Reklama

Biznes

Polska i Słowacja razem w inwestycjach transgranicznych

Autor tekstu: Krzysztof Witek / Biuro Prasowe UMWP
Dodano: 02.12.2025
  • Zdjęcia: Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego, Paweł Nalepa PJN13 STV, Kamil Stelmach
Zdjęcia: Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego, Paweł Nalepa PJN13 STV, Kamil Stelmach
Share
Udostępnij

W Nowym Sączu odbyła się konferencja „Polsko‑Słowacka współpraca transgraniczna w ramach Inicjatywy Trójmorza – drogi i kolej”, poświęcona kluczowym inwestycjom infrastrukturalnym w regionach przygranicznych Polski i Słowacji. W wydarzeniu wzięli udział przedstawiciele samorządów obu krajów, administracji kolejowej i drogowej, a także instytucji unijnych. Wśród gości znaleźli się marszałek województwa małopolskiego Łukasz Smółka, wicemarszałek województwa podkarpackiego Piotr Pilch, europarlamentarzyści Miriam Lexmann i Arkadiusz Mularczyk oraz Stefan Bielak, wiceprzewodniczący regionu preszowskiego. Spotkanie stanowiło platformę do wymiany doświadczeń, prezentacji aktualnego stanu inwestycji oraz wypracowania wspólnego stanowiska w zakresie rozwoju infrastruktury transgranicznej, istotnej zarówno dla gospodarki, jak i codziennego życia mieszkańców pogranicza.

W ramach sesji prezentacji omówiono kluczowe inwestycje infrastrukturalne realizowane w regionach przygranicznych. Aktualny stan i plany rozwoju infrastruktury kolejowej przedstawił Włodzimierz Zembol, Dyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Nowym Sączu. O inwestycjach drogowych w Polsce mówiły Joanna Szozda, Dyrektor Departamentu Dróg i Publicznego Transportu Drogowego Województwa Podkarpackiego, oraz Katarzyna Węgrzyn-Madeja, Dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie. Stronę słowacką reprezentował Peter Hadbavný, Kierownik Wydziału Transportu Kraju Preszowskiego.

Uwagę poświęcono strategicznym projektom, które mają kluczowe znaczenie dla poprawy komunikacji i mobilności w regionie. Jednym z nich jest planowana linia kolejowa Podłęże–Piekiełko, która połączy polskie regiony przygraniczne z Słowacją, usprawniając przewozy pasażerskie i towarowe. Równolegle dyskutowano o inwestycjach drogowych, w tym o trasie Via Carpatia, stanowiącej strategiczny korytarz północ‑południe w ramach Inicjatywy Trójmorza.

Kluczowym punktem konferencji był panel dyskusyjny pt. „Infrastruktura transgraniczna Polski i Słowacji – drogi i kolej”, moderowany przez europosła Arkadiusza Mularczyka. W dyskusji udział wzięli przedstawiciele samorządów Polski i Słowacji, w tym marszałkowie, starostowie oraz radni regionalni, m.in. Łukasz Smółka – Marszałek Województwa Małopolskiego, Tadeusz Zaremba – Starosta Nowosądecki, Štefan Bielak, Wiceprzewodniczący Kraju Preszowskiego, Piotr Pilch, Wicemarszałek Województwa Podkarpackiego, Mieczysław Uryga, Starosta Powiatu Limanowskiego, Mirosław Waląg Starosta Powiatu Gorlickiego, Marek Hudák, Radny regionu Preszowskiego Jan Duda- Radny Sejmiku Województwa Małopolskiego.

Wicemarszałek Piotr Pilch podkreślił, że rozwój infrastruktury drogowej i kolejowej jest kluczowy dla integracji regionów polsko‑słowackich. Zaznaczył, że inwestycje transgraniczne nie tylko ułatwią codzienną mobilność mieszkańców, ale także przyczynią się do rozwoju gospodarczego, turystyki oraz zwiększenia atrakcyjności inwestycyjnej pogranicza.

 Tylko wspólnie, w duchu partnerstwa transgranicznego, możemy skutecznie wykorzystać potencjał naszego pogranicza i przyspieszyć realizację strategicznych projektów, które mają realny wpływ na codzienne życie mieszkańców – powiedział.

W panelu dyskusyjnym głos zabrali również starostowie powiatów nowosądeckiego, limanowskiego i gorlickiego, którzy zwracali uwagę na potrzebę skutecznej współpracy między samorządami a administracją słowacką. Zwracano uwagę na konieczność koordynacji działań w zakresie planowania, finansowania i realizacji inwestycji, aby osiągnąć realne, wymierne efekty dla mieszkańców pogranicza.

Uczestnicy konferencji podkreślali, że współpraca transgraniczna jest szczególnie istotna w kontekście dynamicznego rozwoju regionów przygranicznych i potrzeb związanych z poprawą infrastruktury transportowej. Dyskutowano nie tylko o kwestiach technicznych i harmonogramach inwestycji, ale również o możliwościach wspólnego aplikowania o fundusze unijne, które pozwolą na realizację projektów przekraczających granice administracyjne.

Rozmowy dotyczyły także wyzwań związanych z modernizacją istniejącej infrastruktury i harmonizacją standardów technicznych po obu stronach granicy, co jest kluczowe dla płynnego funkcjonowania korytarzy transportowych. Uczestnicy podkreślali znaczenie strategicznych inwestycji dla całego regionu Trójmorza, zwracając uwagę, że rozwój sieci drogowej i kolejowej wpływa na bezpieczeństwo, dostępność usług i rozwój przedsiębiorczości.

Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy