Strona główna>Automoto>140 lat samochodu, 130 lat transportu, 100 lat Mercedes-Benz: jubileuszowy 2026 rok pełen magicznych momentów
Automoto
140 lat samochodu, 130 lat transportu, 100 lat Mercedes-Benz: jubileuszowy 2026 rok pełen magicznych momentów
Źródło: Mercedes-Benz Polska
Dodano: 18.12.2025
Foto / Źródło: Mercedes-Benz Polska
Udostępnij
W 2026 roku Mercedes-Benz Classic będzie obchodzić liczne jubileusze związane z samochodami, a także rocznice wydarzeń firmowych i sukcesów w sportach motorowych. Szczegółowych informacji przez cały rok będą dostarczać regularnie rozsyłane komunikaty prasowe oraz newslettery Mercedes-Benz Classic.
· 140 lat innowacji od narodzin samochodu: patent Benza z 1886 roku
· 130 lat transportu: pierwszy samochód dostawczy i pierwsza ciężarówka zaprezentowane w 1896 roku
· 100 lat Mercedes-Benz: Benz & Cie. i Daimler-Motoren-Gesellschaft połączyły się w 1926 roku
· 50 lat od premiery serii 123: kamień milowy w tradycji Klasy E
· 20 lat Muzeum Mercedes-Benz: popularny cel podróży entuzjastów z całego świata czynny od 2006 roku
Multimedialna baza danych Classic M@RS oferuje informacje i materiały dotyczące całej historii Mercedes-Benz. Można ją znaleźć pod adresem mercedes-benz-archive.com/mars/login/login.xhtml. Wystarczy się zarejestrować i już można przeszukiwać bogate archiwalne zasoby online.
Poniższy przegląd zawiera listę najważniejszych rocznic przypadających na 2026 rok:
· 23 stycznia 1951 r. (75 lat temu): zgłoszenie patentowe Béli Barényiego na tzw. bezpieczne nadwozie. Jego seryjna premiera miała miejsce w 1959 roku w limuzynach W 111, potocznie zwanych „skrzydlakami”.
· 27 stycznia 1976 r. (50 lat temu): prezentacja serii modelowej 123 z nadwoziem typu limuzyna. Wkrótce potem ofertę uzupełniły kombi i coupé.
· 29 stycznia 1886 r. (140 lat temu): Carl Benz złożył wniosek patentowy na swój trójkołowy „pojazd z napędem spalinowym” – tak narodził się samochód.
· 3–8 lutego 1986 r. (40 lat temu): Mercedes-Benz zaprezentował w Finlandii systemy wspomagające ASR i ASD oraz napęd na wszystkie koła 4MATIC.
· 8 marca 1886 r. (140 lat temu): Gottlieb Daimler zamówił powóz. Na jego bazie zbudowano pierwszy czterokołowy samochód z wysokoobrotowym silnikiem spalinowym.
· 25–29 marca 1901 r. (125 lat temu): Mercedes 35 PS zdominował ówczesny Tydzień Automobilowy w Nicei. „Wkroczyliśmy w erę Mercedesa” – podsumował sekretarz generalny francuskiego automobilklubu.
· 19–29 kwietnia 1951 r. (75 lat temu): premiera prestiżowego Mercedesa 300 (W 186) oraz Mercedesa 220 (W 187) – prekursora Klasy S – na targach we Frankfurcie.
· 19 maja 2006 r. (20 lat temu): otwarcie Muzeum Mercedes-Benz na terenie fabryki w Untertürkheim – obiektu, który od tamtej pory cieszy się ogromną popularnością na międzynarodowej arenie.
· 25 kwietnia–5 maja 1996 r. (30 lat temu): na salonie samochodowym w Turynie zadebiutował Mercedes-Benz SLK (R 170). Dzięki stalowemu dachowi Vario roadster otworzył nowy segment rynku.
· 12-15 czerwca 1976 r. (50 lat temu): C 111-II D ustanowił trzy rekordy świata i 16 klasowych rekordów w Nardò, gdzie w 2025 roku rekordzistą świata został Concept AMG GT XX.
· 28/29 czerwca 1926 r. (100 lat temu): Benz & Cie. i Daimler-Motoren-Gesellschaft połączyły się, tworząc ówczesną firmę Daimler-Benz AG. Tak narodziła się marka Mercedes-Benz.
· 30 czerwca 1996 r. (30 lat temu): Mercedes-Benz C 36 AMG wystąpił na torze w Magny-Cours jako pierwszy oficjalny samochód bezpieczeństwa marki w Formule 1. Od tego czasu Mercedes-Benz nieprzerwanie dostarcza ten istotny pojazd.
· 31 lipca 2001 r. (25 lat temu): w Deichtorhallen w Hamburgu swoją premierę świętował Mercedes-Benz SL serii R 230. Roadster został wyposażony w liczne innowacje techniczne.
· 18 sierpnia 1896 r. (130 lat temu): Gottlieb Daimler zaprezentował pierwszą na świecie ciężarówkę z napędem spalinowym. Pierwszy egzemplarz sprzedał brytyjskiemu syndykatowi motoryzacyjnemu w Londynie.
· 24 sierpnia 1986 r. (40 lat temu): samochód wyścigowy Sauber-Mercedes C8 (grupy C) odniósł swoje pierwsze zwycięstwo na torze Nürburgring, dając marce impuls do powrotu do sportów motorowych.
· 12 września 1926 r. (100 lat temu): podczas wyścigu Solitude dyrektor wyścigu Alfred Neubauer po raz pierwszy wykorzystał swój system sygnalizacji do komunikacji z kierowcami.
· 4–14 października 1951 r. (75 lat temu): sportowo-luksusowy 300 S (W 188) zaprezentowany na salonie samochodowym w Paryżu jako dwudrzwiowa odmiana modelu 300 (W 186), w wersjach Coupé, Cabriolet A i Roadster. Był to wówczas najszybszy produkowany seryjnie niemiecki samochód.
· 9 października 1946 r. (80 lat temu): ruszyły testy prototypu Unimoga. Byli inżynierowie Daimler-Benz AG opracowali „uniwersalne urządzenie zmotoryzowane dla rolnictwa”. Unimog był początkowo produkowany przez firmę Boehringer, od 1949 roku, a od 1951 roku w fabryce Mercedes-Benz w Gaggenau.
· 15 października 2006 r. (20 lat temu): Bernd Schneider zdobył swoje piąte mistrzostwo DTM w wyścigu w Le Mans. Tym samym obecny ambasador marki został rekordowym mistrzem.
· 5 grudnia 1896 r. (130 lat temu): firma Benz & Cie. zbudowała „pojazd dostawczy” – pierwszy na świecie furgon. „Velociped” był również dostępny z przedziałem ładunkowym.
Po więcej informacji zapraszamy do Autoryzowanego Salonu Mercedes-Benz Danuta i Ryszard Czach znajdującego się w Rzeszowie przy ul. Krakowskiej 32. Tel. +48 17 860 12 20 oraz do odwiedzenia naszego Salonu Online Foto. Mercedes-Benz Polska
Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Ściśle niezbędne ciasteczka
Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.
Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.