Strona główna>Biznes>Rzeszów z super nowoczesną halą serwisową dla kolei aglomeracyjnej
Biznes
Rzeszów z super nowoczesną halą serwisową dla kolei aglomeracyjnej
MATERIAŁ PARTNERA
Dodano: 23.10.2023
Halą serwisowo-naprawcza dla Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej na Staroniwie. Fot. Tadeusz Poźniak
Udostępnij
Obok stacji kolejowej Staroniwa w Rzeszowie powstało nowoczesne zaplecze techniczne Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej. Inwestycja Województwa Podkarpackiego – bocznica kolejowa ze stacją paliw, myjnią i doskonale wyposażoną halą serwisowo-naprawczą to obiekt, jakiego w tej części Polski do tej pory nie było. To tu będzie trafiał na regularne przeglądy każdy z 49 pojazdów szynowych posiadanych przez Województwo. Hit to symulator jazdy, który zostanie tu ustawiony dla doskonalenia umiejętności jazdy maszynistów.
– Tak nowoczesnej hali serwisowo-utrzymaniowej z przeznaczeniem dla pociągów w tej części Polski do tej pory rzeczywiście nie było. Dzięki tej inwestycji naprawy będzie można przeprowadzić szybciej, sprawniej i taniej. Na projekt i budowę mieliśmy 30 miesięcy. Prace na budowie rozpoczęliśmy w połowie lipca 2022 roku, a zakończymy w październiku 2023, potem czekają nas odbiory końcowe i uzyskanie pozwolenia na użytkowanie – informuje Wojciech Baran, dyrektor kontraktu z ramienia Inżynierii Rzeszów S.A., która wspólnie z Przedsiębiorstwem „Agat” S.A. zbudowała i uzbroiła obiekt w urządzenia techniczne.
Wybudowano samodzielną bocznicę kolejową z 12 torami o łącznej długości 5,8 km, kontenerową stacją paliw oraz halą technologiczną, która umożliwi przeglądy, badania i naprawy pociągów PKA. Hala żelbetowa z dachem o konstrukcji stalowej, o wymiarach 41×140 m i wysokości ok. 11 m, mieści zaplecze serwisowo-naprawcze, myjnię, warsztaty i część biurową. Pod dachem są trzy tory serwisowe, czwarty znajduje się w części wydzielonej na myjnię.
– Do tej pory większość czynności serwisowych i specjalistycznych była wykonywana poza terenem województwa podkarpackiego. Przykładowo toczenie zestawów kołowych zlecano w Suchej Beskidzkiej lub w Łukowie koło Lublina, co na dłużej wyłączało pojazdy z użytku. Teraz da się to zrobić w hali serwisowej w Rzeszowie. Łatwiejsze będą również bieżące naprawy oraz czyszczenie taboru. W nowej hali mamy całodobową myjnię, z suszeniem i odladzaniem – opisuje Zbigniew Kozak, zastępca dyrektora Departamentu Dróg i Publicznego Transportu Zbiorowego UMWP.
Do czyszczenia taboru wykorzystywana będzie woda z deszczówki gromadzona w zbiorniku pod budynkiem. Poprowadzona jest w obiegu zamkniętym – po myciu jest oczyszczana i z powrotem trafia do użytku.
W budynku zaprojektowano ciąg technologiczny, który umożliwia wygodny przegląd i podstawowe naprawy. Po wjeździe pojazdu do hali czujniki automatycznie wykonają laserowy pomiar zarysu profili zestawów kołowych. Wyniki pomiaru trafią do bazy danych i stanowiska tokarki podtorowej, dzięki której jakiekolwiek odchylenie profili kół od obowiązujących parametrów będzie można od razu poprawić. Na tym samym torze co tokarka jest także 16 podnośników śrubowych umożliwiających podniesienie całego pojazdu szynowego i wymianę wózka. W hali znajduje się także zapadnia do wywiązywania zestawów kołowych, waga do badania nacisków kół i instalacja napiaszczania.
Pociągi będą trafiały na przegląd średnio raz w tygodniu. Na obniżonym kanale sprawdzone zostaną od spodu, a dzięki wysokim pomostom również od góry. – Pomostem pracownik dotrze na dach, będzie mógł wymontować urządzenie wymagające naprawy, a dzięki potężnej suwnicy także przenieść. Suwnica udźwignie nawet 16 ton i można nią operować na całej długości hali – podkreśla Zbigniew Kozak.
Sprawne funkcjonowanie całego serwisu zapewni zautomatyzowana nastawnia. Nastawniczy, obserwujący ekrany komputerów, dzięki czujnikom przy torach otrzyma wszelką wiedzę na temat wjeżdżających na bocznicę składów. Lód, ani śnieg nie zablokują torów, ponieważ układy zwrotnic są podgrzewane elektrycznie.
Województwo Podkarpackie obecnie dysponuje 42 pojazdami szynowymi, w tym 10 zakupionymi w ramach PKA. Wszystkich pojazdów docelowo będzie 49. Zarówno pojazdy, jak i wybudowaną na Staroniwie bocznicę z halą serwisową Województwo, jako właściciel, udostępnia spółce kolejowej POLREGIO, która zajmuje się obsługą połączeń regionalnych. Hala wraz z bocznicą kolejową zostanie wydzierżawiona operatorowi i rozpocznie działalność od 1 stycznia 2024 r.
Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Ściśle niezbędne ciasteczka
Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.
Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.