Reklama

Automoto

Sztuka holowania – rzadka, a potrzebna!

Mieczysław Górak
Dodano: 21.09.2023
Fot. Pixabay
Fot. Pixabay
Share
Udostępnij

Postęp techniczny sprawił, że awaryjność samochodów jest znikoma, a usuwanie awarii przez pomoc drogową jest w większości pakietów firm ubezpieczeniowych, to jednak umiejętność holowania jest cenna dla każdego kierowcy. W programach szkolenia kierowców umiejętności holowania nie ma, a spotykane, wprawdzie rzadko pojazdy holowane, podkreślają istotne braki w umiejętnościach kierowców w holowaniu.

Najczęstszym widokiem na drogach jest włączenie świateł awaryjnych w pojeździe holowanym. Jadąc za takim pojazdem, nie wiemy, w którą stronę będzie skręcał, gdyż widzimy z tyłu tego pojazdu włączone równocześnie obydwa kierunkowskazy, co przy braku trójkąta ostrzegawczego na tym pojeździe, prowadzi do dezorientacji pozostałych kierowców, a tym samym do istotnego zagrożenia dla ruchu drogowego.

Jazda na holowniczej lince

Urwanie liny holującej na skutek szarpnięcia przez pojazd holujący podczas ruszania po zatrzymaniu się np. na skrzyżowaniu jest powodem do irytacji  innych kierowców, jak również samych uczestników holowania. Dlatego kierujący pojazdem holującym powinien posiadać umiejętność  bardzo łagodnego ruszania z miejsca a przyspieszać dopiero po naprężeniu linki holowniczej. Kierujący pojazdem holowanym nie powinien dopuszczać do opadnięcia linki na jezdnię, utrzymując ją w stanie naprężonym, co skutkuje trzymaniem cały czas nogi na hamulcu i szybkim reagowaniem na zmiany prędkości. Podczas holowania pojazdy powinny być połączone w sposób pewny przy pomocy specjalnej linki holowniczej.

We wszystkich niemal samochodach z przodu i z tyłu mamy specjalne gniazda, w które wkręcamy specjalne złączki do holowania. Nie wolno mocować lin holowniczych do elementów układu kierowniczego, gdyż grozi to uszkodzeniem układu kierowniczego.

Pomiędzy kierowcami powinny być uzgodnione znaki lub sygnały dotyczące postępowania w sytuacjach nieprzewidywalnych. Może to być np. dwukrotne lekkie naciśnięcie  hamulca przed hamowaniem podczas wykonywania skrętu. Bardzo dobrze w takich sytuacjach sprawdzają się telefonicznie systemy głośnomówiące w pojazdach zapewniające ciągłą łączność pomiędzy kierowcami.

Zakaz holowania na autostradach

Wymagania – pojazd holujący musi mieć włączone światła mijania natomiast pojazd holowany powinien z tyłu po lewej stronie być oznaczony ostrzegawczym trójkątem odblaskowym, (zamiast trójkąta może być żółte światło błyskowe) a przy małej widoczności powinien mieć  włączone światła pozycyjne. Odległość między pojazdami (nie długość linki holowniczej!) powinna wynosić 4-6 metrów a lina holownicza na części środkowej powinna mieć  chorągiewkę barwy żółtej lub czerwonej.

Pamiętać należy, że holowanie na autostradach jest zabronione – dopuszczalne tylko przez pojazdy specjalne pomocy drogowej, ale tylko do najbliższego zjazdu z autostrady lub miejsca obsługi podróżnych.

Holując inny pojazd mamy ograniczoną prędkość do 30 km/h na obszarach zabudowanych, a poza nimi do 60 km/h. Podczas awarii na autostradzie staramy się zjechać na pas awaryjny, a miejsce oznaczamy i wzywamy pomoc. Celem informacji służą specjalne słupki telefoniczne, gdzie po podniesieniu słuchawki mamy od razu połączenie z pomocą drogową w punkcie zarządzania autostradą. Możemy być wówczas poproszeni o doprecyzowanie miejsca awarii, a będzie to podanie cyfr znajdujących się na punkcie telefonicznym – jest to odległość w kilometrach od początku autostrady.

Fot. Pixabay

Możemy w stresie nie wiedzieć, w którym kierunku poruszaliśmy się, wtedy pomocne jest podanie litery znajdującej się nad cyframi z odległością. Przykładowo dla autostrady A4 napis na słupku  S nad cyframi 568 oznacza, że jesteśmy na 568 kilometrze autostrady (licząc od zachodniej granicy RP) po stronie południowej ( S -SOUTH ) natomiast N 165 będzie oznaczać, że jesteśmy na 165 kilometrze od wschodniego początku autostrady po stronie północnej ( N- NORTH). Jeżeli korzystamy z telefonu komórkowego wówczas podajemy odległość kilometrową (np. 565 ) znajdującą się słupkach hektametrowych doprecyzowując odległość w setkach metrach  (cyfry od 1-9 ) – w tym przypadku musimy podać kierunek jazdy celem doprecyzowania na której części autostrady znajdujemy się.

Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy