Reklama

Automoto

Bezpieczna prędkość? Taka, przy której kierowca panuje nad pojazdem!

Mieczysław Górak
Dodano: 17.07.2023
Fot. Pixabay
Fot. Pixabay
Share
Udostępnij

Każdy kierujący  jest zobowiązany do przestrzegania znaków i sygnałów drogowych, w tym znaków ograniczających prędkość. Większość uważa, że stosowanie się do nich gwarantuje bezpieczeństwo, że jest wtedy zagwarantowana tzw. prędkość bezpieczna. Nic bardziej mylnego. Znaki ograniczenia prędkości wyznaczają górną granicę, której nie wolno przekraczać, a ich ustawienie przy drodze wynika z warunków technicznych budowy dróg. Prędkość bezpieczna jest określana jako prędkość, przy której kierujący panuje nad pojazdem, czyli porusza się w zamierzonym kierunku i zatrzymuje pojazd w miejscu przez siebie określonym!

Należy pamiętać, że w ruchu drogowym biorą udział trzy czynniki: kierujący, pojazd i droga. Człowiek jako istota rozumna jest w stanie na bieżąco podejmować decyzję, jak korzystać z pojazdu i drogi. To kierujący określa dla siebie prędkość bezpieczną biorąc pod uwagę: własne samopoczucie, umiejętności, doświadczenie, stan nawierzchni drogi, ukształtowanie terenu oraz stan techniczny pojazdu. Praw fizyki, którym podlegamy jadąc pojazdem, nie zmienimy.

Jadąc z dużą prędkością, na zakrętach podlegamy sile odśrodkowej, hamując sile bezwładności. Siły te są wypadkową prędkości, masy i czasu, a my jako kierujący wraz ze wzrostem prędkości mamy coraz mniej czasu na podjęcie decyzji i czynności. Siły natomiast działające na pojazd, zgodnie z prawami fizyki rosną. Stąd mamy wypadnięcia pojazdu na łuku drogi, uderzenia w przydrożne drzewa lub inny pojazd, wywrócenia się pojazdu, zderzenia pojazdów. Wprawdzie w wielu pojazdach konstruktorzy stosują coraz więcej systemów i urządzeń zwiększających bezpieczeństwo, ale zawsze na końcu tego łańcucha jest człowiek, który powinien umiejętnie z tych urządzeń korzystać pamiętając, że są to mechanizmy pomocnicze, a nie zastępujące człowieka.

Za kierownicą najważniejszy jest rozum

Urządzenia te nie są w stanie wykreślić praw fizyki. Przykładem niech będzie układ zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania tzw. ABS, który skraca drogę hamowania, ale mało kto wie, że układ ten na nawierzchni jezdni pokrytej żwirem, grysem, piaskiem, wydłuża drogę hamowania.

Wśród znaków ograniczających prędkość na obwodnicach miast, na tzw. wylotówkach, mamy często znak 70 km/h, będącym w istocie znakiem podwyższającym prędkość, jest to wyjątek od przepisu ogólnego ograniczającego prędkość na obszarach zabudowanych do 50 m/h. Bardzo wielu kierujących nie wie, że z „dobrodziejstwa „podwyższenia prędkości nie wszyscy mogą korzystać – jedynie motocykliści, kierujący samochodami osobowymi oraz ciężarowymi o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 3,5 t. i pod warunkiem, że wymienione pojazdy nie ciągną przyczepy. Pozostali kierujący, a więc kierowcy ciężarówek powyżej 3,5 t, autobusów mają ograniczoną prędkość, jaka obowiązuje na obszarze zabudowanym, czyli do 50 km/h.

Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy