Reklama

Kultura

Festiwal „Źródła Pamięci. Szajna-Grotowski–Kantor”

Opracowanie Aneta Gieroń
Dodano: 22.11.2024
"Umarłam ze szczęścia" Teatru A Part. Fot. Maciej Dziaczko
"Umarłam ze szczęścia" Teatru A Part. Fot. Maciej Dziaczko
Share
Udostępnij

Ostatnie dni listopada wypełnią Rzeszów spektaklami, prelekcjami oraz spotkaniami z twórcami. W czwartek, 28 listopada rozpoczyna się 12. festiwal „Źródła Pamięci. Szajna-Grotowski–Kantor”. W  tym roku pod hasłem „Czas niepokoju” – znów będziemy podążać śladami Józefa Szajny, Jerzego Grotowskiego i Tadeusza Kantora – trzech wielkich reformatorów teatru, których połączył Rzeszów i jego najbliższa okolica. Tutaj się urodzili i stąd wyruszyli w świat.

– Organizowane od 2011 roku „Źródła Pamięci. Grotowski–Kantor–Szajna” to niecodzienne wydarzenie naukowo-artystyczne wypełnione spotkaniami z ludźmi sztuki, zainspirowanymi ideami wielkiej trójki reformatorów światowego teatru pochodzących z Rzeszowa i Podkarpacia. Jak co roku zaprosiliśmy zespoły i indywidualnych twórców, dla których te nazwiska są inspiracją w twórczości i mają ogromne znaczenie osobiste. W programie festiwalu znalazło się wiele różnorodnych wydarzeń z pogranicza teatru, performance’u i sztuk plastycznych – mówi Aneta Adamska-Szukała, pomysłodawczyni oraz dyrektor artystyczna festiwalu.

Trzech wielkich reformatorów teatru, których połączył Rzeszów

Nazwiska Jerzego Grotowskiego, Tadeusza Kantora i Józefa Szajny są dziś znane wszystkim teatralnym i filmowym twórcom, którym bliskim jest krąg kultury zachodniej. Niewiele osób zdaje sobie jednak sprawę, że wszyscy oni związani byli z galicyjskim pograniczem. Rzeszów festiwalem Źródła Pamięci udowodnił, że tak odmienne twórcze światy skrzyżowane ze sobą kapitalnie inspirują twórczy dialog, łącząc tych, którym bliżej do Kantora z tymi, którzy sercem są przy Szajnie czy Grotowskim.

Festiwal potrwa 3 dni, od 28 do 30 listopada. Widzowie zobaczą pięć spektakli, w tym premierowe przestawienie rzeszowskiego Teatru Maska – „Dziewczynka z zapałkami”. Jedna z najpiękniejszych baśni Andersena, przedstawiona zostanie w formie pantomimy.

– Brak narracji słownej otwiera przed aktorami przestrzeń do szerokiej ekspresji artystycznej, zachęcając ich do opowiedzenia opowieści za w zupełnie inny, nieukazywany wcześniej sposób – twierdzi Bartłomiej Ostapczuk, reżyser spektaklu. – Pantomima pozwala na kreację niezwykle sugestywnego świata, w którym granice między rzeczywistością a wyobraźnią w magiczny sposób zacierają się. Brak dialogu słownego nie tylko potęguje napięcie dramatyczne, lecz także skłania widzów do uważniejszego śledzenia każdego ruchu i gestu.

Teatr Przedmieście na zakończenie festiwalu pokaże znakomicie zrealizowaną klasykę, „Makbet. Głos z ciemności”, który w tym roku został wybrany do finału konkursu o Złotego Yoricka na 28. Międzynarodowym Festiwalu Szekspirowskim w Gdańsku.

Opowieść Williama Szekspira sprzed 400 lat o tyranii, zbrodni i miłości jest historią, która ciągle trwa, wciąż rozgrywa się na nowo, zmieniają się tylko epoki i główni bohaterowie. Każdy z nas mógłby być Makbetem… bo raz posmakowane zło i władza, już nigdy nie pozwalają się nasycić.

Spektakle, prelekcje, wystawa malarstwa

W trakcie festiwalowych wieczorów publiczność obejrzy także: seans teatralny Moniki Wachowicz i Jarosława Freta pt. „Szeol”, powstały z inspiracji i fascynacji III symfonią Henryka Góreckiego, spektakl „Voices” łączący elementy teatru i muzyki, w wykonaniu Teatru Brama z Goleniowa (woj. zachodniopomorskie) oraz przedstawienie zainspirowane estetyką i konwencją niemieckiego kabaretu lat 30. XX w. „Umarłam ze szczęścia” w wykonaniu Teatru A Part z Katowic.

W programie festiwalu są też prelekcje: „Wątki szekspirowskie w twórczości Grotowskiego, Kantora i Szajny”; „Nasi mistrzowie – inspiracje i drogowskazy” oraz otwarcie wystawy malarstwa „Zaczynam zawsze od oczu” Macieja Śliwiaka.

Bilety na spektakle, które odbywać się będą na dwóch rzeszowskich scenach: Teatr Maska i Teatr Przedmieście, są dostępne na: www.teatrmaska.pl.

12. Festiwal ŹRÓDŁA PAMIĘCI. SZAJNA – GROTOWSKI – KANTOR 2024

28 LISTOPADA (czwartek)
Teatr Maska, ul. Mickiewicza 13
17.30  Otwarcie festiwalu
18.00  Teatr Maska „DZIEWCZYNKA Z ZAPAŁKAMI” (premiera)

Teatr Przedmieście, ul. Reformacka 4
20.00  Monika Wachowicz/ Jarosław Fret  „SZEOL”

29 LISTOPADA (piątek)

Uniwersytet Rzeszowski, aula nr 2, budynek A3 (Instytut Neofilologii), al. Kopisto 2b
10.30  „Wątki szekspirowskie w twórczości Grotowskiego, Kantora i Szajny” – prelekcje: prof. Małgorzata Grzegorzewska, dr Agnieszka Kallaus, dr Michał Mizera, dr Henryk Mazurkiewicz

Teatr Przedmieście, ul. Reformacka 4
18.00 Teatr Brama „VOICES”

Teatr Maska, ul. Mickiewicza 13
19.30 Otwarcie wystawy malarstwa „Odciski” Macieja Śliwiaka (foyer)
20.00  Teatr A Part „UMARŁAM ZE SZCZĘŚCIA” 

30 LISTOPADA (sobota)

Piwnice Rzeszowskie albo Urban Lab
11.00  Panel dyskusyjny „Nasi mistrzowie – inspiracje i drogowskazy” Aneta Adamska-Szukała, Irena Walat, Marcin Herich, Daniel Jacewicz

Teatr Przedmieście, ul. Reformacka 4
17.00 Teatr Przedmieście „MAKBET. GŁOSY Z CIEMNOŚCI”

Dyrektor artystyczna festiwalu: Aneta Adamska-Szukała.

Organizacja: Urząd Miasta Rzeszowa, Teatr Maska w Rzeszowie, Teatr Przedmieście – współpraca.  
 

PLAKAT B1
Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy