Reklama

Lifestyle

Jest chętny na projekt remontu wąskotorówki Przeworsk-Dynów

Natalia Chrapek
Dodano: 16.01.2020
49034_kolejka
Share
Udostępnij
Do przetargu na wykonanie projektu rewitalizacji przeworsko-dynowskiej kolejki wąskotorowej zgłosiła się tylko jedna firma – krakowski TDM Projekt, wyceniający swoje usługi na niecałe 240 tys. zł. – W tej chwili spółka uzupełnia dokumentację. Gdy skończy i wszystko będzie się zgadzać, od razu podpisujemy z nimi umowę. Najpóźniej w przyszłym tygodniu – mówi Jerzy Mazur, wicestarosta powiatu przeworskiego. 

TDM Projekt doświadczenie w projektowaniu obiektów infrastruktury szynowej, chociaż krótkie, ale ma. Firma rozpoczęła działalność w 2016 roku. Na Podkarpaciu realizowała dokumentację projektową przebudowy układu torowego w Żurawicy – na zlecenie PKP Cargo S.A. Teraz jako jedyna spółka zgłosiła się do przetargu na wykonawcę projektu rewitalizacji kultowej wąskotorówki na trasie Przeworsk-Dynów. Swoją ofertę wyceniła na 238 850 tys. zł. 
 
 – W tej chwili spółka uzupełnia dokumentację. Gdy skończy i wszystko będzie się zgadzać, od razu podpisujemy z nimi umowę. Najpóźniej w przyszłym tygodniu – mówi Jerzy Mazur. 

Prace projektowe potrwają mniej więcej ok. 6 miesięcy. Potem jest szansa, że jeszcze jesienią tego roku rozpoczną się początkowe roboty na torowisku. Jak zapewnia wicestarosta,  wszystko według harmonogramu, który znajduje się u marszałka województwa. – To duży projekt, dlatego główne prace prowadzone bezpośrednio na torowisku, zaplanowano na 2021 rok. Cała rewitalizacja kolejki powinna zakończyć się w drugim półroczu 2022 roku. Może zdążymy jeszcze na część sezonu wakacyjnego – dodaje i zapewnia, że roboty nie będą utrudniały ruchu, nawet w takich miejscach, jak Dynów, gdzie fragment torów przebiega przez ruchliwą drogę, łączącą miasto z Dubieckiem.
 
Prace budowlane, za które odpowiada powiat przeworski oraz rzeszowski, mogą rozpocząć się jesienią br. i obejmą m.in.: demontaż nawierzchni  torowej, roboty ziemne, ułożenie nawierzchni torowej i szyn na mostach oraz instalację niezbędnego w ruchu kolejowym oznakowania. Inwestycja będzie realizowana na terenie Jawornika Polskiego, Szklar, Bachórza i Dynowa. Jej całkowity koszt to 20 mln zł, z czego 14 mln zł pochodzi z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego. 
 
– Rewitalizacja obejmie torowisko, przystanki, a także pozostałą infrastrukturę towarzyszącą. Chcielibyśmy, aby ten dobry początek znalazł finał w całkowitej modernizacji linii w przyszłym regionalnym programie operacyjnym – podkreślał Władysław Ortyl, marszałek województwa w trakcie wakacyjnego przejazdu pociągiem turystycznym „Pogórzanin”. 
 
Odcinki poddane modernizacji to ponad 13-kilometrowa linia kolejowa na trasie Dynów-Przeworsk, która od lat jest jedną z głównych atrakcji turystycznych Podkarpacia. W sezonie letnim  przewozi średnio ok. 20 tys. pasażerów. Rewitalizacja ma uchronić zabytek przed zniszczeniem i degradacją. Wzbogaci też ofertę turystyczną okolicznych gmin, m.in. wspomnianego Dynowa, w którym tuż przy miejscowej karczmie Semafor znajduje się zabytkowy parowóz z XX wieku. Jest szansa, że w przyszłości, przy trasie kolejowej „Pogórzanina” będą się odbywać różne imprezy plenerowe, powstaną też ścieżki rowerowe oraz dydaktyczne. Mają również zyskać lokalni producenci, bo nad promocją będzie czuwać Podkarpacka Regionalna Organizacja Turystyczna.
Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy