Reklama

Biznes

Rozbudowa S19 Sokołów Małopolski Północ – Jasionka

Opracowanie Aneta Gieroń
Dodano: 27.11.2024
Fot. GDDKiA/Oddział w Rzeszowie
Fot. GDDKiA/Oddział w Rzeszowie
Share
Udostępnij

Budowa drogi ekspresowej S19  na Podkarpaciu jest coraz bardziej zaawansowana. Postępy prac widać także na rozbudowywanym odcinku S19 między węzłami Sokołów Małopolski Północ i Jasionka.

Odcinek realizowany jest w systemie Projektuj i buduj w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. Umowa z wykonawcą (firma Strabag) została podpisana w listopadzie 2022 r. Wartość kontraktu to 272 830 814,75 zł. Decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla dobudowy drugiej jezdni pomiędzy węzłami Sokołów Małopolski Północ i Jasionka Wojewoda Podkarpacki wydał w kwietniu tego roku. Roboty budowlane rozpoczęły się w maju br. Aktualne zaawansowanie prac wynosi ok. 15 proc. Wszystkie prace powinny zostać ukończone w II połowie 2026 r.

Rozbudowa S19 – zakres prac

Aktualnie S19 na odcinku między węzłami Sokołów Małopolski Północ a Jasionka posiada trzypasową jezdnię w układzie 2+1, bez pasa rozdziału kierunków jazdy. Po rozbudowie droga będzie posiadała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, pas awaryjny o szerokości 2,5 m oraz pobocza. Docelowa nośność to 11,5 t/oś. Inwestycja realizowana jest na terenie powiatu rzeszowskiego (gmina Sokołów Małopolski i gmina Trzebownisko) i łańcuckiego (gmina Czarna), w bezpośrednim sąsiedztwie już istniejącej, pierwszej jezdni drogi ekspresowej. Na początkowym odcinku po zachodniej stronie, a od Stobiernej do Jasionki po wschodniej.  

Zakres prac w ramach rozbudowy S19 obejmuje także dostosowanie istniejących obiektów inżynierskich, urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD) i ochrony środowiska. Przebudowane zostaną kolidujące drogi poprzeczne, cieki wodne oraz infrastruktura techniczna. Węzły Sokołów Małopolski Północ, Sokołów Małopolski i Jasionka, które posiadają pełny, docelowy przekrój dwujezdniowy, nie wymagają rozbudowy. Łączna długość planowanych do rozbudowy odcinków drogi wynosi ok. 13,8 km.   

W ramach inwestycji powstaną nowe obiekty inżynierskie, w tym estakada w miejscowości Nienadówka, dwa wiadukty (w tym jeden z funkcją przejścia dla zwierząt średnich) oraz dwa przejazdy gospodarcze.   

W zakresie ochrony środowiska zostaną wykonane cztery przejścia dla zwierząt średnich (jedno zespolone z wiaduktem), cztery przejścia dla zwierząt małych, osiem przejść dla płazów, ponad 2,7 km ekranów akustycznych oraz zbiorniki retencyjne (13 otwartych i 5 zamknięte). Posadzona zostanie zieleń dogęszczająca, izolacyjna, krajobrazowa i naprowadzająca. Powstaną też urządzenia oczyszczające ścieki opadowe z jezdni i osłony przeciwolśnieniowe.   

Ponadto w ramach inwestycji istniejący MOP Stobierna (kierunek Lublin) zostanie rozbudowany, co oznacza, że w przyszłości będzie mogła powstać tu stacja paliw i obiekty gastronomiczno-handlowe. Natomiast istniejąca stacja benzynowa zlokalizowana przy dawnej DK19 w Stobiernej zostanie podłączona do drogi ekspresowej S19. Tym samym kierowcy jadący od Lublina w kierunku Rzeszowa będą mogli zatankować swoje pojazdy. 

Zaawansowanie robót drogowych

Ostatnie miesiące robót to głównie odhumusowanie (202 000 m2). Przekłada się to na 75 proc. wykonania założonego planu. Wykonawca od rozpoczęcia budowy zrealizował również 46 proc. wykopów co odpowiada 135 000 m³ oraz 43 proc. nasypów o łącznej objętości 92 000 m³. Należy wspomnieć również o procesie rozbiórki ogrodzeń oraz barier zabezpieczających od strony dobudowywanej drugiej jezdni. Zaawansowanie tych prac to odpowiednio 80 proc. i 60 proc. planu. Postępują również prace związane z rozbiórką istniejącej nawierzchni bitumicznej. Do tej pory usunięto 60 000 m2 nawierzchni co stanowi 80 proc. założonego planu.

W listopadzie br. wykonawca rozpoczął wzmacnianie podłoża pod nasypy w postaci kolumn DSM (ang. Deep Soil Mixing) o średnicy 80 cm. Obecnie trwają przygotowania do realizacji dolnych warstw konstrukcyjnych z mieszanek niezwiązanych.

Ważnym krokiem ostatnich tygodni było wprowadzenie czasowej zmiany organizacji ruchu na drodze wojewódzkiej numer 878 relacji Łążek Ordynacki – Sokołów Małopolski – Stobierna – Rzeszów – Dylągówka. Równie istotną czasową organizacją ruchu jest ta wprowadzona wcześniej na trasie głównej drogi ekspresowej S19, która jest jedną z trudniejszych do utrzymania ze względu na jej długość oraz duże natężenie ruchu. Jest to ogromne wyzwanie dla wykonawcy, który prowadzi roboty budowlane pod ruchem.

Przebudowa i budowa obiektów mostowych

Roboty mostowe polegają na przedłużeniu istniejących obiektów pod czynną jezdnią lub dobudowaniu dodatkowych obiektów obok tych już istniejących. W sumie, do budowy lub przebudowy, jest 15 przepustów i 5 wiaduktów drogowych, w tym jeden pięcioprzęsłowy (estakada w Nienadówce). Część przepustów będzie pełnić funkcję przejść dla zwierząt. Prace trwają aktualnie na 12 z 20 wymagających przebudowy obiektach.

Prace mostowe wiążą się z częściowymi rozbiórkami istniejących obiektów. Do tej pory wykonano je na 9 obiektach spośród 16, które tego wymagają. Wykorzystano do tego cięcie techniką diamentową przy pomocy pił oraz lin.

Największym wyzwaniem inżynierskim jest budowa nowego obiektu czyli estakady w miejscowości Nienadówka. Zostanie ona wybudowana tuż obok istniejącego obiektu, po którym obecnie odbywa się ruch pojazdów. Nowa estakada będzie miała 156,4 m długości i 15,5 m szerokości. Obecnie na obiekcie prowadzone są roboty fundamentowe związane ze wzmocnieniem podłoża przy podporach obiektu. Ze względu na złożone warunki geotechniczne zastosowano wzmocnienie kolumnami z cementogruntu (kolumny DSM).

Do wykonania obiektów mostowych planowane jest użycie:

  • 1149,76 t stali zbrojeniowej, 
  • 6473,01 m3 betonów różnych klas wytrzymałości tj. 810 betonowozów.
Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy