Spółka CPK otrzymała unijne wsparcie na realizację projektów kolejowych. Chodzi o 162 mln zł z instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) na realizację prac projektowych dla linii Sieradz – Poznań. Umowę o współpracy (Grant Agreement Project) w tym zakresie podpisali przedstawiciele Centralnego Portu Komunikacyjnego, Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej oraz Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
Linia nr 85 na odc. Sieradz – Kalisz – Pleszew – Poznań to ważny fragment „Y”, czyli sieci Kolei Dużych Prędkości łączącej Warszawę oraz Łódź z Poznaniem i Wrocławiem. 480-kilometrowa inwestycja istotnie skróci czas przejazdów między tymi miastami, uwolni przepustowość istniejących linii kolejowych pod nowy ruch pasażerski i towarowy, a także włączy w ten system transportowy nowe lotnisko.
Krótszy czas przejazdu pomiędzy czterema z pięciu największych miast w kraju
— Wsparcie ze strony UE to najlepszy dowód, że projekt ma teraz solidne podstawy ekonomiczne, jest oparty na liczbach i prognozach ruchu. Nie tylko skróci czasy przejazdu pomiędzy czterema z pięciu największych miast w kraju, ale także przyczyni się do rozwoju transeuropejskiej sieci kolejowej TEN-T w ramach tzw. korytarza transportowego „Morze Północne – Bałtyk” — podkreślił minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Uruchomienie odcinka linii KDP Sieradz – Poznań w 2035 r. pozwoli na pokonanie tej trasy pociągiem w mniej niż 100 minut, czyli znacznie szybciej niż obecnie. Będzie to możliwe dzięki podniesieniu prędkości eksploatacyjnej do 300-320 km/h.
Na prace przygotowawcze do budowy „Y” spółka CPK otrzymała już w sumie ok. 500 mln zł
W ramach dofinansowanych umów zadaniem CPK będzie m.in. opracowanie projektu budowlanego oraz uzyskanie decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej. Umowy kończą się uzyskaniem prawomocnej decyzji pozwolenia na budowę, która umożliwi rozpoczęcie prac budowlanych i przekazanie inwestycji do eksploatacji do 2035 r.
Budowa ważnych linii kolejowych w sercu Europy ma sprzyjać sprawnemu transportowi ludzi i towarów, zapewniać dostęp do miejsc pracy i usług, a także umożliwiać handel i rozwój gospodarczy. Na prace przygotowawcze do budowy „Y” spółka CPK otrzymała już w sumie ok. 500 mln zł unijnego wsparcia. Złożyło się na nie m.in. dofinansowanie opracowania dokumentacji projektowej odcinka Warszawa – Łódź Niciarniana czy prac projektowych tunelu dalekobieżnego w Łodzi wraz z włączeniem w linię nr 14.
Realizacja projektów umożliwi stawianie kolejnych ważnych kroków na drodze do osiągnięcia jednego ze strategicznych celów spółki CPK, jakim jest budowa sieci Kolei Dużych Prędkości w oparciu o „Y”.