Źródło: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad - Oddział Rzeszów
Dodano: 17.12.2025
Foto: Zakończenie drążenia pierwszej nawy tunelu - S19 Rzeszów Południe - Babica / Źródło: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad - Oddział Rzeszów
Udostępnij
W zeszłym tygodniu maszyna TBM (Tunnel Boring Machine) przebiła pierwszą nawę tunelu na drodze ekspresowej S19 Rzeszów Południe – Babica. Wiele osób oglądających relacje z tego wydarzenia zwracało uwagę na zbrojenie widoczne w materiałach z przebicia. „Premia dla zbrojarzy” to tylko jeden z licznych komentarzy. Teraz Was zaskoczymy – to nie stal, to kompozyt.
Budowa tuneli to jedno z najbardziej wymagających zadań inżynieryjnych, w którym każdy detal ma znaczenie dla bezpieczeństwa i efektywności realizacji. Jednym z kluczowych momentów jest przebicie się maszyny TBM przez ścianę portalu. Aby proces ten przebiegł bezpiecznie i bez ryzyka uszkodzenia sprzętu, stosuje się specjalistyczne rozwiązanie konstrukcyjne.
Czym jest „soft eye”
To precyzyjnie zaprojektowany obszar w żelbetowej ścianie, odpowiadający średnicy głowicy TBM. Jego zadaniem jest stworzenie kontrolowanego, osłabionego miejsca w konstrukcji, które umożliwia maszynie płynne przejście z miękkiego gruntu do twardej konstrukcji betonowej lub odwrotnie (na portalu startowym). Dzięki temu minimalizuje się ryzyko uszkodzenia głowicy TBM oraz zapewnia stabilność całej konstrukcji w kluczowym momencie przebicia.
Standardowe stalowe pręty zbrojeniowe są zbyt twarde i sprężyste dla frezów maszyny, co utrudnia ich przecięcie przez tarczę TBM. W „soft eye” zastępuje się je prętami kompozytowymi GFRP (glass fibre reinforced polymer), wykonanymi z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem szklanym. Ten materiał:
zapewnia wymaganą nośność konstrukcji do momentu przebicia,
jest wystarczająco kruchy, aby TBM mógł go łatwo przeciąć swoimi dyskami, bez dodatkowych prac ręcznych,
eliminuje ryzyko niebezpiecznych interwencji pracowników wewnątrz otworu, co znacząco podnosi poziom bezpieczeństwa.
Korzyści dla inwestycji i bezpieczeństwa
Zastosowanie prętów GFRP w konstrukcji „soft eye” to rozwiązanie, które:
skraca czas realizacji – brak konieczności ręcznego usuwania stali,
zwiększa bezpieczeństwo – eliminuje ryzykowne prace w strefie przebicia,
zapewnia stabilność konstrukcji w newralgicznym momencie przebicia.
To innowacyjne podejście jest coraz częściej stosowane w nowoczesnych projektach tunelowych na całym świecie, stanowiąc przykład synergii pomiędzy inżynierią materiałową a technologią drążenia tuneli.
Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Ściśle niezbędne ciasteczka
Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.
Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.