Reklama

Biznes

S19. Estakada w technologii betonowania nawisowego

Opracowanie Aneta Gieroń
Dodano: 17.07.2024
  • Fot. GDDKiA/Oddział w Rzeszowie
Fot. GDDKiA/Oddział w Rzeszowie
Share
Udostępnij

Na ponad 10-kilometrowym odcinku drogi ekspresowej S19 między węzłami Miejsce Piastowe a Dukla powstają trzy estakady. Jedna z nich, estakada ES-2/3 w m. Zboiska, budowana jest w technologii betonowania nawisowego i trwa na niej montaż wózków przejezdnych (trawelerów). Rozpoczęło się także betonowanie pierwszych segmentów nawisowych.

Estakada ES-2/3 przeprowadza drogę ekspresową S19 nad rzeką Jasiołka, przejściem dla zwierząt dużych zintegrowanym z rzeką, dodatkową jezdnią oraz pasem utrzymaniowym.

Metoda taka pozwala na ograniczenie negatywnej ingerencji w środowisko

Obiekt w m. Zboiska wybudowany zostanie w technologii betonowania nawisowego. Wykonanie konstrukcji rozpoczyna się od segmentu startowego – krótkiego fragmentu ustroju nośnego nad podporą. Na segmencie montowane są wózki do betonowania (trawelery), za pomocą których wykonuje się pierwsze segmenty. Po sprężeniu wózek przesuwa się na już wykonany segment i wówczas rozpoczyna się wykonywanie kolejnego segmentu. Metoda taka pozwala na ograniczenie negatywnej ingerencji w środowisko.

 Etapy prac w technologii betonowania nawisowego:

ETAP 1 – przygotowanie terenu budowy i wykonanie wykopów,

ETAP 2 – wykonanie podpór,

ETAP 3 – wykonanie rusztu stalowego i podpór technologicznych do podparcia segmentu startowego,

ETAP 4 – wykonanie segmentów startowych w deskowaniu,

ETAP 5 – montaż wózków przejezdnych – trawelerów,

ETAP 6 – sukcesywne wykonanie segmentów nawisowych przy użyciu trawelerów,

ETAP 7 – demontaż trawelerów,

ETAP 8 – wykonanie zwornika przęsłowego w przęśle 2-3 i sprężenie uciąglające (z ewentualną rektyfikacją wsporników w razie wystąpienia odchyłek),

ETAP 9 – wykonanie segmentów nad przyczółkami w deskowaniu tradycyjnym i sprężenia,

ETAP 10 – zasypanie całkowite fundamentów, wykonanie zasypki przyczółków i formowanie stożków nasypowych,

ETAP 11 – wykonanie kap i nawierzchni, montaż wyposażenia, wykonanie umocnień skarp i stożków, malowanie.

Na jednej z podpór został już wykonany traweler, przy użyciu którego wykonano pierwszy segment nawisowy. Teraz, sukcesywnie, będą betonowane kolejne segmenty.

Budowa S19 Miejsce Piastowe – Dukla – zakres prac

W ramach zadania wybudowany zostanie nowy odcinek dwujezdniowej drogi ekspresowej o długości 10,1 km, z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach. Powstanie także węzeł drogowy zlokalizowany w rejonie miejscowości Dukla, łączący drogę ekspresową S19 z obecną DK19 oraz drogą powiatową relacji Zręcin – Wietrzno – Zboiska (nr 1956R).

Powstanie 20 obiektów inżynierskich w ciągu głównym drogi ekspresowej (trzy estakady, pięć wiaduktów, dziewięć mostów, jedno przejście dolne dla średnich zwierząt i dwa przepusty), przejście górne dla dużych zwierząt nad drogą ekspresową, a także pięć konstrukcji oporowych. Droga zostanie wyposażona w urządzenia BRD oraz ochrony środowiska. Przebudowane lub rozbudowane zostaną kolidujące drogi poprzeczne, a także infrastruktura techniczna oraz cieki wodne i urządzenia melioracyjne. Wybudowane zostaną również dwa Miejsca Obsługi Podróżnych na wysokości miejscowości Równe. Aktualne zaawansowanie prac to około 30 proc.

Odcinek realizowany jest w systemie Projektuj i buduj. Wykonawcą prac jest firma Strabag. Wartość umowy to 478 907 636,94 zł.

Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy