Reklama

Biznes

Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna to jedno z najbardziej innowacyjnych rozwiązań w regionie!

MATERIAŁ PARTNERA
Dodano: 18.10.2023
Władysław Ortyl, marszałek województwa podkarpackiego. Fot. Tadeusz Poźniak
Władysław Ortyl, marszałek województwa podkarpackiego. Fot. Tadeusz Poźniak
Share
Udostępnij

– W 2018 roku rozpoczęliśmy realizację Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej, największego projektu kolejowego na Podkarpaciu w ostatnich dekadach, którego wartość sięga już prawie 830 mln zł. Po 5 latach widzimy, jak PKA odmienia nasz region, poprawia komfort podróżowania, korzystnie wpływa na środowisko oraz wytycza nowe kierunki rozwoju Rzeszowa i otaczających go obszarów. Rzeszów wraz lotniskiem, dworcem kolejowym, szybką koleją i infrastrukturą Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej, a także autostradą A4 oraz drogą szybkiego ruchu S19, staje się głównym węzłem logistycznym oraz intermodalnym w trójkącie międzynarodowym Polska, Ukraina, Słowacja – mówi Władysław Ortyl, marszałek województwa podkarpackiego.

Kolej aglomeracyjna połączyła Rzeszów z Dębicą, Przeworskiem, Strzyżowem, Kolbuszową, a od 1 października 2023 roku także z Jasionką. Pociągi Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej uzupełniają ofertę połączeń regionalnych i wspólnie w godzinach szczytu jeżdżą co 30 minut, a poza nimi co godzinę.

Kolej aglomeracyjna z Rzeszowa do Jasionki

– Kilka dni temu na otwarciu linii Rzeszów-Jasionka byliśmy świadkami historycznego momentu. Wszak kiedyś, ktoś tutaj demontował tory, a dziś, ktoś te tory odtworzył. 10 lat temu w tym miejscu nie było G2A Arena Centrum Wystawienniczo-Kongresowe Województwa Podkarpackiego, nie było hotelu, ani Podkarpackiego Centrum Nauki „Łukasiewicz”, nie istniał parking przy lotnisku i nie świętowaliśmy rozpoczęcia budowy LOT AMS, gdzie w przyszłości będą serwisowane samoloty,  a dziś to miejsce jest szczególne – dodaje marszałek Ortyl. – Dzięki szybkiemu połączniu kolejowemu Rzeszów-Jasionka prawie 10 tys. osób, które codziennie przyjeżdża do pracy w strefie ekonomicznej, będzie miało ułatwiony i szybszy dojazd. To też potwierdzenie, jak Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna, która powstała dzięki pięknemu montażowi finansowemu, w którym są środki z Unii Europejskiej, budżetu państwa i samorządu województwa podkarpackiego, świetnie się rozwija. I nikt już chyba nie ma wątpliwości, że kolej to nie moda, a konieczność – szybki, komfortowy, bezkolizyjny transport ułatwiający przełamywanie barier komunikacyjnych i gwarantujący szybkie połącznie Rzeszowa z sąsiadującymi powiatami.

 Jak podkreśla marszałek województwa, Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna pozwala skrócić czas dojazdu do pracy, szkoły, na uczelnię; poprawia ofertę przewozową i zwiększa dostępność do transportu  kolejowego na obszarze szeroko pojętej aglomeracji rzeszowskiej, a tym samym usprawnia mobilność społeczeństwa. Wpływa także na zmniejszenie ruchu na drogach, co ma swoją wartość ekologiczną.

Widać to w statystykach. W 2021 roku, czyli w pierwszym roku działalności Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej było prawie pół miliona pasażerów. W 2022 roku ta liczba sięgała prawie 780 tysięcy osób, a w 2023 roku tylko przez pierwszych 6 miesięcy z PKA skorzystało ponad 750 tys. podróżnych. Do końca roku będzie ich ponad milion.

– Pasażerowie PKA mają do dyspozycji nowe, wygodne, klimatyzowane pociągi z wi-fi. Te gwarantują nie tylko komfort podróży, ale i możliwość odpowiadania na pocztę elektroniczną, czy wysyłania dokumentów. Na początku 2024 roku w ramach Przewozów Regionalnych planowane jest bezpośrednie połączenie z Rzeszowa do Mielca, gdzie na tory wyjadą pociągi hybrydowe, czyli elektryczno-spalinowe i nie wykluczam, że będę z nich korzystał dojeżdżając niekiedy do pracy. Przystanki mam blisko zarówno Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego w Rzeszowie, jak i domu w Mielcu – przyznaje Władysław Ortyl.

Centrum serwisowo-naprawcze dla Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej

Ostatnim, ważnym elementem budowy Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej jest nowoczesne zaplecze techniczne. Bocznica kolejowa ze stacją paliw, myjnią i doskonale wyposażoną halą serwisowo-naprawczą jeszcze w tym roku ma być otwarta obok stacji kolejowej Rzeszów Staroniwa. 

Wybudowano samodzielną bocznicę kolejową z 12 torami o łącznej długości 5,8 km, kontenerową stacją paliw oraz halą technologiczną, która umożliwi przeglądy, badania i naprawy pociągów Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej. Hala żelbetowa mieści zaplecze serwisowo-naprawcze, myjnię, warsztaty i część biurową. Pod dachem są trzy tory serwisowe, czwarty znajduje się w części wydzielonej na myjnię – wylicza marszałek województw.

– Ta hala ma ogromne znaczenie dla projektu tak ważnego dla systemu komunikacyjnego miasta Rzeszowa i aglomeracji rzeszowskiej, wraz z szerszym oddziaływaniem na całą komunikację regionu. Cieszymy się, że ten olbrzymi projekt za setki milionów złotych może być innowacyjnym rozwiązaniem w naszym regionie, na wzór rozwiązań, jakie istnieją w dużych aglomeracjach na świecie – dodaje Władysław Ortyl.

„Publikacja współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Programu Infrastruktura i Środowisko 2014-2020”.

Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy