20 lat Polski w UE i 350 km nowych dróg na Podkarpaciu
Opracowanie Aneta Gieroń
Dodano: 29.04.2024
Fot. Archiwum GDDKiA/Oddział Rzeszów
Udostępnij
1 maja minie 20 lat członkostwa Polski w Unii Europejskiej. Dzięki unijnym pieniądzom w województwie podkarpackim powstało 348 km nowych dróg, co stanowi prawie 1/3 dróg krajowych obecnie użytkowanych na Podkarpaciu. Całkowita wartość tych projektów to ponad 15 mld zł. Inwestycje dofinansowane zostały przez Unię Europejską w łącznej kwocie ponad 7 mld zł.
Na drogach krajowych Podkarpacia realizowane były inwestycje dofinansowane z Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach dwóch Programów Operacyjnych: Infrastruktura i Środowisko oraz Rozwój Polski Wschodniej.
Ze środków pochodzących z POIiŚ wybudowana została autostrada A4, droga ekspresowa S19, nowe obwodnice miast: Stalowej Woli i Niska (DK77), Sanoka (DK28) czy Leżajska (DK77), a także przebudowana została DK94 na odcinku Machowa – Łańcut. Z kolei w ramach PO RPW powstała obwodnica Jarosławia w ciągu drogi krajowej nr 94.
Autostrada A4 została zrealizowana z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013. Wybudowany odcinek ma długość prawie 167 km i przebiega od granicy z woj. małopolskim na węźle Tarnów Północ do granicy z Ukrainą w Korczowej. A4 realizowana była w latach 2010-2016. Całkowita wartość tego projektu to 10 403 981 621,59 zł, z czego 4 536 925 890,52 zł to dofinansowanie unijne.
Powstanie autostrady A4 miało ogromne znaczenie nie tylko dla społeczności lokalnej, ale także dla kierowców jadących tranzytem na osi wschód – zachód. Możemy to zaobserwować zwłaszcza dzisiaj, w obecnej sytuacji geopolitycznej. A4 nie tylko rozszerzyła sieć autostrad w Polsce i zwiększyła przepustowość oraz prędkości ruchu tranzytowego, ale pozwoliła też wyprowadzić ruch tranzytowy z centrów miast i przejąć część ruchu z istniejących dróg krajowych i wojewódzkich. Niewątpliwie wpłynęła również na rozwój gospodarki woj. podkarpackiego, ożywiając gospodarczo tereny przyległe do autostrady.
Droga ekspresowa S19
Droga ekspresowa S19 została zrealizowana z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Łącznie wybudowano odcinek o długości prawie 85,3 km. Przebiega on od granicy z woj. lubelskim na węźle Lasy Janowskie do węzła Rzeszów Południe. S19 realizowana była w latach 2010-2022. Całkowita wartość tego projektu to 2 942 739 805,67zł, z czego 1 637 687 556,77 zł to dofinansowanie unijne.
Budowa drogi ekspresowej S19 to część dużego zadania, jakim jest stworzenie tranzytowego układu dróg szybkiego ruchu na terytorium kraju relacji północ – południe. Dzięki jej wybudowaniu, powstała droga o dużej przepustowości i wysokim poziomie bezpieczeństwa ruchu drogowego.
S19 połączyła stolice dwóch województw: podkarpackiego i lubelskiego
Dzięki podkarpackiemu odcinkowi drogi ekspresowej S19 udało się połączyć nie tylko stolice dwóch województw: podkarpackiego i lubelskiego. Mieszkańcy Podkarpacia uzyskali również szybkie połączenie z Warszawą, a kierowcy z woj. lubelskiego z autostradą A4. Dzięki wybudowaniu drogi ekspresowej, podróż samochodem między granicami Lublina i Rzeszowa stała się bezpieczniejsza, bardziej komfortowa i skróciła do ok. 90 minut. Przed rozpoczęciem budowy S19 podróż ta, przy zwiększonym ruchu, trwała nawet dwukrotnie dłużej. Teraz kierowcy z woj. lubelskiego szybciej dotrą do autostrady A4, a dalej do Krakowa czy Katowic. Mniej czasu zajmie też przejazd trasą z Rzeszowa do Warszawy poprzez S19 i S17, która przejęła ruch z obecnej DK9 i S7.
Obwodnice miast
W województwie podkarpackim, przy udziale funduszy unijnych, wybudowano cztery obwodnice. Są to obwodnice: Stalowej Woli i Niska (DK77), Sanoka (DK28), Leżajska (DK77) i Jarosławia (DK94). Przebudowany został też odcinek DK94 między Machową a Łańcutem.
Obwodnica Stalowej Woli i Niska o długości 15,2 km w ciągu DK77 powstała z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Realizowana była w latach: 2019-2021. Koszt całkowity zadania wyniósł 293 004 888,13 zł, z czego 180 485 038,13 zł to wartość dofinansowania z UE.
Obwodnica Sanoka (I etap) o długości 6,7 km w ciągu DK28 powstała z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Realizowana była w latach: 2017-2020. Koszt całkowity zadania wyniósł 227 433 700,45 zł, z czego 135 470 375,04 zł to wartość dofinansowania z UE. Obwodnica o długości 6,7 km powstała w ciągu drogi krajowej nr 28.
Obwodnica Leżajska o długości 7,7 km w ciągu DK77 powstała z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013. 25 września 2013 roku został udostępniony do ruchu I etap obwodnicy, natomiast 31 października 2014 roku oddano II etap. Koszt całkowity zadania wyniósł 137 332 602,13 zł, z czego 78 757 161,54 zł to wartość dofinansowania z UE.
Obwodnica Jarosławia w ciągu DK94 jest jedyną inwestycją na drogach krajowych woj. podkarpackiego, która powstała z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej. Realizowana była w latach: 2010-2012. Koszt całkowity zadania wyniósł 457 009 031,58 zł, z czego 179 011 115,77 zł to wartość dofinansowania z UE.
PO RPW stanowił dodatkowy element wsparcia z funduszy strukturalnych, który wzmacniał działanie innych programów na obszarze pięciu województw: warmińsko-mazurskiego, podlaskiego, lubelskiego, podkarpackiego oraz świętokrzyskiego. W ramach Programu realizowane były projekty o kluczowym znaczeniu dla rozwoju społeczno-gospodarczego.
Przebudowa prawie 55-kilometrowego odcinka DK94 Machowa – Łańcut została zrealizowana w latach 2008 – 2011 z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013. Wartość projektu to 585 063 395,24 zł, z czego 327 986 062,32 zł to wartość dofinansowania z UE.
Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Ściśle niezbędne ciasteczka
Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.
Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.