Michał Dymek został laureatem Złotej Żaby za zdjęcia do filmu “Dziewczyna z igłą” podczas sobotniej gali zamknięcia 32. festiwalu EnergaCamerimage w Toruniu. Srebrną Żabę otrzymał Lol Crawley za “The Brutalist”. Na podium znalazł się również Paul Guilhaume, doceniony za “Emilię Perez”.
Podczas gali zamknięcia 32. festiwalu EnergaCamerimage w Toruniu poznaliśmy laureatów konkursu głównego. Jury pod przewodnictwem Cate Blanchett przyznało Złotą Żabę Michałowi Dymkowi za zdjęcia do “Dziewczyny z igłą”, a także wyróżnienie specjalne reżyserowi tego filmu Magnusowi von Hornowi.
Dymek, który ze względu na obowiązki zawodowe nie mógł uczestniczyć w uroczystości, przygotował wideo z podziękowaniami. “Jestem zaskoczony, że nasz film został nagrodzony Złotą Żabą. Jest w tym coś kosmicznego. Dziękuję festiwalowi, szanownemu jury, które podziwiam. Jesteście moimi mistrzami i mistrzyniami. Dziękuję Magnusowi. Magnus, super! Totalna zaskoczka – dostaliśmy Złotą Żabę! Jestem mega dumny. Dziękuję za zaproszenie i za to, że mnie inspirowałeś” – powiedział.
Srebrną Żabę otrzymał Lol Crawley za “The Brutalist” Brady’ego Corbeta. Natomiast Brązowa Żaba trafiła do Paula Guilhaume’a, autora zdjęć do “Emilii Perez” Jacquesa Audiarda.
Blanchett wręczyła również nagrodę za osiągnięcia życia operatorowi Edwardowi Lachmanowi
Tego wieczoru Blanchett wręczyła również nagrodę za osiągnięcia życia operatorowi Edwardowi Lachmanowi. “Ed, twoje obrazy, kadry i człowieczeństwo sprawiają, że nie potrafimy znaleźć słów. Jedyne słowa, jakie cisną się na usta: to jest ten człowiek. Miałam przyjemność i zaszczyt być w twoim obiektywie dwa razy. Mam nadzieję, że takich okazji będzie więcej. Dzięki tobie praca aktorska była łatwiejsza. Ty podniosłeś jej poziom. Zawsze podnosisz poziom gry aktorów. To niezaprzeczalne. Jeszcze bardziej niezaprzeczalne są twoje pokłady empatii i człowieczeństwa. Jesteś światłem choćby tylko dlatego, że jesteś” – podkreśliła Cate Blanchett, nie kryjąc wzruszenia.
Odbierając statuetkę, Lachman podkreślił, że festiwal Camerimage to jego filmowy dom od ponad 20 lat, kiedy przyjechał tu z filmem “Daleko od nieba”. “Od tamtej pory nawiązałem wiele przyjaźni z osobami, które – tak jak ja – pracują przy realizacji zdjęć. Tutaj możemy się spotykać, bo przecież nie pracujemy razem na planie. Ten festiwal stworzył nam tę wyjątkową możliwość. Nagroda za całokształt twórczości może wydawać się zamknięciem twórczej drogi, ale duch odkrywania życia poprzez obrazy rośnie wraz z doświadczeniem i otwartością na naukę” – stwierdził.
Pozostałe nagrody specjalne odebrali dokumentalista Gianfranco Rosi, scenograf Nathan Crowley oraz montażysta William Goldenberg.
Laureatem Konkursu Filmów Polskich został Piotr Sobociński jr.
Laureatem Konkursu Filmów Polskich został Piotr Sobociński jr. Statuetkę zapewniły mu zdjęcia do “Kosa” Pawła Maślony. Główna nagroda w Konkursie Debiutów Operatorskich przypadła Toddowi Martinowi, twórcy zdjęć do “Tatami” Zar Amir Ebrahimi i Guya Nattiva. Obraz zdobył również nagrodę publiczności. Z kolei w Konkursie Debiutów Reżyserskich bezkonkurencyjna okazała się Sandhya Suri, twórczyni “Santosh”.
Zwyciężczynią Konkursu Długometrażowych Filmów Dokumentalnych została Elizabeth Lo, odpowiedzialna za zdjęcia do “Mistress Dispeller”, który sama wyreżyserowała. W Konkursie Krótkometrażowych Filmów Dokumentalnych nagrodzono J. Daniela Zunigę (“Shotplayer w reż. Sama Shainberga).
Główną nagrodę w Konkursie Wideoklipów odebrał Rodrigo Prieto za “Fortnight” Taylor Swift. W Konkursie Seriali Telewizyjnych po statuetkę sięgnął Robert Elswit za “Ripley: Bardzo ciężko cię znaleźć” Stevena Zailliana.
W trakcie gali rozstrzygnięto ponadto Konkurs Etiud Studenckich Szkół Filmowych i Artystycznych. Złotą Kijankę zdobył Tim Brendel ze Szkoły Filmowej w Łodzi za zdjęcia do “Orchidei”, którą także wyreżyserował. Srebrna Kijanka powędrowała do Daniela Le Hai ze Szkoły Filmowej im. Krzysztofa Kieślowskiego, operatora i reżysera “I am Not Here”. Brązową Kijanką doceniono Lisę Jilg z Filmakademie Baden-Wittenberg za “Titans” Jannika Weisse’a.
“Bardzo bym sobie życzyła, żeby te wszystkie dyskusje zainspirowały nas do pracy”
Podsumowując festiwal, Blanchett nawiązała do towarzyszącej mu debaty na temat inkluzywności w branży filmowej. “Bardzo bym sobie życzyła, żeby te wszystkie dyskusje zainspirowały nas do pracy. Żebyśmy mając konkretną wizję, mogli wprowadzić postulaty w życie. Chciałabym z tego miejsca zaapelować, by doceniano wspaniałą pracę kobiet – autorek zdjęć filmowych. Apeluję do producentów, żeby je zatrudniali. Bo zatrudnienie kobiety to dokładnie takie samo ryzyko jak zatrudnienie mężczyzny” – zaznaczyła.
Dyrektor wydarzenia Marek Żydowicz wyraził nadzieję, że zmiany w tym zakresie “będą wchodzić w życie o wiele bardziej dynamicznie, jeśli idzie o producentów, szkoły filmowe i całe środowisko”. “Bo jeśli zmiany tam będą następowały, to i u nas będzie łatwiej te zmiany dostrzec i wprowadzić” – podsumował.
Galę zwieńczył pokaz “Wicked” Jona M. Chu ze zdjęciami Alice Brooks. To muzyczna opowieść o dwóch czarownicach z Krainy Oz. “Cynthia Erivo wciela się w młodą Elphabę, niezrozumianą przez otoczenie, zielonoskórą kobietę. Partneruje jej Ariana Grande w roli cieszącej się popularnością i słynącej z wyjątkowej urody Glindy. Tak jak Elphaba nie odkryła jeszcze swojej prawdziwej mocy, tak Glinda nie poznała dotąd siły własnego serca. Rozwijająca się między nimi niespodziewana przyjaźń i przygody, które razem przeżyją pomogą im wypełnić swoje przeznaczenie jako Dobra Czarownica z Południa i Zła Czarownica z Zachodu” – czytamy w festiwalowym opisie fabuły.
32. Międzynarodowy Festiwal Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych EnergaCamerimage odbywał się w dniach 16-23 listopada. Patronem medialnym wydarzenia była Polska Agencja Prasowa.