W rytmie tanga. „Występne piosenki” Teatru Przedmieście
Aneta Gieroń
Dodano: 07.07.2024
Od lewej: Aneta Adamska-Szukała, Iwona Błądzińska i Michał Ruszała. Fot. Tadeusz Poźniak
Udostępnij
100 lat temu świat oszalał na punkcie argentyńskiego tanga – jednego z pierwszych tańców, w którym mężczyzna mógł objąć kobietę. Kilka dekad później świat znów się zachwycił, tym razem odważnym, awangardowym, muzycznym tangiem, inspirowanym muzyką Strawińskiego i Szostakowicza, komponowanym przez Astora Piazzollę. I właśnie w rytm muzyki pełnej pasji i melancholii, wygranej z fascynacji Piazzollą, opowieść o życiu namiętnym, przeplatanym smutkiem i nostalgią śpiewają aktorzy Teatru Przedmieście w „Występnych piosenkach”. Tym koncertem otworzyli tegoroczny, siódmy już festiwal „Buda Jarmarczna” kapitalnie wykorzystując przestrzeń w samym sercu starego Rzeszowa, z pięknym, historycznym dworkiem Piątkowskiego w tle.
To kolejna, bardzo osobista, szczera, momentami bolesna, ale i niezwykle zmysłowa historia ludzka opowiedziana przez Teatr Przedmieście. Inna od wcześniejszych, bo wyśpiewana w piosenkach, lirycznych tekstach Anety Adamskiej-Szukały i kilku wierszach rzeszowskiej poetki Krystyny Lenkowskiej oraz Haliny Poświatowskiej. To też potwierdzenie, jak rzeszowski teatr ciągle głodny jest nowych doznań, jak różne nuty grają w sercach aktorów i jak bliską relację potrafią budować z widzami.
… „Bo nasze tango nie potrzebuje słów, bo nasze ciała dobrze wiedzą już i tylko rytm i melodia serc. I tylko taniec, co naszym życiem jest…” – śpiewają Aneta Adamska-Szukała, Iwona Błądzińska i Michał Ruszała.
– Bo miłość bywa występna, wymykająca się stereotypom, czasami grzeszna. Jest o czym pisać – mówi założycielka Teatru Przedmieście.
I namiętna – Aneta Adamska-Szukała po raz kolejny nie boi się pokazać swojej sensualnej natury na scenie i jest w tym bardzo prawdziwa, uwodząca, ale i przejmująca, gdy śpiewa: „Gdybym mogła wtedy spotkać siebie, podejść i przytulić…” Bo miłość to też ból, rozstanie, obojętność, zdrada.
W „Występnych piosenkach” rzeszowski teatr wypracował charakterystyczny język muzyczny, którym na długo uwodzi widza. Ogromna w tym zasługa Jakuba Adamskiego, który odpowiada za kompozycje i aranżacje oraz wszystkich muzyków na scenie. Jakuba grającego na akordeonie, Macieja Szukały z gitarą, Mirosława Kiełbasy przy klawiszach, Jana Niezgody grającego na skrzypcach, Szymona Tadli występującego z cymbałami i skrzypcami oraz Łukasza Cycaka, kontrabasisty.
Historia tanga to historią życia pełnego pasji, miłości, słowa i muzyki. Można się w nim zatracić, choć bywa, że nie każdemu starcza odwagi. Niekiedy stoimy bezradnie… jak w wierszach Krystyny Lenkowskiej z tomów „Kry i wyspy” oraz „Balkon”, które także znalazły się w „Występnych piosenkach”.
„Stoję po kostki w ziołach poparzona gotowa do ucieczki w jakąkolwiek stronę…” I jakkolwiek by to nie zabrzmiało, jakże występny bywa uroczy.
Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Ściśle niezbędne ciasteczka
Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.
Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.