Każdy menedżer chce mieć zmotywowany zespół – grupę osób, która będzie w odpowiedni sposób podchodziła do realizacji stawianych im zadań. Zespół, który będzie chętnie podejmował się nowych wyzwań i który będzie osiągał satysfakcjonujące rezultaty biznesowe.
Podejść do motywowania pracowników jest kilka – każde z nich ma swoje zalety oraz niesie pewne zagrożenia i nie ma jednego uniwersalnego podejścia, które byłoby adekwatne dla wszystkich pracowników. Jak więc dobrać odpowiedni sposób motywowania dla naszej firmy? Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na rodzaj wykonywanej pracy – to czy jest ona powtarzalna, czy wymaga innowacyjnego podejścia i wychodzenia poza schematy, powinno być dla nas najważniejszą wskazówką dotyczącą tego, jakie podejście motywacyjne wybrać. Jeśli mamy pracowników, od których wymagamy kreatywności, kreowania nowych rozwiązań i nieszablonowego podejścia do zagadnień, a ich praca nie jest odtwórcza, warto wyjść poza standardowy schemat ‘kija i marchewki’ i zamiast motywowania nagrodami i karami, skupić się na tworzeniu warunków do motywowania. Tu ważne będą cztery obszary: autonomia, cel, zaangażowanie, mistrzostwo.
Tak więc jeśli chcemy wybrać tę drogę motywowania powinniśmy przekształcić nasze podejście i ukierunkować się przede wszystkim na udzielanie informacji zwrotnej pracownikom, na włączanie ich w działanie firmy, na jasne określenie celów działań i dawanie możliwości rozwoju oraz doskonalenia się w danym obszarze. Ważne jest także dawanie pracownikom przestrzeni na generowanie nowych rozwiązań i oderwanie się od codziennych zadań. Stąd też coraz więcej firm dba o to, aby nie zarzucać pracowników obowiązkami zabierającymi 100% ich czasu. Organizacje, które chcą się rozwijać, starają się pozostawiać 20% czasu pracowników na ich dowolne działania, dzięki temu mają oni przestrzeń i zasoby do tego by generować nowe pomysły lub ze świeżym spojrzeniem podchodzić do realizowanych zadań. Całość tych zasad składa się na motywację 3.0, która pozawala odpowiadać na potrzeby pracowników, a także dopasowuje się do wymogów rynku dając przestrzeń na rozwijanie możliwości, które następnie wykorzystywane w swojej codziennej pracy.
Jeśli z kolei mamy w firmie pracowników, którzy realizują rutynowe działania, a ich praca jest odtwórcza, mechaniczna i nie mamy możliwości sprawienia, aby zadanie ta były mniej rutynowe, możemy stosować klasyczny schemat nagród. Warto jednak i tutaj zwrócić uwagę na kilka dodatkowych elementów. Po pierwsze istotne jest dbanie, aby pracownicy mieli poczucie i pewność, że ich zadanie jest ważne i potrzebne. Warto także dawać zatrudnionym osobom możliwość zgłaszania pomysłów na modyfikację działań i jeśli jest to możliwe, wdrażać je lub dawać pracownikom możliwość dowolnego realizowania części zadań, które nie wymagają szablonowego podejścia. Dzięki temu również dla tej grupy osób będziemy w stanie zbudować motywujące środowisko pracy.
Podchodząc do motywowania musimy pamiętać, że nie zmotywujemy pracowników finansami – owszem pieniądze są ważne, ale powodują one jedynie brak niezadowolenia, nie wpływają jednak na wzrost motywacji.
Ją zbudujemy dopiero odpowiednim przygotowaniem środowiska pracy i przede wszystkim właściwym podejściem menedżerów. Ważne jest umiejętne dopasowanie rozwiązań motywacyjnych do firmy i do określonej grupy pracowników, a także diagnozowanie poziomu motywacji oraz potrzeb motywacyjnych. We wszystkich tych obszarach wspieramy naszych klientów w ramach linii biznesowej
Progres Consulting – doradzamy w zakresie doboru odpowiednich narzędzi, diagnozujemy potrzeby motywacyjne pracowników i wspieramy menedżerów we wdrażaniu odpowiedniego podejścia do pracowników w ich zespołach.
Dane kontaktowe:
Grupa Progres, Biuro Rzeszów
Panorama Rzeszów
ul. Piłsudskiego 32, 3 piętro – lokal 315
rzeszow@grupaprogres.pl
tel. 601 906 500
SPRAWDŹ NAS: