Reklama

Automoto

Elektryczna Kia. Ćwierć miliona przebiegu i nadal 95 proc. sprawności!

Źródło: Kia Polska / Kiawiarnia
Dodano: 14.12.2025
Foto / Źródło: Kia Polska / Kiawiarnia
Foto / Źródło: Kia Polska / Kiawiarnia
Share
Udostępnij

Jeden z często powielanych stereotypów na temat aut elektrycznych głosi, że akumulatory w takich autach bardzo szybko trzeba będzie wymieniać. Tymczasem najnowsze niezależne badania, a także doświadczenia kierowców dowodzą czarno na białym, że degradacja baterii jest znikoma. Zaś Kia produkuje jedne z najlepszych akumulatorów na świecie – nawet po 250 000 km przebiegu mają ponad 95 proc. początkowej sprawności!

„Po 100 000 km przebiegu akumulator trzeba będzie wymieniać”. Albo: „Dzisiaj, jako nowy, ma 500 km zasięgu, ale za kilka lat to będzie 200 km”. Takie lub podobne stwierdzenia bardzo często można usłyszeć z ust sceptyków elektryfikacji. Ale rzeczywistość jest kompletnie inna, czego dowodzi najnowsze badanie przeprowadzone przez Kvdbil –  jedną z największych w Szwecji firm zajmujących się sprzedażą samochodów używanych.

Trwałość akumulatorów w elektrykach

Szwecja jest jednym z największych rynków dla aut zelektryfikowanych na świecie. Po drogach tego kraju jeździ ponad pół miliona samochodów w pełni elektrycznych (BEV) oraz hybryd plug-in (PHEV) i nawet przed 2020 rokiem rejestrowano ich po kilkadziesiąt tysięcy rocznie. Dzięki temu Kvdbil miał możliwość przeprowadzenia testów na bardzo szerokiej grupie aut. Przebadał akumulatory w dokładnie 1366 używanych samochodach – 723 elektrykach i 643 PHEV-ach.

Eksperci firmy przyznają, że wyniki zaskoczyły nawet ich samych. Okazało się, że w przypadku 79 proc. przebadanych samochodów (niektóre były nawet 10-letnie) kondycja akumulatorów (tzw. SoH – State of Health) nadal była na poziomie przekraczającym 90 proc. ich pierwotnej pojemności. I dotyczy to nawet egzemplarzy z przebiegami kilkuset tysięcy kilometrów.

Jednocześnie okazało się jednak, że nie we wszystkich markach i modelach degradacja akumulatorów postępuje w równym tempie. Są lepsi i gorsi pod tym względem. Dlatego Kvdbil stworzył trzy rankingi – marek z najlepszymi akumulatorami, modeli BEV z najlepszymi bateriami i modeli PHEV z najlepszymi bateriami. Oto, jak się one prezentują.

Marki z najbardziej trwałymi akumulatorami (BEV i PHEV):

  1. Kia
  2. Audi
  3. Opel
  4. Tesla
  5. Mercedes
  6. Peugeot
  7. Volvo
  8. BMW
  9. Volkswagen
  10. Skoda

Modele w pełni elektryczne (BEV) z najtrwalszymi akumulatorami:

  1. Kia EV6
  2. Kia e-Niro / Niro EV
  3. Tesla Model Y
  4. Opel Mokka-e
  5. Mazda MX-30
  6. Audi Q4 e-tron
  7. Fiat 500e
  8. Volvo XC40 Recharge
  9. Citroen e-C4
  10. Volkswagen ID 4

Hybrydy plug-in (PHEV) z najlepszymi akumulatorami:

  1. Kia Sportage
  2. Kia Optima
  3. Volvo XC60
  4. Kia Ceed / XCeed
  5. Volvo V60
  6. Peugeot 3008
  7. BMW 530e
  8. Volkswagen Passat GTE
  9. BMW X1
  10. BMW 330e

Ćwierć miliona przebiegu i akumulator jak nowy!

Jak nietrudno zauważyć, czołowe lokaty w każdym zestawieniu zajmuje Kia. Wygrała ogólny ranking, wyprzedzając m.in. Audi, Teslę czy szwedzkie Volvo. W rankingu elektryków na samym szczycie listy znalazły się dwa jej modele: EV6 oraz e-Niro/Niro EV. A w rankingu hybryd plug-in jest jeszcze lepiej bo na 10 sklasyfikowanych modeli znalazły się aż trzy modele Kia – Sportage PHEV i Optima PHEV na dwóch pierwszych miejscach oraz Ceed/XCeed PHEV na miejscu czwartym.

To nie pierwszy raz, kiedy Kia zaskakuje trwałością akumulatorów w swoich modelach elektrycznych. Jakiś czas temu opisywałem przypadek częstochowskiego właściciela trzech Kii e-Niro, które wykorzystywane są w roli taksówek. W momencie przygotowywania materiału każde z aut miało „na liczniku” już ponad 200 000 km, a egzemplarz z przebiegiem 238 000  pojechał do serwisu na pomiar sprawności akumulatora. Wynik? SoH na poziomie 95,8 proc.! Można oczywiście przełożyć tę wartość na zasięg. O ile nowe e-Niro deklarowało zasięg 455 km na jednym ładowaniu, to po przejechaniu ćwierć miliona kilometrów… nie zmniejszył się on ani trochę! Jak to możliwe? Wyjaśnienie znajdziecie w dalszej części materiału.

Oczywiście na kondycję akumulatora ma wpływ wiele czynników. Przede wszystkim to z jaką mocą jest ładowany i do jakiego poziomu. Zaleca się, aby w codziennym użytkowaniu ładować baterie litowo-jonowe do 80 proc. i z prądem przemiennym o mocy do 11 kW. Takie ładowanie nie obciąża akumulatora. Ciągłe ładowanie na szybkich ładowarkach z mocami 100 kW i wyższymi na pewno szybciej obniży SoH. Niemniej nawet w takim przypadku nie będzie tak źle, jak niektórzy twierdzą. Dowodzi tego inne badanie, przeprowadzone niedawno przez Brytyjczyków.

Pół miliona kilometrów elektryczną „służbówką”? To nie problem!

Firma RSEV w styczniu 2024 roku opublikowała raport z badania kondycji akumulatorów w 300 używanych samochodach elektrycznych. Bardzo istotny jest fakt, że auta, które brały udział w badaniu były poleasingowe i miały przebiegi przekraczające 150 000 km, a nierzadko znacznie wyższe. Jeździli nimi przedstawiciele handlowi – intensywnie i nie zajmując sobie głowy takimi drobiazgami, jak ładowanie głównie prądem przemiennym i do 80 proc.

Wnioski? Średni SoH dla aut z przebiegiem około 150 000 km nadal przekraczał 90 proc. Auta z przebiegiem około 200 000 km miały średni SoH na poziomie 85 proc. Ale jednocześnie autorzy raportu podkreślają, że „zaskakująco dużo egzemplarzy z przebiegiem ponad 300 tys., a nawet 450 tys. km nadal miało SoH przekraczający 80 proc.”. W tym gronie wprost wskazano na samochody Kii i Hyundaia.

RSEV zwraca uwagę na jeszcze jeden istotny element. Mianowicie większość producentów stosuje w swoich samochodach tzw. „strefę buforową”, która zmniejsza się wraz ze wzrostem przebiegu. W efekcie o ile SoH akumulatora spada, to realny zasięg samochodu może się nie obniżyć nawet o kilometr do przebiegu 150 – 250 tys. kilometrów.

Nowa technologia jest po prostu lepsza

Autorzy raportu RSEV „odkryli” jeszcze jedną rzecz. Akumulatory w starszych elektrykach degradują wyraźnie szybciej (najgorzej w badaniu wypadł Jaguar I-Pace z 2018 r.). Te w samochodach produkowanych po 2020 r. są już znacznie lepszej jakości. Wynika to z dopracowanej technologii. Nie tylko samych akumulatorów, ale także systemów zarządzania ich pracą, ładowaniem, a przede wszystkim temperaturą. Układy chłodzenia i dogrzewania dbają o to, aby bateria pracowała w jak najbardziej optymalnych dla siebie warunkach – wówczas jej skład chemiczny się nie zmienia, akumulator dłużej utrzymuje pełną efektywność i trwałość. Takich układów chłodzenia nie mają nasze laptopy czy telefony komórkowe. I właśnie dlatego w nich baterie zużywają się już po roku, czy dwóch, podczas gdy nowoczesne samochody elektryczne mogą jeździć latami i pokonywać setki tysięcy kilometrów, a ich baterie nadal są w świetnej kondycji.

Więcej informacji na temat KIA można uzyskać można w Autoryzowanym Salonie KIA MULTITRUCK mieszczącym się
w Rzeszowie ul. Handlowa 4, tel. 17 – 85 04 161, 162.

Więcej informacji na stronie https://www.kia.com/pl/dealers/multitruck/
Foto: Kia Polska / Kiawiarnia
Czytaj także:

Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy