Reklama

Kultura

Klasyka zdefiniowana na nowo

Autor tekstu: Sylwia Tęcza / Biuro Prasowe UMWP
Dodano: 14.12.2025
  • Autor zdjęć: Sebastian Stankiewicz / Biuro Prasowe UMWP
Autor zdjęć: Sebastian Stankiewicz / Biuro Prasowe UMWP
Share
Udostępnij

Kilkanaście wydarzeń, w tym konkurs graficzny, etiud teatralnych, nowatorski spektakl – performans, video podcasty i telewizyjna debata złożyły się na wyjątkowy projekt KLASYKA 3.0, który podsumowano dziś w Teatrze im. W. Siemaszkowej w Rzeszowie. Zainicjowana przez Podkarpackie, realizowana we współpracy z Lubelskim, Małopolskim i Świętokrzyskim, pionierska w kraju inicjatywa okazała się fantastycznym przedsięwzięciem kulturalnym.

Projekt, realizowany z inicjatywy Województwa Podkarpackiego był unikalną platformą dialogu pomiędzy regionami, pokoleniami oraz różnymi dziedzinami sztuki.

Podsumowując te działania, które zrealizowano w ramach projektu na przestrzeni ostatnich miesięcy, śmiało mogę podkreślić, że były to jedne z najbardziej innowacyjnych działań kulturalnych w regionie w ostatnim czasie. Klasyka zawsze jest trudna, zawsze jest wyzwaniem dla twórców, często idzie w zapomnienie. Teatr powinien z niej czerpać najwięcej – mówił podczas finałowego wieczoru w teatrze Władysław Ortyl, Marszałek Województwa Podkarpackiego.

W centrum pierwszej edycji projektu KLASYKA 3.0 znalazł się „Faust” Johanna Wolfganga Goethego – dzieło, które stało się punktem wyjścia do szeregu wydarzeń artystycznych, edukacyjnych i medialnych na przestrzeni kilku miesięcy. Zwieńczeniem wszystkich działań była premiera „Fausta” na deskach teatru Siemaszkowej w reżyserii Jana Nowary, która odbyła się w piątkowy wieczór.

Jest to olbrzymie dzieło, traktat filozoficzno-teologiczno-egzystencjalny, który stanowi tak naprawdę jeden z kamieni milowych cywilizacji. Bardzo rzadko wystawiany, wiec projekt KLASYKA 3.0 nas zmobilizował do tego, aby postawić przed sobą to trudne zadanie z tego wielkiego tekstu wziąć coś, co mogłoby przemówić do nas dziś. Na szczęście Goethe, obok wielkich pytań filozoficznych też postawił na prezentacje uczucia miłości, co będą mieć państwo szansę zobaczyć w trakcie spektaklu – powiedział przed premierą Jan Nowara, dyrektor teatru.

Projekt „KLASYKA 3.0” to łącznie kilkanaście wydarzeń. W jego ramach zrealizowano konkurs etiud teatralnych FAUST_ETD dla młodych twórców, a także nowatorski multimedialny spektakl-performans „FAUST 3.0-LAB”, powstały we współpracy z Podkarpackim Centrum Innowacji. Całość dopełnił cykl video podcastów „Klasyka 3.0” oraz telewizyjna debata poświęcona aktualności klasyki we współczesnej kulturze.

Podczas finałowego wieczoru w teatrze ogłoszono także laureatów Międzynarodowy Konkursu Graficznego FAUST/VIZUAL, będącego również częścią projektu. 70 prac plastycznych wpłynęło na konkurs z najdalszych zakątków świata w tym z Chin, Iranu, Zimbabwe, Czech czy Włoch. Ich autorzy zaprezentowali w nich swoje dzisiejsze spojrzenie na „Fausta”. Wyselekcjonowane prace tworzą wielowymiarową wystawę łączącą różne estetyki, pokolenia i sposoby interpretacji klasyki. Można je zobaczyć w foyer teatru.

KLASYKA 3.0 od początku była zaproszeniem do dialogu – między tradycją a nowoczesnością, między teatrem a technologią, między artystami a widzami. Chcieliśmy pokazać, że klasyka nie jest muzealnym eksponatem, lecz żywą, pulsującą opowieścią o nas samych – podkreślają organizatorzy projektu.

Integralną częścią przedsięwzięcia była także wymiana artystyczna pomiędzy teatrami partnerskimi. Spektakle Teatru im. Wandy Siemaszkowej prezentowane były na scenach w Krakowie i Zakopanem, a rzeszowska publiczność miała okazję zobaczyć wybitne realizacje teatrów partnerskich.

Zwieńczenie projektu „KLASYKA 3.0” to nie tylko podsumowanie kilkumiesięcznych działań artystycznych, ale również wyraźny sygnał, że klasyczne dzieła literatury – odpowiednio odczytane i odważnie reinterpretowane – pozostają ważnym, inspirującym głosem we współczesnym świecie.

Projekt „KLASYKA 3.0” został sfinansowany ze środków budżetu Województwa Podkarpackiego.

Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy