Reklama

Biznes

Kolej aglomeracyjna kontra uliczne korki. Pojazdy szynowe kuszą wygodą

MATERIAŁ PARTNERA
Dodano: 30.10.2023
Fot. Tadeusz Poźniak
Fot. Tadeusz Poźniak
Share
Udostępnij

Podmiejska Kolej Aglomeracyjna, łącząca Rzeszów z najbliższymi miastami i lotniskiem, coraz skuteczniej konkuruje z dojazdami samochodem. Korzystne ceny biletów, nowe i wygodne pojazdy szynowe, do których bez problemu można zabrać rower, sprawiają, że coraz więcej osób decyduje się koleją dojeżdżać do pracy czy szkoły.

Projekt budowy Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej – PKA jest już na finiszu. Końca dobiega budowa nowoczesnej hali serwisowej i całego zaplecza technicznego obok stacji Rzeszów – Staroniwa. Tabor, który będzie tu serwisowany, jest niemały. Województwo Podkarpackie w ramach tego samego projektu już wcześniej zakupiło dziesięć nowoczesnych pojazdów szynowych do wyłącznej obsługi PKA, ale nie tylko one wyjeżdżają w kierunku Przeworska, Dębicy, Strzyżowa czy Kolbuszowej.  

– Obecnie eksploatujemy 26 pojazdów elektrycznych i 16 pojazdów spalinowych będących własnością Samorządu Województwa Podkarpackiego oraz pięć pojazdów elektrycznych własnych, co razem daje 47 pojazdów – wylicza Jan Prawelski ze spółki kolejowej POLREGIO S.A., która zajmuje się obsługą połączeń regionalnych.

W najbliższym czasie POLREGIO spodziewa się kolejnych nowych pociągów od Samorządu. – Według planu jeszcze w październiku będą to kolejne trzy czteroczłonowe pojazdy elektryczne, a w listopadzie cztery trzyczłonowe pojazdy hybrydowe, czyli spalinowo-elektryczne. Te ostatnie będą mogły kursować na liniach zeletryfikowanych i niezelektryfikowanych – tłumaczy Jan Prawelski.

Tabor kolejowy na Podkarpaciu

Tym samym Podkarpacki Zakład POLREGIO będzie dysponować 49 pojazdami Samorządu Województwa. Nowoczesny tabor to spora inwestycja. Zakup tylko 10 pojazdów do wyłącznej obsługi PKA kosztował 200 mln zł. Osiem z nich to pojazdy elektryczne EN-63B, a dwa to pojazdy spalinowe SA 140. Są to pojazdy o znacznie mniejszym oddziaływaniu na ekologie poprzez odzyskiwanie w eklektycznych zespołach energii podczas hamowania pociągu, a w spalinowych pojazdach zastosowaniu silników z dopalaczami spalin.

EN-63B to pojazdy trójczłonowe. Mogą przyjąć na pokład 304 osoby (w tym 138 miejsc siedzących). Z kolei SA 140 to pojazdy dwuczłonowe. Mogą przyjąć na pokład 247 osób (w tym 115 miejsc siedzących). – Tabor, który został zakupiony dla realizacji  oferty Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej, różni się od tego, z którego korzystają pasażerowie na długich trasach. W pojazdach jest więcej drzwi, aby można było szybciej wsiąść i wysiąść, przez co w podróżowaniu na krótkich odcinkach zmieniła się proporcja miejsc siedzących i stojących. Stojących jest więcej – mówi Zbigniew Kozak, zastępca dyrektora Departamentu Dróg i Publicznego Transportu Zbiorowego w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Podkarpackiego.

Jednocześnie zadbano o nowoczesne wyposażenie i niezbędne udogodnienia, które odpowiadają współczesnym standardom transportu publicznego. Nowoczesne pociągi PKA są klimatyzowane i przystosowane do przejazdu osób o ograniczonej sprawności ruchowej, a także wzrokowej czy słuchowej. W pojazdach dostępne są stojaki do przewozu rowerów, a toalety poza przystosowaniem do potrzeb osób niepełnosprawnych wyposażono w przewijaki dla dziecka. Każdy pociąg wyposażony jest również w defibrylator, a drużyny konduktorskiezostały przeszkolone do jego obsługi. Dla podniesienia komfortu jazdy podróżni mogą korzystać z Wi-Fi oraz gniazd do ładowarek. Pociągi posiadają dynamiczny system informacji. Informacja podawana jest zarówno głosowo, jak i poprzez wyświetlanie stosowych komunikatów na monitorach. W pojazdach są automaty biletowe i kasowniki.

Biletomaty dostosowane są do różnorodnych form płatności za bilet – od gotówki po aplikację płatniczą. W PKA niebawem będzie można posługiwać się również biletem wirtualnym płatnym kartą płatniczą – dodaje Zbigniew Kozak. – Wystarczy przyłożyć do biletomatu kartę płatniczą, by zapłacić za bilet. Bilet jest wirtualny tzn. wystarczy pokazać kontrolerowi kartę płatniczą, z której odczyta informację o zakupionym bilecie. Taki bilet można także wydrukować wchodząc przez aplikacje internetową na stronę PKA.

– Realizujemy umowę przewozową zleconą przez organizatora – Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego. W ramach tej umowy w obecnym rozkładzie jazdy uruchamiamy w ciągu doby ponad 200 pociągów, w tym średnio 100 pociągów PKA – wylicza Jan Prawelski.

Symulator dla Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej

Szybki i wygodny dojazd koleją w aglomeracji musi być przede wszystkim bezpieczny. Wymagane jest aby pracownicy – maszyniści POLREGIO wykazywali się znajomością zarówno szlaków kolejowych, jak i obsługiwanych typów pojazdów. Samorząd Województwa Podkarpackiego zdecydował się także na zakup symulatora. Będzie to czwarty symulator w Polsce i pierwszy w tej części kraju. Przygotowano dla niego miejsce w nowej hali serwisowej PKA w Rzeszowie.

– Symulator odzwierciedla kabinę maszynisty. Zamiast okna ustawiono monitory, na których wyświetlany jest faktyczny układ torowy – nagrany podczas jazdy pociągu na rzeczywistej trasie. Instruktor prowadzący szkolenie może zasymulować na niej wypadek, wejście człowieka na tory, uszkodzenie urządzeń kolejowych. Maszynista w bezpiecznych warunkach może sprawdzić, jak w danych warunkach reaguje, ćwiczyć odpowiednie umiejętności. Tym bardziej, że kabina odwzorowuje rzeczywistość w 3D, więc maszynista ćwicząc odczuwa wszystkie wstrząsy, nierówności, nacisk siły, kiedy pociąg jedzie po łuku itp. W symulatorze maszyniści będą poddawani  okresowej ocenie z umiejętności jazdy. To prawdziwy hit zaplecza technicznego PKA na Staroniwie, a wszystko po to, by podróż koleją była bezpieczna – podsumowują w Departamencie Dróg i Publicznego Transportu Zbiorowego UMWP.

„Publikacja współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Programu Infrastruktura i Środowisko 2014-2020”.

Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy