Reklama

Automoto

Samochód osobowy i przyczepa – co trzeba wiedzieć?

Materiał prasowy Ford Polska
Dodano: 29.03.2023
72851_2022ford_mach-e_trailer_01_edited-resizer-750q75
Share
Udostępnij
Przyczepa towarowa, kempingowa czy laweta – w każdym przypadku jest to sprytny i praktyczny sposób na zwiększenie właściwości transportowych samochodu. Przed wyruszeniem w trasę warto jednak przeanalizować obowiązujące przepisy i odpowiednio przygotować się do holowania przyczepy.
 
Zgodnie z obowiązującymi przepisami każdy posiadacz ważnego prawa jazdy kategorii B może samochodem osobowym ciągnąć przyczepę. Trzeba tylko pamiętać o dwóch przepisach:

jeżeli przyczepa ma DMC do 750 kg, wtedy łączna waga zestawu nie może przekraczać 4250 kg
jeżeli przyczepa ma DMC większe od 750 kg, wtedy łączna waga zestawu nie może przekraczać 3500 kg

Należy tutaj dodać, że zdobywając uprawnienia B96 można kierować zespołem pojazdów o masie do 4250 kg bez względu na masę przyczepy, natomiast kategoria B+E pozwala między innymi prowadzić zespół pojazdów złożony z pojazdu z kategorii B i przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony.

Jak wybrać odpowiedni hak do danego modelu?

Zanim zostanie wybrany hak holowniczy należy przede wszystkim sprawdzić, czy homologacja danego modelu przewiduje montaż takiego elementu, a co za tym idzie – pozwala na holowanie przyczepy. 

– Weryfikacja tej informacji jest niezwykle prosta. Wystarczy nam do tego dowód rejestracyjny danego modelu. Jeżeli pola O1 i O2 są puste oznacza to, że w tym przypadku producent nie przewidział holowania przyczepy. W razie wątpliwości warto odwiedzić Autoryzowaną Stację Obsługi. Tam otrzymamy wszelkie niezbędne informacje dotyczące możliwości montażu haka holowniczego – wyjaśnia Grzegorz Handzlik, dyrektor sprzedaży samochodów osobowych Ford Polska.

Ile wynosi dopuszczona przez homologację danego modelu masa ciągniętej przyczepy? Odpowiedź znajduje się w dowodzie rejestracyjnym, na wspomnianych polach O1 i O2. Tam została określona maksymalna masa całkowita przyczepy z hamulcem i bez hamulca. Dodatkowo w polu F3 znajduje się informacja o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów. Teraz wystarczy wybrać hak.

– Istnieje kilka systemów haków holowniczych. W naszym katalogu akcesoriów można znaleźć modele haków przeznaczone do samochodów oferowanych przez Forda obecnie oraz do tych, które były produkowane w przeszłości. Do wyboru mamy haki holownicze zamocowane na stałe, odłączane lub chowane. Te ostatnie mogą być w pełni kompatybilne z systemem danego modelu Forda. Oznacza to, że po wciśnięciu przycisku sterującego hak wysuwa się automatycznie spod tylnego zderzaka. Warto pamiętać, że główka haka holowniczego nie może – w świetle prawa – zasłaniać tablicy rejestracyjnej – dodaje Grzegorz Handzlik.
 

Jazda z przyczepą – o czym warto pamiętać?

Poruszanie się z przyczepą wiąże się również z przestrzeganiem nieco innych ograniczeń prędkości. Przepisy jasno określają ograniczenia, a te nie są uzależnione od masy i rodzaju przyczepy:

20 km/h w strefie zamieszkania
50 km/h w terenie zabudowanym
70 km/h w obszarze niezabudowanym na drodze jednojezdniowej
80 km/h w obszarze niezabudowanym na drodze dwujezdniowej
80 km/h na drodze ekspresowej oraz autostradzie

Dodatkowo należy pamiętać o opłatach ViaToll. Obejmuje ona nie tylko np. samochody ciężarowe czy ciągniki siodłowe z naczepami, ale w szczególnych przypadkach również samochody osobowe. Ten szczególny przypadek występuje wtedy, gdy samochód osobowy ciągnie przyczepę, a dopuszczalna masa całkowita pojazdu i przyczepy wynosi powyżej 3,5 tony. 

– Dodatkowo, jeżeli nigdy wcześniej nie jeździliśmy samochodem z przyczepą to pierwsze podejście może sprawić nieco kłopotów. Należy przede wszystkim pamiętać, że poruszamy się zestawem dłuższym i cięższym niż samo auto osobowe. Zajmujemy o wiele więcej miejsca niż inni uczestnicy ruchu i potrzebujemy więcej przestrzeni podczas np. skręcania czy wyjazdu ze skrzyżowania. Warto również poćwiczyć cofanie i parkowanie takim zestawem – podsumowuje Grzegorz Handzlik.

Czy hybrydy i auta elektryczne mogą holować przyczepę?

Samochody elektryczne i hybrydy jak najbardziej nadają się do holowania przyczep. Dobrym przykładem jest Ford Mach-E – jeden z najchętniej kupowanych samochodów elektrycznych w Polsce. Już w zeszłym roku, za sprawą bezprzewodowych aktualizacji, zdolność elektrycznego SUV-a Forda do holowania przyczepy zwiększyła się z początkowych 750 kg do 1000 kg, a następnie z 1000 kg do 1500 kg. Wartość ta dotyczy wszystkich wersji wyposażonych w akumulator o zwiększonej pojemności, niezależnie od tego czy modele są z napędem na tylne, czy na cztery koła (nie dotyczy Forda Mustanga Mach-E GT). 

W przypadku modelu Ford Kuga Plug-In Hybrid dysponującego mocą 225 KM maksymalna masa przyczepy z hamulcem może wynieść nawet 1500 kg, natomiast Ford Explorer z napędem typu Plug-in Hybrid szczyci się możliwością holowania przyczepy z hamulcem ważącej nawet 2500 kg. 

Jak widać prowadzenie samochodu z przyczepą wymaga od kierowcy pewnej wprawy. Warto również pamiętać o kilku ważnych kwestiach związanych z przepisami i bezpieczeństwem. Dzięki temu podróżowanie stanie się bezpieczne i komfortowe.
Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy