Reklama
REKLAMA
Automatycznie wyświetlimy artykuł za 10 sekund
Przejdź do artykułu
Reklama
Reklama

TSLA EXPO 2018. Przemysł szykuje się na elektryczne samochody. Nadjeżdżają!

A A A
Alina Bosak

Dodano: 01-10-2018

Fot. Tadeusz Poźniak

Fot. Tadeusz Poźniak

GALERIA ZDJĘĆ
Fot. Tadeusz Poźniak
Fot. Tadeusz Poźniak
Fot. Tadeusz Poźniak
Fot. Tadeusz Poźniak
Fot. Tadeusz Poźniak
Fot. Tadeusz Poźniak
Fot. Tadeusz Poźniak
Fot. Tadeusz Poźniak
Fot. Tadeusz Poźniak
Fot. Tadeusz Poźniak
Fot. Tadeusz Poźniak
Fot. Tadeusz Poźniak
Fot. Tadeusz Poźniak
Fot. Tadeusz Poźniak
Fot. Tadeusz Poźniak
Fot. Tadeusz Poźniak
Fot. Tadeusz Poźniak
Fot. Tadeusz Poźniak
Fot. Tadeusz Poźniak
Fot. Tadeusz Poźniak
Fot. Tadeusz Poźniak
200 km może przyjechać pierwszy elektryczny autobus Autosanu. Firma BorgWarner do 2023 roku dzięki rosnącej sprzedaży silników hybrydowych i elektrycznych planuje zwiększyć obroty dwukrotnie. Ekomobiliność staje się faktem dzięki rosnącym możliwościom technologicznym. Jak wpływają one na przemysł motoryzacyjny i czy do podkarpackich firm zawitała już automatyka 4.0 mogli dowiedzieć się goście jednego z paneli automotive podczas Kongresu i Targów TSLA EXPO Rzeszów 2018, które 28 i 29 września ściągnęły pasjonatów motoryzacji i związany z tą branżą biznes.
 
Wszystko wskazuje na to, że od ekomobilności nie ma odwrotu. W europejskich miastach przybywa stref, w których jazda samochodem emitującym zbyt wiele zanieczyszczeń, kończy się mandatem. Nad samochodami z elektrycznym napędem pracują także polskie firmy. Pierwszy elektryczny autobus wyprodukował już sanocki Autosan.
Reklama
 
- W 1832 roku Mateusz Beksiński i Walenty Lipiński, dwaj powstańcy listopadowi założyli w Sanoku zakłady mechaniczne, w których produkowali kotły, po czym przeszli w bardziej zaawansowane konstrukcje. W 1928 powstał pierwszy autobus na podwoziu Lancii, zabudowany w Autosanie drewnianą zabudową. Pierwszy całkowicie polski autobus Autosan wyprodukował w 1951 roku - przypomniał na wstępie swojej prezentacji Wojciech Wolański, dyrektor techniczny Autosan Sp. z o.o. - Pierwsza koncepcja autobusu elektrycznego powstała w Autosanie w 2016 roku. W 2017 roku przyjęto nowe założenia konstrukcji autobusu elektrycznego i wyprodukowano pierwszy autobus z napędem elektrycznym Sancity 12LFE. Zasięg 200 km przy co najmniej 80 pasażerach. Design autobusu jest taki sam jak autobusu z silnikiem diesla. Zmieniła się jedynie wysokość, ponieważ na dachu umieszczono baterie. 
 
 
Fot. Tadeusz Poźniak
 
Długą tradycją cieszy się także amerykańska firma BorgWarner. - Jej historia sięga 1901 roku - przypomniał Paweł Tetela, dyrektor BorgWarner Rzeszów Sp. z o.o. - Do 2014 roku nasza firma koncentrowała się na technologii napędów i systemach zaopatrzenia silników. A po tym okresie BorgWarner także zainteresował się wkraczającą elektromobilnością. I wprowadził nową strategię, dotyczącą napędów hybrydowych i napędów elektrycznych. Przez ostatnie lata zainwestowaliśmy wiele sił i zasobów, aby stworzyć pełne napędy hybrydowe czy elektryczne. Dzięki temu do 2023 roku jesteśmy w stanie podwoić obroty.
 
Elektryfikacja to nie tylko silnik i baterie, ale także stacje ładowania. Przy drogach, w domach. - Dzisiaj na koło 95 mln aut na świecie, ok. 3 mln jest z napędem hybrydowym i tylko 900 tys. z napędem elektrycznym. Przewiduje się jednak, że w 2023 roku 76 mln aut będzie z silnikiem konwencjonalnym, ale już 26 mln hybrydowych i ok. 6 mln z napędem elektrycznym - dodał Paweł Tetela. - Gdzie jest BorgWarner? W 2023 roku będziemy mieć 53 proc. obecności na rynku samochodów z napędem spalinowym, 46 proc. w rynku hybrydowym, a 33 proc. w elektrycznym. 
Reklama
 
W tym czasie zmienią się zapewne również normy dla aut dotyczące emisji gazów cieplarnianych. Dziś norma EUR6 mówi o emisji CO2 na poziomie 130g/km, a Unia Europejska pracuje nad regulacją, która zaostrzy te normy. Ma być 95g/km. Potrzebujemy ok. 40 proc. hybryd i 20 proc. elektrycznych, by im sprostać.  
 
Czy samochód elektryczny może się opłacać? Na to pytanie próbował odpowiedzieć Konrad Małek, zastępca kierownika Zakładu Elektromobilności w Przemysłowym Instytucie Motoryzacji PIMOT. - Na koszt samochodu elektrycznego składa się koszt zakupu, serwisu, ubezpieczenia, napraw, dotacji i subwencji - zwracał uwagę ekspert. - Ze szwedzkiego raportu wynika, że koszty użytkowania samochodu elektrycznego są niższe, ale to dzięki szwedzkiej polityce dotowania takich pojazdów. Inny, belgijski raport, uwzględniająca konieczność wymiany baterii po 7 latach pokazuje, że koszt użytkowania pojazdu elektrycznego jest wyższy niż hybrydowego i spalinowego. Pewne jest, że wraz ze wzrostem przejechanych kilometrów różnica maleje. Aktualnie pojazd elektryczny nie jest opłacalny bez wsparcia rządu. W Szwecji i Belgii do 9 tys. euro można dostać na zakup takiego samochodu. W przeciągu kilku lat ta sytuacja może się jednak diametralnie zmienić na korzyść pojazdów elektrycznych. 
  
A co z zanieczyszczeniem środowiska. - Na etapie produkcji samochód elektryczny potrzebuje surowców ziem rzadkich, a ich wydobycie jest dosyć emisyjne - zwracał uwagę Konrad Małek. - Samochody elektryczne generują większą emisję na etapie produkcji, ale jest ona niewiele większa. Wszystko zależy od tego, czy produkcja energii w danym kraju jest oparta na odnawialnych źródłach energii - wtedy nawet o 80 proc. może spaść emisja przy korzystaniu z samochodu z napędem elektrycznym. Samochód elektryczny nie jest natomiast zbyt ekologiczny, jeśli mamy energetykę opartą na energetyce węglowej. 
Reklama
 
 
Fot. Tadeusz Poźniak
 
Na tym samym panelu poruszano również temat nowoczesnej produkcji. O robotyzacji w dobie Przemysłu 4.0. opowiedział Jakub Bańcer, specjalista ds. nowych projektów w FANUC Polska. Japońska fabryka tej marki mieści się w pobliżu góry Fudżi. 40 hal fabrycznych to baza, skąd dystrybuowane są w świat m.in. roboty, sterowania CNC. W samej fabryce pracuje 4 tys. robotów, a na całym świecie - 20 mln produktów FANUC. W japońskiej fabryce roboty pracują w nieoświetlonych halach, bo te nie potrzebują ich do precyzyjnego wykonywania zadań. Firma produkuje ponad 140 modeli robotów, które łatwo są dostosowywane do specyfiki produkcji dowolnej fabryki. Automatyzacja i robotyzacja to nie tylko wprowadzenie robota w jedno miejsce. Bo to generuje powstanie „wąskiego gardła”. Dlatego coraz więcej zapytań dotyczy całych linii produkcyjnych.  
 
W 2016 roku MIT ogłosił listę najbardziej innowacyjnych firm. FANUC był w niej na 27 miejscu. Oceniający docenili, to, że robot uczy się, kooperuje ze sztuczną inteligencją oraz to, że roboty na jednej linii produkcyjnej wymieniają się informacjami i wysyłają informacje o mogących nastąpić problemach sms-em lub emailem. To pozwala uniknąć niepotrzebnych przestojów. Roboty zbierają chmurę danych, monitorują siebie wzajemnie i wysyłają informacje do człowieka. 1 robot uczy się w 8 godzin, osiem robotów - w 1 godzinę. Opel w Gliwicach dzięki takiej współpracy robotów zmniejszył koszty przestojów o 40 mln dolarów - mówił Jakub Bańcer.
 
Reklama
Reklama
Reklama
zobacz więcej

POLECANE

Money.pl - Kliknij po więcej
Giełda
GPW 2023-03-21 11:38
WIG Informujemy, iż w związku ze zmianami zasad dystrybucji danych GPW wprowadzonymi 1 stycznia 2018 r. notowania dostępne są bezpośrednio na stronie money.pl
WIG20
mWIG40
sWIG80
Wspierane przez Money.pl
Money.pl - Serwis Finansowy nr 1
Kursy walut
NBP 2023-01-24
USD 4,3341 +0,23%
EUR 4,7073 -0,24%
CHF 4,7014 -0,22%
GBP 5,3443 -0,38%
Wspierane przez Money.pl
Money.pl - Kliknij po więcej
Surowce - notowania online
Nazwa Jednostka Wartość [USD] Zmiana Ostatnia zmiana
 Złoto uncja 1731,30 +0,00% [21:59]
 Ropa brent baryłka 64,38 +0,00% [21:58]
 Pallad uncja 2680,00 +0,00% [21:57]
 Platyna uncja 1191,10 +0,00% [21:59]
 Srebro uncja 25,11 +0,00% [21:59]
Wspierane przez Money.pl
RZESZÓW WEATHER
Reklama

NASI PARTNERZY

zamknij

Szanowny Czytelniku !

Zanim klikniesz „Zgadzam się” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Zgadzam się” lub zamykając okno, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy SAGIER Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i w aplikacjach w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty) w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników, kliknij przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamknij to okno.
Jeśli nie chcesz wyrazić zgody, kliknij „Nie teraz”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz edytować zakres zgody, w tym wycofać ją całkowicie, przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych w celach marketingowych Zaufanych Partnerów. Zaufani Partnerzy to firmy z obszaru e-commerce i reklamodawcy oraz działające w ich imieniu domy mediowe i podobne organizacje, z którymi Grupa SAGIER współpracuje.
Podmioty z Grupy SAGIER w ramach udostępnianych przez siebie usług internetowych przetwarzają Twoje dane we własnych celach marketingowych w oparciu o prawnie uzasadniony, wspólny interes podmiotów Grupy SAGIER. Przetwarzanie takie nie wymaga dodatkowej zgody z Twojej strony, ale możesz mu się w każdej chwili sprzeciwić. O ile nie zdecydujesz inaczej, dokonując stosownych zmian ustawień w Twojej przeglądarce, podmioty z Grupy SAGIER będą również instalować na Twoich urządzeniach pliki cookies i podobne oraz odczytywać informacje z takich plików. Bliższe informacje o cookies znajdziesz w akapicie „Cookies” pod koniec tej informacji.

Administrator danych osobowych

Administratorami Twoich danych są podmioty z Grupy SAGIER czyli podmioty z grupy kapitałowej SAGIER, w której skład wchodzą Sagier Sp. z o.o. ul. Mieszka I 48/50, 35-303 Rzeszów oraz Podmioty Zależne. Ponadto, w świetle obowiązującego prawa, administratorami Twoich danych w ramach poszczególnych Usług mogą być również Zaufani Partnerzy, w tym klienci.
PODMIOTY ZALEŻNE:
http://www.biznesistyl.pl/
http://poradnikbudowlany.eu/
http://modnieizdrowo.pl/
http://www.sagier.pl/
Jeżeli wyrazisz zgodę, o którą wyżej prosimy, administratorami Twoich danych osobowych będą także nasi Zaufani Partnerzy. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie na stronie naszej polityki prywatności i tam też zmodyfikować lub cofnąć swoje zgody.

Podstawa i cel przetwarzania

Twoje dane przetwarzamy w następujących celach:
• 1. Jeśli zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z jednym z naszych serwisów w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.
• 2. Zapewnianie bezpieczeństwa usługi (np. sprawdzenie, czy do Twojego konta nie loguje się nieuprawniona osoba), dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszanie naszych usług i dopasowanie ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach), jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług (np. jeśli interesujesz się motoryzacją i oglądasz artykuły w biznesistyl.pl lub na innych stronach internetowych, to możemy Ci wyświetlić reklamę dotyczącą artykułu w serwisie biznesistyl.pl/automoto. Takie przetwarzanie danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów.
• 3. Za Twoją zgodą usługi marketingowe dostarczą Ci nasi Zaufani Partnerzy oraz my dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele chcieliby mieć możliwość przetwarzania Twoich danych związanych z odwiedzanymi przez Ciebie stronami internetowymi. Udzielenie takiej zgody jest dobrowolne, nie musisz jej udzielać, nie pozbawi Cię to dostępu do naszych usług. Masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie.

Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania, czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy, przez czas jej wykonywania i ewentualnie okres przedawnienia roszczeń z niej (zwykle nie więcej niż 3 lata, a maksymalnie 10 lat), a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora, do czasu zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.

Przekazywanie danych

Administratorzy danych mogą powierzać Twoje dane podwykonawcom IT, księgowym, agencjom marketingowym etc. Zrobią to jedynie na podstawie umowy o powierzenie przetwarzania danych zobowiązującej taki podmiot do odpowiedniego zabezpieczenia danych i niekorzystania z nich do własnych celów.

Cookies

Na naszych stronach używamy znaczników internetowych takich jak pliki np. cookie lub local storage do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach, aplikacjach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również podmioty z Grupy SAGIER oraz nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą dopasowywać reklamy do Twoich preferencji. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz strony w Internecie. Szczegółową informację na temat plików cookie i ich funkcjonowania znajdziesz pod tym linkiem. Pod tym linkiem znajdziesz także informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, aby ograniczyć lub wyłączyć funkcjonowanie plików cookies itp. oraz jak usunąć takie pliki z Twojego urządzenia.

Twoje uprawnienia

Przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas, inne podmioty z Grupy SAGIER i Zaufanych Partnerów:
1. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać (cofnięcie zgody oczywiście nie uchyli zgodności z prawem przetwarzania już dokonanego na jej podstawie);
2. Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pod tym adresem znajdziesz dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych i Twoich uprawnień.