Reklama

Ludzie

Podkarpackie Q&A z marszałkiem Władysławem Ortylem

Źródło: Serwis informacyjny UMWP
Dodano: 14.09.2025
Grafika - Źródło: Serwis informacyjny UMWP
Grafika - Źródło: Serwis informacyjny UMWP
Share
Udostępnij

Zapraszamy serdecznie do lektury drugiego odcinka z serii „Podkarpackie Q&A”, który tym razem poświęcony jest Podkarpackiemu Funduszowi Kolejowemu. Naszym rozmówcą jest Marszałek Województwa Podkarpackiego Władysław Ortyl.

Red. ❓ Panie Marszałku, Podkarpacki Fundusz Kolejowy to inicjatywa, która cieszy się dużym zainteresowaniem. Mógłby Pan przybliżyć, na czym polega projekt, który został zainicjowany przez zarząd województwa?

MWO 💬: Oczywiście. Ten fundusz to nasz sposób na wsparcie lokalnych społeczności w poprawie infrastruktury kolejowej. W pierwszej edycji, w latach 2015-2023, którą nazywaliśmy Wojewódzkim Funduszem Kolejowym, zrealizowaliśmy wiele ważnych inwestycji, takich jak budowa wiat przystankowych, parkingów, oświetleń przystanków czy ścieżek dojścia. Teraz, w drugiej edycji, wsłuchując się w głosy lokalnych samorządów, chcemy pójść krok dalej. Planujemy kontynuować wsparcie dla budowy parkingów przy przystankach kolejowych, które poprawią dostępność i komfort korzystania z kolei. Kwota przeznaczona na ten cel to 3 mln złotych dotacji z budżetu województwa w ciągu 5 lat. Chcielibyśmy zrealizować cztery zadania inwestycyjne w ciągu każdego roku.

Red. ❓ Rozumiem, że projekt skoncentrowany jest na budowie parkingów. Dlaczego są one tak ważne w kontekście rozwoju kolei w regionie?

MWO 💬: Chcemy, aby podróż koleją była dla mieszkańców Podkarpacia jak najbardziej atrakcyjna. Budowa parkingów przy stacjach i przystankach kolejowych to element, który realnie ułatwia przesiadkę do pociągu z innych środków transportu, rozwijając w ten sposób ideę transportu intermodalnego. Dzięki temu więcej osób może skorzystać z kolei jako szybkiego i ekologicznego środka transportu.

Red. ❓ Projekt zaangażuje wiele gmin z terenu województwa. Jakie korzyści przyniesie to samorządom?

MWO 💬: Współpraca z gminami jest kluczowa dla sukcesu Podkarpackiego Funduszu Kolejowego. Projekt zakłada wzajemne wsparcie finansowe, gdzie zarówno województwo, jak i gminy, dokładają się do realizacji inwestycji. Dzięki takiemu montażowi finansowemu możemy realizować więcej projektów i szybciej poprawiać infrastrukturę kolejową w całym regionie. Dzięki temu mieszkańcy zyskają dostęp do nowoczesnych i komfortowych przystanków kolejowych.

Red. ❓ Na koniec, jakie są plany na przyszłość w kontekście rozwoju infrastruktury kolejowej w województwie?

MWO 💬: Podkarpacki Fundusz Kolejowy to tylko jeden z elementów naszej strategii rozwoju transportu kolejowego. Chcemy wspierać modernizację linii kolejowych, poprawę jakości taboru oraz rozwój zintegrowanego systemu transportu publicznego. Jesteśmy w trakcie rewitalizacji linii kolejowej 108 na odcinku Jasło-Nowy Zagórz, przygotowania koncepcji takich projektów jak Kolej Lasowiacka na północy województwa, utworzenie skansenu kolejowego w gminie Olszanica czy też realizacji zadań na liniach kolejowych nr 25, 74, 78 na odcinku Stalowa Wola-Tarnobrzeg-Sandomierz-Ocice-Padew. Naszym celem jest stworzenie nowoczesnej i dostępnej sieci kolejowej, która będzie służyć mieszkańcom Podkarpacia przez wiele lat. Cieszymy się, że liczba pasażerów rośnie z roku na rok. Przypominam, że w 2023 r. było to niespełna 4 mln osób, natomiast w 2024 r. – 4.4 mln. W I półroczu tego roku zachowujemy tendencję wzrostową, bowiem jest to już 2,34 mln pasażerów.

Czytaj także:

Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy