Reklama

Biznes

Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna to szybki transport, ale też nowa linia i przystanki kolejowe

MATERIAŁ PARTNERA
Dodano: 14.11.2023
Nowa linia kolejowa z Rzeszowa do Jasionki. Fot. Tadeusz Poźniak
Nowa linia kolejowa z Rzeszowa do Jasionki. Fot. Tadeusz Poźniak
Share
Udostępnij

Szybkie połączenie centrum Rzeszowa z lotniskiem, większa dostępność do kolei i lepsze możliwości podróży aglomeracyjnych – to najważniejsze efekty inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych SA. realizowanych jako Podmiejska Kolej Aglomeracyjna – mówi Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP PLK SA. W ramach projektu związanego z budową i modernizacją linii kolejowych wybudowano 5 km nowej linii kolejowej nr 626  do Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka, powstało 14 nowych przystanków oraz 4 mijanki kolejowe.

– Podróż koleją z centrum miasta do lotniska w Jasionce, chociażby z przystanku Rzeszów Staromieście, zajmuje13 minut, to krócej niż autobusem, czy samochodem. Ze stacji Rzeszów Główny dojedziemy w ciągu 18 minut. Ważnym elementem nowej trasy do lotniska jest wiadukt kolejowy, wybudowany nad drogą krajową nr 9 Rzeszów – Warszawa. Dzięki inwestycji, jednoprzęsłowy, stalowy obiekt o długości ponad 50 metrów, zapewnia bezkolizyjny ruch pociągów oraz sprawną i bezpieczną komunikację drogową pod torami – dodaje prezes Merchel.

14 dodatkowych przystanków kolejowych sukcesywnie zwiększa możliwości podróży aglomeracyjnych. Na nowej trasie do lotniska jest przystanek Głogów Małopolski Południowy oraz końcowa stacja Jasionka Lotnisko. Z Rzeszowa do Dębicy i Przeworska (linia  nr 91 Kraków – Medyka) są cztery nowe miejsca zatrzymywania się pociągów: Sędziszów Małopolski Wschodni, Rzeszów Dworzysko, Rzeszów Baranówka oraz Rzeszów Pobitno. W stronę Kolbuszowej (linia nr 71 Ocice – Rzeszów ), dostępność do kolei zwiększyły nowe przystanki: Kolbuszowa Górna, Głogów Małopolski Niwa i Rzeszów Staromieście, a także dodatkowe perony w Zaczerniu i na stacji Kolbuszowa. Podróże ze stolicy Podkarpacia w stronę Strzyżowa (linia nr 106 Rzeszów – Jasło), ułatwiają nowe przystanki: Rzeszów Centrum, Rzeszów Politechnika, Boguchwała Dolna, Żarnowa oraz zmodernizowany dotychczasowy obiekt dla podróżnych – Zaborów. Niebawem, będzie jeszcze przystanek Lutoryż oraz dodatkowy peron na stacji Strzyżów nad Wisłokiem. Na przystankach przygotowano wyższe perony ułatwiające wsiadanie do pociągu.

Nowe przystanki Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej

Udogodnieniem dla osób z ograniczonymi możliwościami poruszania się są pochylnie i system ścieżek naprowadzających dla osób niewidomych i słabo widzących. Komfort zapewniają także wiaty, ławki, oznakowanie i tablice informacyjne. Na nowej stacji Jasionka Lotnisko jest nowoczesny system informacji – wyświetlacze oraz nagłośnienie, które zapewniają pasażerom bieżący przekaz o odjazdach i przyjazdach pociągów.

– W ramach Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej PKP Polskie Linie Kolejowe SA. zbudowały również mijanki, które mają istotne znaczenie dla sprawnego ruchu kolejowego na jednotorowych liniach: nr 71 Ocice – Rzeszów i nr 106 Rzeszów – Jasło. To dodatkowe tory, umożlwiające mijanie się pociągów (krzyżowanie) i  zwiększające przepustowość trasy. Obecnie, wybudowane zostały w miejscowościach Zaczernie, Widełka oraz Zaborów. Kontynuowana jest budowa mijanki wraz z przystankiem w Lutoryżu – wylicza Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP PLK SA.

Maksymalna prędkość pociągów na liniach Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej zależy między innymi od układu geometrycznego torów. Na linii z Rzeszowa do Dębicy i Przeworska, prędkość maksymalna wynosi 160 km/h, do Kolbuszowej – 120 km/h, a w stronę Strzyżowa – 100 km/h. Na  nowej linii do Jasionki pociągi pasażerskie mogą jechać z maksymalną prędkością 80 km/h. 

Podmiejska Kolej Aglomeracyjna to bardzo duży projekt, w który zaangażowany jest samorząd województwa podkarpackiego, PKP Polskie Linie Kolejowe SA. oraz 15 gmin z terenu województwa podkarpackiego. Realizowany jest od 2018 roku.

Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP PLK SA. Fot. Archiwum PKP PLK SA

Kolej aglomeracyjna połączyła Rzeszów z Dębicą, Przeworskiem, Strzyżowem, Kolbuszową, a od 1 października 2023 roku także z Jasionką. Pociągi PKA uzupełniają ofertę połączeń regionalnych i wspólnie w godzinach szczytu jeżdżą co 30 minut, a poza nimi co godzinę. W weekendy co dwie godziny.

Pięć linii Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej wokół Rzeszowa

Najszybciej, bo w 2021 roku została uruchomiona Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna w trzech kierunkach: na linii 91 Rzeszów-Przeworsk-Rzeszów, na linii 91 Rzeszów-Dębica-Rzeszów i na linii 106 Rzeszów-Strzyżów-Rzeszów, to też jedyny niezelektryfikowany odcinek PKA, po którym jeżdżą pojazdy szynowe o napędzie spalinowym. W 2022 roku, po zakończeniu prac związanych z elektryfikacją linii 71, PKA wyjechała również na trasę Rzeszów-Kolbuszowa-Rzeszów. Ostatnia, piąta linia Rzeszów-Jasionka-Rzeszów w ramach Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej też już działa.

„Publikacja współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Programu Infrastruktura i Środowisko 2014-2020”.

Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy