Początek zimy i związane z tym ochłodzenie wielu kierowcom sprawia problem z uruchomieniem silnika. Ma to związek ze spadkiem sprawności akumulatora zwłaszcza starszego oraz ze zwiększonymi oporami uruchamianego silnika spowodowanego zwiększoną gęstością oleju w układzie smarowania. Zdarza się wtedy, że musimy skorzystać z awaryjnego „pożyczenia” prądu od innego pojazdu, by uruchomić silnik przy użyciu specjalnych przewodów elektrycznych. Trzeba tylko pamiętać, że współczesne samochody posiadają na wyposażeniu różne układy elektroniczne, które, niestety przy nieumiejętnym korzystaniu przy „pożyczaniu” prądu mogą zostać uszkodzone zarówno u „dawcy” jak i „odbiorcy” prądu.
Instalacja elektryczna w pojazdach jest instalacją jednoprzewodową, gdzie przewody elektryczne tzw. „prądowe” są połączone z dodatnim ( + ) biegunem akumulatora, a drugim „przewodem” tzw. masowym ( – ) są wszystkie części metalowe pojazdu. Przewody specjalne używane do „pożyczania” prądu, dla uniknięcia pomyłki przy podłączaniu są dwukolorowe. Kolor czerwony to przewody „prądowe” ( +) kolor czarny to przewody „masowe” (-). Przewody są zakończone specjalnymi uchwytami tzw. żabkami pozwalającymi szybko, bez używania jakichkolwiek narzędzi dokonać połączenia.
Jak pomóc uruchomić samochód
Przystępując do pomocy przy uruchomieniu silnika, musimy przestrzegać pewnych zasad i kolejności podczas podłączania przewodów. Przede wszystkim w pojeździe, który mamy uruchomić, powinny być wyłączone wszystkie odbiorniki prądu, najlepiej jest wyjąć kluczyk ze stacyjki. Kolejność jest następująca:
1. łączymy przewodem czerwonym (+) bieguny dodatnie obu akumulatorów – jest to istotne, bo jeżeli przez chwilę nieuwagi dotkniemy przewodem czerwonym (+) części metalowych drugiego pojazdu, wówczas nic się nie stanie, gdyż prąd nie popłynie – nie ma jeszcze połączenia tzw. „masy”
2. podłączamy przewód czarny masowy (- ) do jakiejkolwiek części metalowej pojazdu „biorcy”
3. uruchamiamy na parę minut silnik pojazdu „dawcy”, aby podładował się akumulator „biorcy”
4. po kilku minutach „biorca” podejmuje próbę uruchomienia swojego silnika, przy czym należy pamiętać, aby uradowany z uruchomienia silnika „biorca” nie zwiększał obrotów swojego silnika do czasu, aż odłączymy łączące pojazdy przewody. Odłączenie następuje w kolejności odwrotnej – najpierw przewód czarny (-) potem czerwony (+ ). Ostrzeżenie przed gwałtownym zwiększeniem obrotów silnika „biorcy” przed rozłączeniem przewodów spowodowane jest tym, że akumulator „dawcy” nie jest zabezpieczony żadnym regulatorem napięcia przed nagłym jego wzrostem płynącym od „biorcy”. Tym samym delikatne układy elektroniczne pojazdu mogą ulec uszkodzeniu.