Reklama

Biznes

Pociąg hybrydowy Rzeszów-Mielec bez przesiadek

Aneta Gieroń
Dodano: 17.12.2023
Władysław Ortyl, marszałek województwa podkarpackiego. Fot. Tadeusz Poźniak
Władysław Ortyl, marszałek województwa podkarpackiego. Fot. Tadeusz Poźniak
Share
Udostępnij

Samorząd Województwa Podkarpackiego kupił cztery pociągi hybrydowe. Te na podkarpackie tory wyjadą już w lutym 2024 roku.

Trzyczłonowe Hybrydowe Zespoły Trakcyjne IMPULS 2 typu 36WEh produkcji firmy Newag S.A. oprócz napędu elektrycznego posiadają też napęd spalinowy, co pozwala na przejazd po odcinkach pozbawionych sieci trakcyjnej.

Warte ponad 118 mln zł brutto pojazdy zostały dofinansowane z Funduszy Europejskich w ramach Regionalnego Program Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2014-2020. Nowoczesne „hybrydy” osiągają prędkość 160 km/h w trakcji elektrycznej oraz 120 km/h przy wykorzystaniu silnika spalinowego. Zastosowanie takiego systemu napędowego umożliwia wygodne i  bez przesiadkowe przejazdy, płynnie łącząc obszary o zróżnicowanej infrastrukturze kolejowej (z siecią trakcyjną i bez niej).

Pociągi hybrydowe z klimatyzacją i Internetem

Nowe pociągi są wyposażone m.in. w klimatyzację, monitoring, nowoczesny system informacji pasażerskiej, automaty biletowe, Wi-Fi, gniazdka elektryczne, wydzielone miejsca do przewozu rowerów oraz ratujące życie defibrylatory AED. Każdy z pojazdów ma ponad 140 miejsc siedzących i 160 stojących. Osoby z ograniczoną możliwością poruszania się, będą mogły w pełni korzystać z nowych pociągów, bowiem składy „hybrydowe” są całkowicie przystosowane do ich potrzeb, w tym przewozu wózków inwalidzkich, posiadają także toalety przystosowane do obsługi osób z niepełnosprawnościami.

– To jest uzupełnienie naszej oferty. Chcieliśmy uruchomić kursy pociągów między Mielcem a Rzeszowem. Linia L25 przeszła gruntowaną rewitalizację, ale nie jest jeszcze zelektryfikowana. Dzięki hybrydom te kursy będą mogły się odbywać bez konieczności przesiadania się w Dębicy do innego pociągu. Zakończyliśmy też przebudowę układu drogowego w Rzemieniu dzięki czemu powstał nowy, bezpieczny przejazd kolejowy. To dzięki dobrej współpracy między województwem, powiatem a PKP PLK – mówi Władysław Ortyl, marszałek województwa.

– Jesteśmy dumni, że cztery trzyczłonowe Hybrydowe Zespoły Trakcyjne IMPULS 2 typu 36WEh, wyprodukowane przez NEWAG S.A., stanowią innowacyjne rozwiązanie dla mieszkańców Podkarpacia. Zawsze dążyliśmy do dostarczania najnowocześniejszych i ekologicznych rozwiązań transportowych, a te dwunapędowe pojazdy są tego doskonałym przykładem – stwierdza Józef Michalik wiceprezes zarządu NEWAG S.A.

W lutym pociągiem hybrydowym z Rzeszowa do Mielca

W związku z zakupem pociągów hybrydowych po Nowym Roku w ofercie przewozowej województwa realizowanej przez Polregio znajdą się kursy pociągów z Padwi Narodowej i z Mielca przez Dębicę do Rzeszowa.

Oferta nowych – bezpośrednich połączeń realizowanych pojazdami „hybrydowymi” pomiędzy Rzeszowem, a Mielcem będzie wyglądać następująco:

 – Padew 5:37 –  Dębica 6.30-6.40 – Rzeszów 7.13   (Na odcinku Dębica – Rzeszów kurs przyspieszony, zatrzymania na wybranych stacjach kolejowych).

– Rzeszów 5.46 –  Dębica 6.33-6.44 – Mielec 7.25

– Rzeszów 15.40 – Dębica 16.13-16.27 – Mielec 17.09   (Na odcinku Rzeszów – Dębica kurs przyspieszony, zatrzymania na wybranych stacjach kolejowych).

– Mielec 17.19 – Dębica 17.55-18.06 – Rzeszów 18.51

 Łącznie na linii 25 w relacji Dębica – Mielec – Padew będą uruchomione 24 pociągi wraz z 4 pociągami realizowanymi w dłuższej relacji do/z Rzeszowa.  

– Gdy na tory wyjadą już pociągi hybrydowe, czyli elektryczno-spalinowe, nie wykluczam, że będę z nich korzystał dojeżdżając niekiedy do pracy. Przystanki mam blisko zarówno Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego w Rzeszowie, jak i domu w Mielcu – dodaje marszałek Ortyl.

Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy