Trzy miesiące przed terminem do ruchu włączono ostatni z trzech odcinków autostrady A2 Mińsk Mazowiecki – Siedlce, pomiędzy węzłami Groszki i Siedlce Zachód.
Tym samym mieszkańcy tego miasta i okolic zyskają połączenie autostradowe z Warszawą i siecią dróg szybkiego ruchu w Polsce i Europie.
18 grudnia otworzono łącznie 20 km autostrady A2. Do prawie 13-kilometrowego odcinka Groszki – Siedlce Zachód dołączyły fragmenty sąsiednich odcinków A2 udostępnionych w sierpniu 2024. To 3,6 km odcinka Kałuszyn – Groszki i początek Siedlce Zachód – Siedlce Południe (3,4 km). Łącznie w tym roku do ruchu oddano blisko 38 km autostrady A2.
Odcinek Groszki – Siedlce Zachód, o długości 12,9 km, zrealizowała firma Stecol Corporation. Koszt umowy to ok. 530 mln zł, a dofinansowanie ze środków unijnych w ramach dwóch programów (POIiŚ i FEnIKS) wyniosło łącznie ok. 339 mln zł. Trasa w całości biegnie po nowym śladzie. W ramach inwestycji powstała ok. 600-metrowa estakada w dolinie Kostrzynia, osiem wiaduktów nad autostradą oraz 13 przejść dla zwierząt.
– To niezwykle ważny dzień dla Siedlec, wschodniego Mazowsza i całej Polski Wschodniej. Dzięki dofinansowanej przez Unię autostradzie podróże do innych regionów Polski, jak i całej Europy staną się szybsze i bezpieczniejsze – powiedziała Katarzyna Smyk, Dyrektor Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce.
Wybudowany został również układ dróg do obsługi ruchu lokalnego. Szeroki pas rozdziału pomiędzy jezdniami, który stanowi rezerwę pod rozbudowę o dodatkowy pas ruchu w przyszłości, wykonano w innej technologii. Zamiast tak jak dotychczas wypełnić go humusem i zasiać trawę, zastosowano utwardzone kruszywo z nawierzchnią szczelną, której szorstkość i przyczepność zminimalizują ryzyko utraty panowania nad pojazdem w przypadku zjechania z jezdni głównej (w porównaniu z „zielonym” pasem rozdziału). To rozwiązanie pilotażowe, które pozwoli zminimalizować prace utrzymaniowe, eliminując koszenie trawy i związane z tym utrudnienia w ruchu.
A2 do Białej Podlaskiej i granicy Polski
W realizacji przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad są kolejne cztery odcinki autostrady do Białej Podlaskiej o łącznej długości ponad 65 km, które planujemy oddać do ruchu w 2026 r. Jeden z nich, najbliżej Białej Podlaskiej, będzie gotowy już w tym roku, ale kierowcy skorzystają z niego po zakończeniu prac na z pozostałych trzech.
W przygotowaniu jest też przedłużenie A2 do granicy z Białorusią o łącznej długości ok. 32 km. 11 grudnia br. GDDKiA ogłosiła przetarg na wykonanie projektu technicznego i wykonawczego oraz budowę A2 Kijowiec – Dobryń. Przetarg dla odcinka od Białej Podlaskiej do Kijowca ma zostać ogłoszony w I kwartale 2025 r. W trakcie procedury uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) są zadania od Białej Podlaskiej do Kijowca oraz od Kijowca do Dobrynia. Na ostatni fragment trasy, od Dobrynia do granicy (6,8 km), postępowanie w sprawie decyzji ZRID jest zawieszone. Jego kontynuacja jest uzależniona od unormowania sytuacji geopolitycznej z Białorusią.
Łączy zachód ze wschodem
Oddany do ruchu odcinek jest elementem dłuższego ciągu autostrady A2. W ruchu krajowym połączy tereny na wschód od Warszawy, leżące wzdłuż obecnej drogi krajowej nr 2, z siecią dróg szybkiego ruchu w Polsce, zwiększając konkurencyjność regionu. Skrzyżuje się też z budowaną wzdłuż wschodniej granicy kraju drogą ekspresową S19, stanowiąca część międzynarodowego szlaku Via Carpatia, od granicy z Litwą przez Białystok, Lublin, Rzeszów do granicy ze Słowacją.
Autostrada A2 na całym swym docelowym przebiegu przez Polskę, od granicy z Niemcami do granicy z Białorusią, zaliczana jest do sieci bazowej TEN-T w korytarzu Morze Północne – Bałtyk. Ma zapewnić wysoki komfort ruchu pojazdów, zwiększyć dostępność do transeuropejskiego korytarza sieci TEN-T oraz poprawić jakości wewnętrznych powiązań komunikacyjnych.
W planach jest poszerzenie 89 km tej trasy, od węzła Łódź Północ do węzła Konotopa, o dodatkowy pas ruchu. Projektanci przygotowują dokumentację. W październiku br. złożone zostały wnioski o uzyskanie decyzji ZRID. W przyszłym roku otworzone zostaną przetargi na wyłonienie wykonawców rozbudowy, której realizacja przypada na lata 2026-2029.
Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Ściśle niezbędne ciasteczka
Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.
Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.