W środę kursy rozpocznie nowa rzeszowska linia autobusowa – numer 50. Połączy ona Dworzec Główny PKP z Dworcem Lokalnym przy ul. Towarnickiego. Linię obsługiwał będzie sześciometrowy elektryczny King Long SmartCity PEV6.
Ten autobus oraz dwa kolejne pojazdy elektryczne: Solaris Urbino 12 electric i Irizar ieBus 12 przebywają w Rzeszowie na testach. We wtorek zostały oficjalnie zaprezentowane na terenie bazy Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego przy ul. Lubelskiej.
– W Rzeszowie stawiamy na zeroemisyjne autobusy i zeroemisyjny system transportowy. Niedawno podpisywaliśmy porozumienie i umowę z Ministerstwem Klimatu i Środowiska dotyczącą dofinasowania zakupu autobusów wodorowych, pierwszych w historii naszego miasta. Kupimy 20 tego typu pojazdów, dostaliśmy na to prawie 70 mln zł dofinansowania z Krajowego Planu Odbudowy –mówi Konrad Fijołek, prezydent Rzeszowa. – Możemy już zaprezentować trzy elektryczne autobusy, które są na testach w Rzeszowie. Wkrótce zaprezentujemy plan zrównoważonej mobilności miejskiej i projekt transportowy dla miasta Rzeszowa. W oparciu o nie będziemy pozyskiwali środki unijne na zakup kolejnych ekologicznych autobusów.
Pilotażowa linia nr 50, która zacznie kursować od środy 11 grudnia
– Ten pojazd to nie tylko nowoczesne rozwiązania, ale także odpowiedź na potrzeby współczesnego transportu publicznego. Łączy ekologię i wydajność – podkreśla Paweł Dzikowski, prezes EV Motors sp. z o. o. i King Long Polska. Sześciometrowy elektryczny King Long SmartCity PEV6, wyjedzie na pilotażową linię nr 50, która zacznie kursować od środy, 11 grudnia.
– Będzie ona łączyła dwa dworce tworzące Rzeszowskie Centrum Komunikacyjne, czyli Dworzec Lokalny i Dworzec Główny PKP. Trasa linii 50 będzie przebiegała z Dworca Lokalnego przez przystanki Piłsudskiego Urząd Marszałkowski, Piłsudskiego Urząd Wojewódzki i kończyła się na Dworcu Głównym PKP. Taki sam przebieg będzie w drugim kierunku. Linia będzie kursowała co 30 minut. 37 kursów będzie rozpoczynało się na Dworcu Lokalnym, 38 na Dworcu Głównym PKP – informuje Agata Walawender, zastępca kierownika Działu Organizacji Przewozów w Zarządzie Transportu Miejskiego w Rzeszowie.
– Temperatura jest obecnie dosyć niska. Pierwszy raz w Rzeszowie w takich warunkach testujemy autobusy elektryczne, które z różnych powodów w okresie późnojesiennym i zimowym zasięg mają ograniczony, chociażby ze względu na ogrzewanie. Porę roku na testy wybraliśmy oczywiście nieprzypadkowo – mówi Maksym Bratko, prezes MPK w Rzeszowie. – Te trzy pojazdy, które obecnie sprawdzamy na ulicach Rzeszowa, to autobusy nieco innej filozofii niż te, które aktualnie użytkuje nasza spółka. W większości autobusów, które można spotkać na naszych ulicach, ładowanie odbywa się przez pantograf. Mają one mniejsze baterie i w związku z tym muszą być często doładowywane. Testowany przez nas produkowany w Polsce Solaris Urbino 12 electric ma bardzo duży zasięg na jednym ładowaniu – ok. 450 km. Nie wymaga też ładowania przy pomocy pantografu. Irizar ieBus 12 – to nowość na polskim rynku – produkowany w Hiszpanii autobus elektryczny także o dużym zasięgu – ponad 400 km. Pojazdy posiadają innowacyjne rozwiązania – chociażby cyfrowe lusterka tak jak Irizar, czy bardzo wydajny system odzyskiwania energii tak jak Solaris. Z kolei sześciometrowy King Long będzie miał specjalne zadanie – pozwoli nam na uruchomienie specjalnej linii transportowej.
– Ten krótki autobus, który na swój pokład może zabrać 23 pasażerów, będzie też sprawdzany pod kątem możliwości uruchomienia nowych linii, które wjeżdżałyby w głąb rzeszowskich osiedli – dodaje Konrad Fijołek.