Reklama

Biznes

Od niedzieli do Jasionki koleją z Rzeszowa. 12 minut

Aneta Gieroń
Dodano: 01.10.2023
  • Stacja Lotnisko Jasionka. Fot. Tadeusz Poźniak
Stacja Lotnisko Jasionka. Fot. Tadeusz Poźniak
Share
Udostępnij

W niedzielę, 1 października o godz. 5.22 wyjechał pierwszy pociąg ze stacji Rzeszów Główny i dojechał do nowo wybudowanej stacji Jasionka Lotnisko, tuż obok terminala. Czas przejazdu od 12 do 18 minut, wszystko zależy od ilości przystanków, na jakich się zatrzymuje przemierzając 12-kilometrową trasę. Do szynobusu,  który na linii lotniskowej osiąga prędkość do 80 km/h, może wejść maksymalnie 300 osób. Bilet w jedną stronę kosztuje 3,70 zł. Dla uczniów i posiadaczy Karty Dużej Rodziny to koszt 2,33 zł.  Ale wiele do życzenia pozostawia sam rozkład jazdy pociągów linii lotniskowej. Ten ma się zmienić od 12 listopada, wtedy też w rozkładzie pojawi się dodatkowe, 13 połączenie w godzinach wieczornych.

W sobotę nowa linia,  która jest częścią dużo większego przedsięwzięcia, czyli Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej, od 2018 roku realizowanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. i samorząd województwa podkarpackiego, została oficjalnie otwarta przez marszałka województwa i członków zarządu, wojewodę podkarpackiego, posłów, władze PKP PLK, Polregio oraz Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka.

Fot. Tadeusz Poźniak

W ramach budowy połącznia kolejowego Rzeszów-Jasionka powstało blisko 5 km nowych torów, które biegną od Zaczernia do Jasionki. Nowa linia nosi numer 626. Na trasie Rzeszów – Jasionka, pociąg zatrzymuje się na stacjach: Rzeszów Zachodni, Rzeszów Staromieście, Rzeszów Miłocin, Zaczernie, Głogów Małopolski Południowy. Na pokonanie tej drogi ma 18 minut.  Na przystankach zatrzymuje się co 2-3 minuty. Czas postoju waha się od 30 sekund do 1 minuty. W ciągu 12 minut może dojechać z Rzeszowa do Jasionki, ale pod warunkiem, że nie zatrzymuje się na żadnym przystanku. Budowy całej, 12-kilometrowej linii kosztowała ok. 54 mln zł.

– To coś w rodzaju tramwaju, czy metra. Takiego nasycenia przystankami można ze świecą szukać w innych regionach kraju – mówił w sobotę Mirosław Skubiszyński,  wiceprezes PKP PLK S.A.

Godziny 12 odjazdów ze stacji w Rzeszowie to: 5.22, 7.26, 8.58, 10.20, 12.01, 13.11, 15.16, 17.22, 18.52, 20.10, 21.24 i 23.25.

Z kolei pociągi powrotne spod lotniska wyruszają o następujących godzinach: 6.22, 8.13, 9.36, 11.18, 12.39, 14.38, 16.41, 18.15, 19.44, 20.38, 22.38 i 00.15.

Długo oczekiwane połączenie kolejowe Rzeszowa z portem lotniczym Rzeszów-Jasionka, którego budowa rozpoczęła się w 2021 roku, ma być najlepszym środkiem transportu dla pasażerów korzystających z lotniska, a przede wszystkim ma ułatwić dojazd i wyjazd prawie 10 tysiącom osób zatrudnionym w Podkarpackim Parku Naukowo-Technologicznym „Aeropolis” i okolicy.

– Kiedyś te tory do Jasionki zdemontowano. Dziś, na szczęście nastał czas, że te wszystkie rzeczy odbudowujemy. Gdy cofniemy się w czasie 10 lat, w tym miejscu nie było jeszcze G2A Areny, Centrum Nauki Łukasiewicz i wielu nowoczesnych firm. Dziś do tego krajobrazu dołącza linia kolejowa do lotniska – mówił Władysław Ortyl, marszałek województwa. – Ta linia jest częścią większego przedsięwzięcia, jakim jest Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna. A ta jest przykładowym montażem finansowym, bo zaangażowane są w nią środki samorządu województwa, Fundusze Europejskie i dotacje z budżetu państwa. Finałem PKA będzie oddanie centrum serwisowego w Rzeszowie. Chcemy też, by jak najszybciej, wprowadzony został bilet zintegrowany.

Na lotnisko i do strefy w Jasionce koleją z Rzeszowa

– Do firm przylotniskowych przyjeżdża codziennie około 10 tys. osób. Liczymy, że część z nich przesiądzie się do pociągu – dodał marszałek województwa. – Szacujemy, że w godzinach szczytu będzie 50 proc. frekwencja. Od 150 do 200 osób w jednym pociągu.

Z obecnym rozkładem jazdy może być jednak trudno. Godziny połączeń nie pasują m.in., pracownikom BorgWarner Rzeszów, zatrudniającej  najwięcej ludzi w strefie, którzy na zmianę zaczynającą się o godz. 7.00 musieliby jechać już o 5.22. Ten pociąg wyrusza  z kolei zbyt późno dla pasażerów porannego samolotu do Warszawy, który wylatuje o godz. 5.45. Zdążą za to koleją do strefy przemysłowej dojechać ci, którzy zaczynają pracę o 8.00. Zamiana na lepsze ma nastąpić po 12 listopada, gdy zmieniony zostanie rozkład jazdy.

– PKA to wielki projekt, który daje nam komfort komunikacyjny. To jest szansa dla młodzieży z okolic Dębicy, Przeworska, Strzyżowa, czy Łańcuta, która szybkimi pociągami może dojeżdżać do szkół w Rzeszowie. Jeszcze dwa lata temu wokół tego miejsca w Jasionce była otwarta przestrzeń. W tak krótkim okresie powstało tu wiele inwestycji, w tym ta linia kolejowa – stwierdziła Ewa Leniart, wojewoda podkarpacki.

– To historyczny moment dla województwa. O takiej linii marzyliśmy. To połączenie jest taką perełką w całym projekcie Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej – mówił Krzysztof Sobolewski, poseł PiS.

Co potwierdził wiceprezes Skubiszyński.

– Jeszcze kilkanaście lat temu słowo budowa w naszym kolejowym języku praktycznie nie istniało. Na szczęście, od kilku lat to się zmieniło. Tu dzieje się historia, w niedzielę o 5.22 odjeżdża pierwszy regularny pociąg do Jasionki – dodał.

Fot. Tadeusz Poźniak

Budowa połączenia z lotniskiem to część projektu budowy Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej, którego łączny koszt wynosi ok. 415 mln zł, z czego 208 mln zł to dofinasowanie unijne. W ramach PKA budowane są nowe linie kolejowe, obiekty inżynierskie, przystanki kolejowe oraz kupowane są szynobusy. W projekcie biorą udział PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oraz 16 gmin z terenu województwa podkarpackiego: Gmina Miasto Rzeszów, Gmina Boguchwała, Gmina Czarna, Gmina Czudec, Gmina Miasto Dębica, Gmina Głogów Małopolski, Gmina Miasto Kolbuszowa, Gmina Krasne, Gmina Łańcut, Gmina Miasto Łańcut, Gmina Przeworsk, Gmina Miasto Przeworsk, Gmina Sędziszów Małopolski, Gmina Strzyżów,  Gmina Świlcza, Gmina Trzebownisko.

Fotografie Tadeusz Poźniak

Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy