Trzy premiery mocno klasyczne wystawi Teatr im. Wandy Siemaszkowej w rozpoczynającym się właśnie sezonie artystycznym. Sztuki poszukujące i niepokorne to dziś domena scen niezależnych. I takie też się pojawią w Rzeszowie w ramach festiwalu OFF Rzeszów, który rozpoczyna się 17 września w niedzielę. To jedno z wielu wydarzeń, jakie proponuje teatr. Mimo remontów i planu budowy nowej sceny będą jeszcze trzy inne festiwale – literacki już trwa.
OFF Rzeszów, Scena Fresh, Międzysłów Karpat i kontynuacja festiwali tak szacownych jak Rzeszowskie Spotkania Teatralne czy Trans/Misje. W tym napiętym grafiku premier udało się pomieścić niewiele, ale też Teatr im. Wandy Siemaszkowej pracuje i będzie pracował przez najbliższe lata w niełatwych warunkach – trwa modernizacja budynku przy ul. Sokoła i niedługo ruszy budowa Nowej Sceny od al. Cieplińskiego.
– Będziemy godzić tworzenie nowego teatru z pracą artystyczną. A strategia jest taka, by rozwijać to, co stało się naszą domeną, ale też w planie repertuarowym są propozycje różnych kierunków – zapowiada Jan Nowara, dyrektor Teatru im. W. Siemaszkowej w Rzeszowie. – W nowej formule Festiwalu Arcydzieł pozostaną Rzeszowskie Spotkania Teatralne. Na tym festiwalu pokażemy też nasz nowy spektakl – „Marię Stuart” w reżyserii Martyny Łyko-Szalińskiej – którego premiera odbędzie się jesienią. W tym sezonie zaplanowaliśmy także premierę „Lalki” wg Bolesława Prusa w konwencji musicalowej na kanwie scenariusza Wojciecha Kościelniaka. Wyreżyseruje ją Jerzy Jan Połomski.
Trzeci tytuł premierowy to komedia Aleksandra Fredry „Mąż i żona”. Przygotowany zostanie tak, by mogła go prezentować Scena Wędrowna, a do współpracy przy jego tworzeniu Teatr Siemaszkowej zaprosił Marcina Sławińskiego – reżysera ulubionych komedii rzeszowskiej publiczności.
– Siła wokalna naszego zespołu zostanie zaprezentowana w okresie Świąt Bożego Narodzenia i Nowego Roku podczas koncertu „Gdzie ci mężczyźni”, na który będziemy zapraszać do foyer. Jego scenariusz i reżyserię przygotowuje Sławomir Gaudyn – zapowiada Jan Nowara.
Nowy sezon Teatr Siemaszkowej wita jednak nie premierą, a festiwalem. Mowa o organizowany od czterech lat festiwalu OFF RZESZÓW.
Tegoroczna edycja potrwa pięć dni, od 17 do 21 września i jest okazją do zapoznania się z twórczością topowych artystów niezależnych z całej Polski. Katarzyna Knychalska, kuratorka festiwalu, zaprosiła do Rzeszowa pięć spektakli: „Valeska Valeska Valeska Valeska” Fundacji Performa, „Faktoria przyjemności” Fundacji Mikro Teatr, „Invisible” Grupy Coincidentia, „Very Funny” autorstwa Patrycji Kowańskiej i Dominiki Knapik oraz „Coś z Nietzschego” Teatru Brama. Wystawione zostaną w Teatrze Maska i w MDK przy ul. Osmeckiego. Bilety w cenie 20 zł są jeszcze do nabycia. Szczegółowy program jest na stronie Teatru. https://teatr-rzeszow.pl/article/program-22-1?l=2
Nowi aktorzy, debiutujący scenarzyści i reżyserów
W pierwszy weekend po zakończeniu festiwalu OFF RZESZÓW, w dniach 22-24 września Teatr im. Wandy Siemaszkowej zaprasza na Scenę Fresh, czyli czytania performatywne nowych tekstów dramatycznych, które odbywać się będą w Biurze Wystaw Artystycznych. Będzie to niepowtarzalna okazja do zapoznania się z nową polską dramaturgią w wydaniu prapremierowym – żaden z tekstów, które zostaną zaprezentowane, nie miał jeszcze swojej scenicznej realizacji. Młodzi aktorzy przeczytają teksty: „Zmęczone” Darii Sobik (tegoroczna finalistka 16. Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej) w reżyserii Pameli Leończyk, „Podbrzusze” Konrada Sikory w reżyserii Katarzyny Dudzic-Grabińskiej oraz „D10S” Sandry Szwarc w reżyserii Moniki Jarosińskiej.
– Wszyscy autorzy są nie więcej niż pięć lat po zdobyciu dyplomu na polskich akademiach teatralnych w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu. Młodzi są również aktorzy. Wszyscy stawiają pierwsze kroki w teatrze. Cieszę się, że możemy otwierać dla nich drogę i że jednocześnie wprowadzamy zupełnie świeżego ducha do teatru w Rzeszowie – mówi odpowiedzialna za to przedsięwzięcie Martyna Łyko-Szalińska.
Scena Fresh, OFF RZESZÓW, a także kilka innych przedsięwzięć (m.in. zajęcia dla szkół pn. „Teatr w Sieci/ Natenczas”) Teatr Siemaszkowej realizuje w ramach Przestrzeni Sztuki, czyli programu finansowanego ze środków Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego realizowany przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego oraz Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.
Literackie ambicje teatru
Również 22 września miłośnicy literatury będą mogli wziąć udział w kolejnej odsłonie Literackiego Festiwalu Teatru Siemaszkowej Międzysłów Karpat. Spotkanie zatytułowane „Historia odkrywana na nowo. Literatura i film” będzie okazją do rozmowy z Ałbeną Grabowską – autorką bestsellerowej powieści „Stulecie winnych” oraz Wacławem Holewińskim – pisarzem, prawnikiem, wydawcą, autorem trylogii „Pogrom 1905”, „Pogrom 1906”, „Pogrom 1907”. Spotkanie poprowadzi dyrektor programowy festiwalu, poeta i tłumacz – Jakub Pacześniak.
Dla tych, którym bliższa jest poezja i muzyka, Siemaszkowa przygotowała specjalne wydarzenie zatytułowane „Loteryjka u Pani Wisławy”, czyli koncert z autorskimi piosenkami do wierszy Wisławy Szymborskiej w wykonaniu pieśniarek i piosenkarek (także aktorek) z Rzeszowa, który odbędzie się 24 września w Rzeszowskich Piwnicach. Zaśpiewają m.in. Gaba Janusz (również w roli kompozytorki), Monika Adamiec, Justyna Król, Natalia Szott, a towarzyszyć im będą kompozytorzy: Piotr Madura, Krzysztof Mroziak i Tomasz Jachym, którzy w mistrzowski sposób połączą teksty noblistki z melodią. Ze sceny Rzeszowskich Piwnic usłyszmy wiersze: „Portret kobiecy”, „Cebula”, „Kałuża”, „Rachunek elegijny” i wiele innych.
W przyszłym roku 80-lecie
– A w przyszłym roku czeka nas 80-lecie teatru. Jubileusz chcemy z końcem 2024 roku uczcić klasyką teatru radosnego – farsę „Słomkowy kapelusz” Eugene’a Labiche’a z kupletami Juliana Tuwima. Paweł Aigner, znany w Rzeszowie z „Wesołych kumoszek z Windsoru” już zgodził się reżyserować – zdradza Jan Nowara.