Reklama

Biznes

Jest wykonawca ostatniego odcinka S19 na Podkarpaciu

Opracowanie Aneta Gieroń
Dodano: 22.07.2024
Fot. Archiwum GDDKiA/Oddział Rzeszów
Fot. Archiwum GDDKiA/Oddział Rzeszów
Share
Udostępnij

Oferta konsorcjum firm Gülermak (lider) i Budimex została wskazana jako najkorzystniejsza w przetargu na realizację odcinka drogi ekspresowej S19 między Jawornikiem a Lutczą. Przy braku odwołań, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, po otrzymaniu pozytywnej opinii Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, podpisze umowę.

Postępowanie przetargowe na realizację tego odcinka S19 pokazuje, jak w przypadku skorzystania przez wykonawców ze środków ochrony prawnej, wpływa na wydłużenie się procedur. Przetarg został ogłoszony 30 czerwca 2022 r., a 23 września 2022 r. znanych było siedem ofert: 

  1. Koli̇n İnşaat Turi̇zm Sanayi̇ ve Ti̇caret – 1 849 563 300,00 zł, 
  2. Gülermak/Budimex – 1 909 653 720,00 zł 
  3. Stecol – 1 930 397 201,62 zł 
  4. PORR – 2 160 236 700,00 zł 
  5. NDI/NDI Sopot/Dogus İnşaat ve Ticaret – 2 700 832 938,51 zł 
  6. Nurol İnşaat ve Ticaret – 2 772 879 697,03 zł 
  7. Mostostal Warszawa/Acciona Construccion – 2 863 008 747,50 zł 

Oferty oceniono według czterech kryteriów: ceny (60 proc.), przedłużenia okresu gwarancji jakości na wyposażenie tunelu, budynków technicznych oraz instalacje zasilające i konstrukcje wsporcze (20 proc.), przedłużenia okresu gwarancji jakości na obiekty mostowe wraz z ich wyposażeniem (10 proc.), a także przedłużenia okresu gwarancji jakości na tunele oraz konstrukcje oporowe w tym portale tuneli (10 proc.). 

W listopadzie 2022 r. GDDKiA zwróciła się do jednego z wykonawców o udzielenie wyjaśnień dotyczących treści złożonej oferty (tzw. pytania techniczne). Wówczas na czynność wezwania do wyjaśnień wykonawca złożył odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej (KIO), która uwzględniła odwołanie. Nie zgadzając się z wyrokiem KIO, w styczniu 2023 r. GDDKiA złożyła skargę do Sądu Okręgowego w Warszawie, który wyrokiem z 27 września 2023 r. przychylił się do argumentów GDDKiA i uznał zasadność zadania pytań technicznych. Po tym została wybrana najkorzystniejsza oferta. W styczniu br. inny oferent odwołał się do KIO od dokonanego wyboru. KIO wyrokiem nakazało unieważnić czynność wyboru oferty najkorzystniejszej, na co wniesiona została skarga do Sądu Okręgowego w Warszawie. Skarga została oddalona i tym samym dokonano ponownego badania i oceny ofert. Odrzucono ofertę firmy Kolin i wybrano jako najkorzystniejszą złożoną przez konsorcjum Gülermak  i Budimex. 

Wykonawca zaoferował zrealizowanie zadania za kwotę 1 909 653 720,00 zł w terminie 59 miesięcy, przedłużając okres gwarancji o 5 lat.  

Najdłuższy, niemal 3 km tunel na Podkarpaciu

Inwestycja realizowana będzie w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych w systemie Projektuj i buduj. Odcinek szlaku Via Carpatia pomiędzy Jawornikiem i Lutczą, o długości ok. 5,2 km, poprowadzony będzie m.in. estakadą nad istniejącą drogą krajową nr 19. Długość tego obiektu to około 780 m, a filary będą miały nawet do 36 m wysokości. Estakada przejdzie w dwunawowy tunel o długości niemal 3 km pod górą Kamieniec. Będzie to najdłuższy z trzech tuneli, jakie powstaną w województwie podkarpackim w ciągu S19. 

Zakres prac obejmuje budowę odcinka drogi ekspresowej o przekroju dwujezdniowym, po dwa pasy ruchu w obu kierunkach wraz z pasem awaryjnym. W ciągu trasy głównej wybudowane zostaną też obiekty inżynierskie, w tym wspomniana wcześniej estakada i tunel, a także most pełniący funkcję przejścia dla małych zwierząt. 

W ramach zadania powstanie też Miejsce Obsługi Podróżnych (MOP) Jawornik w kierunku Barwinka. Droga ekspresowa zostanie wyposażona w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD), infrastrukturę systemu zarządzania ruchem oraz urządzenia ochrony środowiska. Zostaną także wybudowane dodatkowe jezdnie obsługujące teren przyległy, przebudowane zostaną drogi kolidujące z inwestycją a także infrastruktura techniczna. 

Planujemy, że prace projektowe i roboty budowlane zostaną ukończone w ciągu maksymalnie 59 miesięcy od daty podpisania umowy, z wyłączeniem okresów zimowych (tj. od 1 grudnia do 31 marca, liczonych jako cztery miesiące), w czasie robót budowlanych.  

Szlak Via Carpatia

To kluczowy korytarz transportowy łączący Europę Północną i Południową. Na terenie Polski trasa będzie miała około 700 km długości. W skład szlaku drogowego Via Carpatia wchodzą odcinki dróg ekspresowych S61, S16 i S19 przebiegające przez teren pięciu województw – podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, lubelskiego i podkarpackiego.   

Fot. Archiwum GDDKiA/Oddział Rzeszów

W woj. podkarpackim S19 będzie miała docelowo długość ok. 169 km Aktualnie kierowcy korzystają już z 81,8 km tej trasy na odcinku Lasy Janowskie – Rzeszów Południe. Udało się połączyć nie tylko stolice województwa podkarpackiego i lubelskiego. Mieszkańcy Podkarpacia zyskali również szybkie połączenie z Warszawą poprzez S19 i S17, a kierowcy z woj. lubelskiego z autostradą A4. Kolejne 79,3 km trasy Via Carpatia są w realizacji, czyli w budowie, na etapie uzyskiwania decyzji ZRID lub opracowywania dokumentacji do ZRID. Dodatkowo, rozbudowywany o dodatkową jezdnię jest prawie 14-kilometrowy odcinek między węzłami Sokołów Małopolski Północ – Jasionka. Natomiast przed podpisaniem umowy jest ostatni odcinek S19 w naszym regionie, między Jawornikiem a Lutczą, którego częścią będzie najdłuższy tunel w naszym województwie, o długości prawie 3 km.    

Aktualny stan realizacji S19 w naszym województwie:  

– 81,8 km – oddane do ruchu (odcinki Lasy Janowskie – Rzeszów Południe),  

– 79,3 km – w realizacji (w budowie: Rzeszów Południe – Babica, Babica – Jawornik, Krosno – Miejsce Piastowe, Miejsce Piastowe – Dukla i dobudowa drugiej jezdni Sokołów Małopolski Płn. – Jasionka oraz w systemie Projektuj i buduj: Lutcza – Domaradz, Domaradz – Krosno, Dukla – Barwinek),  

– 5,2 km – w przygotowaniu (na etapie przetargu: Jawornik – Lutcza).  

Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy