Strona główna>Kultura>Gombrowicz wiecznie żywy! Nagrody 63. Rzeszowskich Spotkań Teatralnych: 4. Festiwalu Arcydzieł
Kultura
Gombrowicz wiecznie żywy! Nagrody 63. Rzeszowskich Spotkań Teatralnych: 4. Festiwalu Arcydzieł
Aneta Gieroń
Dodano: 27.10.2025
„Rejs. Historia” wg Witolda Gombrowicza Teatru Nowego im. I. Cywińskiej w Poznaniu w reż. Radosława Stępnia. Fot. Sebastian Stankiewicz/Teatr im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie
Udostępnij
Cały ubiegły tydzień widzowie Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie, co wieczór oklaskiwali kolejny znakomity teatr z Polski występujący na 4. Festiwalu Arcydzieł, ale nagroda dla najlepszego spektaklu mogła być tylko jedna. Jury w składzie: Juliusz Chrząstowski, Tomasz Domagała, Tomasz Miłkowski, Justyna Szafran i Małgorzata Warsicka, statuetką „Wandy 2025″ nagrodzili przedstawienie „Rejs. Historia” wg Witolda Gombrowicza” w reżyserii Radka Stępnia, które zaprezentował Teatr Nowy im. I. Cywińskiej w Poznaniu. Gratulacje także dla aktorów rzeszowskiego Teatru Siemaszkowej: Mateusza Marczydło oraz Roberta Chodura nagrodzonych Wyróżnieniami Aktorskimi za role w „Dzieciach z Bullerbyn” wyreżyserowanych przez Sławomira Narlocha.
„Za poruszający spektakl, ukazujący dojrzewanie wewnętrzne bohatera, będące jednocześnie częścią procesu jego odchodzenia; także przedstawienie obraz/przemian Polski i jej obciążeń, trwania między dojrzałością a niedojrzałością, poszukiwania miejsca w powojennej Europie” – stwierdziło jury w uzasadnieniu zwycięskiego spektaklu.
Wyróżnienia Aktorskie dla Mateusza Marczydło i Roberta Chodura. Fot. Sebastian Stankiewicz/Teatr im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie
A wybór w tym roku łatwy nie był – w 63. Rzeszowskich Spotkaniach Teatralnych: 04. Festiwalu Arcydzieł ocenianych był siedem, bardzo dobrych spektakli: “Titanic” Teatru im. Wilama Horzycy w Toruniu w reż. Michała Siegoczyńskiego; „Dzieci z Bullerbyn” Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie w reż. Sławomira Narlocha; „Wiśniowy sad” Teatru Powszechnego im. Z. Hübnera w Warszawie w reż. Pawła Łysaka; „Niech no tylko zakwitną jabłonie” A. Osieckiej Nowego Teatru im. Witkacego w Słupsku w reż. Wojciecha Kościelniaka; „Ferdydurke” Och-Teatru w Warszawie w reż. Mariusza Malca; „Drakula” Brama Stokera Teatru Miejskiego w Gliwicach w reż. Jakuba Roszkowskiego oraz „Rejs. Historia” wg Witolda Gombrowicza Teatru Nowego im. I. Cywińskiej w Poznaniu w reż. Radosława Stępnia.
Werdykt ogłoszony przez Jury, który różnił się od ocen publiczności.
NAGRODY AKTORSKIE:
*Nagroda dla Mateusza Łasowskiego za rolę Łopachina w „Wiśniowym sadzie” w reż. Pawła Łysaka z Teatru Powszechnego im. Z. Hubnera w Warszawie, za znakomity portret człowieka próbującego ratować świat i społeczność wbrew im samym, rozdartego między uczciwością wobec bliskich sobie ludzi a szansą, która nadarza się na skutek ich katastrofy i oderwania od rzeczywistości.
*Nagroda dla Artema Manuilova za rolę Firsa w „Wiśniowym sadzie” w reż. Pawła Łysaka z Teatru Powszechnego im. Z. Hubnera w Warszawie za poruszający głos rozpaczy, będący reinkarnacją mitu Kassandry w świecie bezwzględnej wojny.
*Nagroda dla Krzysztofa Szczepaniaka za rolę Józia w spektaklu „Ferdydurke” w reż. Mariusza Malca z Och-Teatru w Warszawie za rolę Józia, rozdwojonego między komentowaniem rzeczywistości a zanurzeniem w onirycznym świecie.
*Nagroda dla Marii Seweryn za rolę Młodziakowej w spektaklu „Ferdydurke” w reż. Mariusza Malca z Och-Teatru w Warszawie, za wolność poszukiwań w surrealistycznej konwencji, ukazującej jałowość powierzchownej postępowości.
*Nagroda dla Sebastiana Perdeka za rolę Miętusa w spektaklu „Ferdydurke” w reż. Mariusza Malca z Och-Teatru w Warszawie, za rolę bohatera, owładniętego obsesyjnym uwielbieniem parobka, symbolizującego tu prostotę i prawdę.
*Nagroda dla Jana Romanowskiego za rolę Gombrowicza (1983) w spektaklu „Rejs. Historia” w reż. Radka Stępnia Teatru Nowego im. I. Cywińskiej w Poznaniu za rolę bohatera wyjeżdżającego do Argentyny, bez świadomości, że opuszcza Polskę na zawsze, walczącego o swoją osobność w świecie oczekującym podporządkowania.
*Nagroda dla Mikołaja Grabowskiego za rolę Witolda Gombrowicza (1963) w spektaklu „Rejs. Historia” w reż. Radka Stępnia Teatru Nowego im. I. Cywińskiej w Poznaniu. Za kreację bohatera powracającego po 24 latach do Europy, pełną dystansu do samego siebie i gotowości do zrozumienia powojennych przemian, za szczerość i głęboką prawdę aktorskiej kreacji.
*Nagroda Zespołowa dla aktorek spektaklu „Niech no tylko zakwitną jabłonie” w reż. Wojciecha Kościelniaka z Nowego Teatru im. Witkacego w Słupsku za pełne pasji, energii i stuprocentowej obecności aktorstwo, będące podstawą znakomicie opowiedzianej historii: tej przez małe h oraz tej – ważniejszej duchowej – zaklętej w portretującym rzeczywistość pejzażu miejsca i czasu.
NAGRODY REALIZACYJNE:
*Reżyseria. Nagroda dla Radka Stępnia za „Rejs. Historia” z Teatru Nowego I. Cywińskiej w Poznaniu, ukazujący duchowe przemiany Witolda Gombrowicza, prześwietlone przez przemiany historii, od czasów przedwojennych po lata 60. ubiegłego wieku, spektakl daje impuls do refleksji nad światem, wciąż tkwiącym w kleszczach stereotypów.
*Muzyka. Nagroda dla Dominika Strycharskiego za muzykę do spektaklu „Wiśniowy sad” w reż. Piotra Łysaka z Teatru Powszechnego w Warszawie za stworzenie niezwykłej ścieżki dźwiękowej katastrofy naszego świata, bardziej przerażającej, niż pęknięcie czechowowskiej struny.
*Scenografia. Nagroda dla Justyny Elminowskiej za scenografię spektaklu „Titanic” reż. Michała Siegoczyńskiego z Teatru im. W. Horzycy w Toruniu, za pełną znaczeń przestrzeń, która umożliwia aktorom i widzom niezwykłą podróż przez świat współczesnych mitów.
WYRÓŻNIENIA JURY:
*Muzyka. Wyróżnienie dla Karima Matusewicza za pejzaż dźwiękowy spektaklu „Ferdydurke”w reż. Mariusza Malca z Och-Teatru w Warszawie za stworzenie olśniewającej dźwiękowej narracji, wyznaczającej kontrapunkt dla wyrafinowanej pracy zespołu aktorskiego.
*Dział literacki. Wyróżnienie dla Magdaleny Koryntczyk, Rafała Michalczuka, Grzegorza Myćki za teatralny program w formie pokładowego dziennika do spektaklu „Rejs. Historia” w reż. Radka Stępnia z Teatru Nowego im. I. Cywińskiej w Poznaniu – za niesamowity pomysł, znakomitą realizację graficzną i merytoryczną.
WYRÓŻNIENIA AKTORSKIE:
*Wyróżnienie dla Pawła Kruszelnickiego za role Jacka, Di Caprio w spektaklu „Titanic” w reż. Michała Siegoczyńskiego z Teatru im. W. Horzycy w Toruniu, jego role dowodzą umiejętności przemiany postaci, utożsamiania z nimi i dystansu.
*Wyróżnienie dla Antoniny Choroszy za role Matki, Milionerki, Cesarzowej w „Rejsie. Historia”, za wykreowanie kobiet silnych, gotowych stawić czoła dziwności tego świata.
*Wyróżnienie dla Mateusza Marczydło za rolę Psa w spektaklu „Dzieci z Bullerbyn” w reż. Sławomira Narlocha z Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie za stworzenie postaci szlachetnej, czułej i nieoczywistej, środkami na co dzień w teatrze używanymi nie często: aktorską intuicją i sercem.
*Wyróżnienie dla Roberta Chodura za rolę Koguta/Kury w spektaklu „Dzieci z Bullerbyn” w reż. Sławomira Narlocha z Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie za niezwykle barwną, pełną czułości kreację, która jednoczy wszystkie pokolenia, przenosząc je do krainy dzieciństwa.
Publiczność zachwycona spektakle „Ferdydurke”
Nagrodę Publiczności otrzymał spektakl „Ferdydurke” w reż. Mariusza Malca z Och-Teatru w Warszawie.
“Ferdydurke” Och-Teatru w Warszawie w reż. Mariusza Malca z Nagrodą Publiczności. Fot. Sebastian Stankiewicz/Teatr im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie
Przyznano też Nagrodę Dziennikarzy dla spektaklu „Niech no tylko zakwitną jabłonie” A. Osieckiej Nowego Teatru im. Witkacego w Słupsku w reż. Wojciecha Kościelniaka; za przenikliwą refleksję na temat powtarzalności mechanizmów i kontekstów dziejowych. Wydobycie na nowo głębokich znaczeń i liryzmu z kompilacji tekstów prasowych i poetyckich. Oryginalną formę spektaklu i znakomitą aktorską realizację przywołującą istotę twórczości i osobowości Agnieszki Osieckiej.
Jury dziennikarskie wyróżniło też zespół aktorski spektaklu „Ferdydurke” w reż. Mariusza Malca z Och-Teatru w Warszawie, za wybitne aktorstwo i trafne ożywienie dzieła Witolda Gombrowicza.
Fotografie Sebastian Stankiewicz/Teatr im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie
Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Ściśle niezbędne ciasteczka
Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.
Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.