Spośród kilkudziesięciu znaków drogowych mamy dwa znaki drogowe wyróżniające się w swojej grupie. W grupie znaków zakazu, które mają kształt okrągły – znak STOP jest ośmiokątny. Znaki ostrzegawcze mają kształt trójkątów równobocznych skierowanych wierzchołkami do góry natomiast znak ustąp pierwszeństwa przejazdu jest trójkątem skierowanym wierzchołkiem do dołu. Skąd taka odmienność?
Otóż są to znaki nakazujące nam ustąpienie pierwszeństwa przejazdu stawiane na skrzyżowaniach w miejscach, gdzie przecinają się kierunku ruchu a tym samym miejscach niebezpiecznych. W takich miejscach czytelność znaków musi być bardzo wyraźna, a może się zdarzyć zakrycie tła znaku poprzez brud, kurz, śnieg. Kształtu znaku, czyli ośmiokąt czy trójkąt skierowany wierzchołkiem do dołu, nic nie zmieni. Dlatego podczas np. śnieżycy widząc znak o kształcie ośmioboku, czy skierowany wierzchołkiem do dołu, nie widząc jego tła wiemy, że na najbliższym skrzyżowaniu mamy obowiązek ustąpić pierwszeństwa przejazdu.
Znak STOP jest znakiem podwójnym
Dla wielu kierujących problematycznym jest miejsce zatrzymania się w przypadku znaku STOP przy braku wyznaczonego miejsca na jezdni – nie ma linii zatrzymania. Co zimą na jezdni pokrytej śniegiem jest rzeczą oczywistą. Otóż znak STOP jest znakiem podwójnym: zakazuje dalszej jazdy bez uprzedniego zatrzymania się oraz znakiem nakazującym ustąpienie pierwszeństwa przejazdu. Krótkotrwałe zatrzymanie pojazdu daje nam czasu na upewnienie się, o potrzebie ustąpienia pierwszeństwa innym uczestnikom ruchu i zachowania bezpieczeństwa.
Zatrzymanie powinno nastąpić w miejscu wyznaczonym na jezdni a przy braku widoczności linii zatrzymanie powinno nastąpić w takim miejscu, z którego jest możliwość oceny dalszej bezpiecznej jazdy. Bywają również przypadki, kiedy z miejsca wymalowanej na jezdni linii zatrzymania widoczność na skrzyżowaniu jest ograniczona np. wysoką trawą, krzewami, płotem pobliskiej posesji itp. Wówczas dla własnego bezpieczeństwa zatrzymujemy się po raz drugi w miejscu, z którego według naszej oceny, mamy dobrą widoczność dla oceny bezpieczeństwa dalszej jazdy.