Kia Niro EV VAN. Nowy elektryk za niecałe 100 tys. zł!
Źródło: Kia Polska / Kiawiarnia
Dodano: 23.07.2024
Kia Niro EV VAN
Udostępnij
460 km zasięgu, 204 konie mechaniczne, przyspieszenie do setki w niespełna 8 sekund, a do tego wyposażenie obejmujące nawet skórzaną tapicerkę, elektrycznie sterowany fotel kierowcy, komplet zaawansowanych systemów wsparcia kierowcy, reflektory LED, rozbudowane multimedia z usługami cyfrowymi itp. A to wszystko za 98 982 zł netto. Kia Niro EV Van to świetna propozycja nie tylko dla tych, którzy potrzebują małego dostawczaka.
Kia Niro EV VAN – cena, która czyni cuda
Pod koniec czerwca na stronie internetowej kia.pl pojawił się nowy cennik Kia Niro EV i gdy w niego zajrzałem, na chwilę odjęło mi mowę. Poza mocno przecenioną klasyczną wersją osobową (cena spadła z 216 tys. do niecałych 170 tys. zł) w ofercie pojawiła się wersja Niro EV VAN, która kosztuje dokładnie… 98 982 zł netto. Nie bez powodu w jej przypadku podana została cena netto – od takiego pojazdu kupionego na firmę można odliczyć 100 proc. VAT, ponieważ w myśl przepisów kwalifikowane jest jako ciężarowe (pojazd kat. N1, czyli do przewozu ładunku o masie maksymalnej nieprzekraczającej 3,5 tony.).
Jak udało się uzyskać tak niską cenę? Wyjściowo Niro EV w wersji L z pakietem komfortowym oraz lakierem metalicznym kosztuje 169 026 zł. Jego konwersja do wersji ciężarowej (tzw. koszt kompletacji), to wydatek 4900 zł. To daje nam dokładnie 173 926 złotych. Ale w ramach państwowego programu „Mój Elektryk” na tego typu samochód można uzyskać maksymalnie aż 30 proc. dotacji. W przypadku Niro EV VAN wyniesie ona 52 178 zł, a więc cena końcowa to 121 748 zł brutto. Czyli 98 982 zł netto.
Aby otrzymać dofinansowanie w wysokości 30 proc. trzeba zadeklarować, że w ciągu dwóch lat auto przejedzie 40 000 km. Nie składając takiej deklaracji będziemy mogli liczyć na 20 proc. dotacji, ale wówczas przebieg jest bez znaczenia. W tym drugim przypadku cena netto Niro EV VAN wyniesie 113 122 zł. Też nieźle.
Kia Niro EV VAN – ciężarówka czy osobówka?
Wspomniana konwersja do wersji ciężarowej ma oczywiście skutek uboczny – Niro EV staje się samochodem dwuosobowym, a nie pięcioosobowym. Pamiętacie słynne „samochody z kratką” popularne wiele lat temu? Podobnie jest w tym wypadku. Przed wydaniem klientowi auta demontuje się tylną kanapę, a pasy bezpieczeństwa zabezpiecza i chowa za plastikami słupka C. Potem montuje się specjalną przegrodę oddzielającą część ładunkową od pasażerskiej oraz płaską podłogę w bagażniku. Oczywiście wszystko jest w 100 proc. zgodne z przepisami, a pojazd ma homologację ciężarową kat. N1, co oznacza że jest w pełni bezpieczny.
W ten sposób otrzymujemy dwuosobową Kię Niro EV VAN, która co prawda ma tylko dwa miejsca, ale za to dużą przestrzeń bagażową/ładunkową – jej orientacyjna pojemność to aż 1500 litrów. Długość po podłodze wynosi 150 cm, w najwęższym miejscu (między nadkolami) jest 99 cm, a w najszerszym (pomiędzy drzwiami) – 135 cm. Ładowność to 501 kg. Tylne drzwi oczywiście normalnie się otwierają. No i nadal mamy do dyspozycji schowek pod podłogą bagażnika oraz tzw. frunk, czyli 20-litrowy bagażnik pod przednią maską, w którym można przewozić choćby zakupy albo kable do ładowania.
Co jednak bardzo ważne, zdemontowane z osobowego Niro elementy przekazywane są klientowi. Po co? Bo np. po okresie leasingu czy użytkowania w firmie, auto z powrotem, całkowicie legalnie, można przywrócić do wersji osobowej! Czyli usunąć „kratkę” i dodatkową podłogę, a włożyć kanapę i odkryć pasy bezpieczeństwa. Takie auto bez trudu przerejestrujemy na kat. M1 (auto osobowe). Mówiąc krótko, już po dwóch latach (to minimalny okres leasingu i jednocześnie minimalny okres użytkowania auta, aby otrzymać dopłatę z programu „Mój Elektryk”) ciężarowe Niro EV VAN możemy zamienić bez skutków ubocznych na osobowe Niro EV.
Kia Niro EV VAN – osiągi i wyposażenie
Gdy po raz pierwszy w nowym cenniku zobaczyłem, że Niro EV VAN kosztuje poniżej 100 tys. zł, spodziewałem się, że oprócz kanapy „wymontowano” z niego sporo innego wyposażenia. Albo, że ma słabszy silnik, mniejszy akumulator, gorsze osiągi i mniejszy zasięg. Ale nie! Niro w wersji ciężarowej oferuje dokładnie to wszystko, co osobowe.
Akumulator ma pojemność 64,8 kWh, co zapewnia zasięg WLTP na poziomie 460 km na jednym ładowaniu. W domowych warunkach z gniazda siłowego naładujemy go od 0 do 100 proc. w około 6 godzin. Korzystając z szybkich ładowarek publicznych energię uzupełnimy znacznie szybciej – 43 minuty wystarczą, by naładować akumulator od 10 do 80 proc.
Pod względem osiągów też jest bardzo dobrze, jak na tę klasę, a przede wszystkim cenę auta. Silnik elektryczny napędzający przednią oś ma 204 koni i 255 Nm. To zapewnia sprint do setki w zaledwie 7,8 sek. i pozwala pojechać maksymalnie prawie 170 km/h.
Jeżeli chodzi o wyposażenie, to jest lepiej niż dobrze. Dostajemy wszystko to, co w osobowej wersji „L” z pakietem komfortowym, czyli m.in.
8 poduszek powietrznych, w tym centralną oraz kolanową kierowcy
System autonomicznego hamowania z funkcjami wykrywania pojazdów, pieszych, rowerzystów oraz asystenta skrętu w lewo
System monitorowania martwego pola
Asystenta utrzymania auta pośrodku pasa ruchu
Aktywny tempomat z funkcją „Stop & Go”
Asystenta jazdy po autostradzie
Światła dzienne, mijania i drogowe w technologii LED z funkcją automatycznych świateł drogowych
Tylne światła wykonane w technologii LED
Klimatyzację automatyczną dwustrefową
System otwierania bezkluczykowego „Smart Key”
Ekran multimedialny o przekątnej 10,25 cala z Apple CarPlay / Android Auto
Cyfrowe zegary 10,25 cala
Usługi cyfrowe Kia Connect i zdalne aktualizacje OTA
Ładowarkę indukcyjną o mocy 15W
Podgrzewaną kierownicę i fotele przednie
Kamerę cofania i czujniki parkowania z przodu i z tyłu
17-calowe felgi aluminiowe
Technologię V2L umożliwiającą zasilanie urządzeń zewnętrznych i ładowanie innych pojazdów
Przyciemniane szyby tylne
Fotel kierowcy regulowany elektrycznie
Tapicerkę foteli ze skóry wegańskiej
Pokażcie mi drugie auto dostawcze, które ma takie wyposażenie w standardzie. Nawet niektóre auta osobowe w segmencie kompaktowych crossoverów nie mogą się pochwalić takimi dodatkami i to zarówno z zakresu bezpieczeństwa, jak i komfortu.
Kia Niro EV VAN – nie tylko dla przedsiębiorców
Moim zdaniem ten samochód to przede wszystkim doskonała alternatywa dla klasycznych, spalinowych kompaktowych dostawczaków, jak np. Transit Courier Van czy Volkswagen Caddy Cargo. Owszem, one będą miały większe możliwości załadunkowe, ale są to typowe „blaszaki” z konwencjonalnymi słabymi motorami, znacznie gorszymi osiągami i wyposażeniem. Zatem jeżeli nie mamy aż tak dużych potrzeb załadunkowych, to Niro EV VAN będzie znacznie lepszym wyborem. Szczególnie, że na tle wspomnianych konkurentów ma rewelacyjną cenę. Caddy Cargo kosztuje minimum 98 tys. zł netto i ma pod maską… 75-konnego diesla ze skrzynią manualną. O wyposażeniu nawet nie wspomnę, bo na tle Niro EV, Volkswagen pozostaje daleko w tyle.
Niro EV VAN to też dobra alternatywa dla tych, którzy prowadzą działalność gospodarczą i podróżują najczęściej w pojedynkę lub we dwoje, albo poszukują drugiego auta do domu. Takiego, które jest tanie w zakupie, nowoczesne, wyjątkowo ekonomiczne w użytkowaniu, a do tego może jeździć buspasami i parkować na miejskich i gminnych parkingach całkowicie za darmo.
Największą zaletą Niro w wersji ciężarowej jest jednak to, że ciężarowe musi być tylko przez dwa lata (albo oczywiście dłużej, jeżeli ktoś chce). Potem z powrotem można przeprowadzić jego konwersję do osobówki i cieszyć się bardzo dobrym, nowoczesnym, rodzinnym, dynamicznym elektrycznym crossoverem, który kosztował niespełna 100 tys. zł. I to nie licząc oszczędności wynikających z zaliczenia kosztów jego użytkowania (np. rat leasingowych) do kosztów prowadzenia działalności. Bo to kolejnych kilkanaście tysięcy złotych.
Więcej informacji na temat KIA można uzyskać można w Autoryzowanym Salonie KIA MULTITRUCK mieszczącego się w Rzeszowie ul. Handlowa 4, tel. 17 – 85 04 161, 162.
Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Ściśle niezbędne ciasteczka
Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.
Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.