  Raport powstał na zlecenie H+K Strategies i Ford Motor Company.

Komisja Europejska

 3 Zasięg do 317 km przy w pełni naładowanym akumulatorze E-Transita. Szacowany dystans według Ogólnoświatowej Zharmonizowanej Procedury Testów Pojazdów Lekkich (WLTP). Przedstawione dane służą do celów porównawczych i powinny być zestawiane wyłącznie z danymi dotyczącymi innych pojazdów testowanych zgodnie z tymi samymi procedurami technicznymi. Rzeczywisty zasięg zależy od takich czynników, jak temperatura, styl jazdy kierowcy, profil trasy, stan techniczny pojazdu, wiek i kondycja akumulatora litowo-jonowego. Deklarowane zużycie paliwa/zużycie energii w cyklu WLTP, emisja CO2 i zasięg napędu elektrycznego mierzone są zgodnie z wymaganiami i specyfikacjami technicznymi regulaminów europejskich (WE) 715/2007 i (WE) 2017/1151 w aktualnym brzmieniu. Przyjęta obecnie procedura testowa pozwala na porównanie wyników uzyskanych przez różne typy pojazdów oraz różnych producentów.

Foto: Ford Polska

Czytaj także:

Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy