61. Festiwal Arcydzieł w Siemaszce z „Marią Stuart”
Alina Bosak
Dodano: 31.10.2023
Małgorzata Pruchnik-Chołka jako Maria Stuart. Fot. Alina Bosak
Udostępnij
Już 10 listopada rozpoczną ruszają 61. Rzeszowskie Spotkania Teatralne – 02. Festiwal Arcydzieł. W programie jest 12 wydarzeń, w tym osiem spektakli – wśród nich premiera „Marii Stuart” Juliusza Słowackiego przygotowana przez gospodarzy – Teatr im. W. Siemaszkowej w Rzeszowie. – To sztuka, którą w 1946 r. wystawiła tu Wanda Siemaszkowa – przypomina reżyser Martyna Łyko. Jan Nowara, dyrektor teatru podkreśla, że w trakcie 10 festiwalowych dni publiczność zobaczy aż trzy sztuki Słowackiego. Także w realizacji Narodowego Teatru Starego w Krakowie, który przyjeżdża z „Księciem niezłomnym”.
– Największą gwiazdą – planetą tego festiwalu jest Juliusz Słowacki. Zobaczymy go w trzech realizacjach – niesamowitego twórcę romantycznego przekraczającego swoją epokę, tak przemawiającego tekstem, który i dziś może być współczesny, bo dotyka emocji. „Marię Stuart” napisał mając 21 lat. Młody, wchodzący w życie człowiek potrafił ten historyczny dramat nasycić uczuciami, czyniąc swój debiutancki tekst uniwersalnym. Na to też zwracaliśmy uwagę tworząc repertuar 61. Rzeszowskich Spotkań Teatralnych, które po raz drugi będą w formule Festiwalu Arcydzieł. Zależało nam, aby sztuki związane z historią, kulturą, cywilizacją miały wymiar współczesny i ludzki, aby za każdym razem były opowieścią o człowieku, jego emocjach, sensie istnienia i metafizyce. Byśmy jako widzowie, słuchając historii nawet bardzo odległych w czasie, mogli je również poczuć – mówi Jan Nowara, dyrektor 61. Rzeszowskich Spotkań Teatralnych – 02. Festiwalu Arcydzieł.
Paraleli ze współczesnością nie zabraknie w żadnym ze spektakli. Czyż nie jest wieczne pragnienie wolności i miłości, odpowiedzialność władcy? A o tym jest właśnie „Maria Stuart” Słowackiego z największą rolą kobiecą w historii polskiego dramatu, porównywalną do Hamleta wśród męskich ról. Z postacią, w której królowa nie przestaje być też kobietą, zmierzy się Małgorzata Pruchnik- Chołka, a partnerować jej będą: Paweł Gładyś jako Henryk, a także Barbara Napieraj, Robert Chodur, Waldemar Czyszak, Józef Hamkało, Mateusz Marczydło, Kacper Pilch, Stanisław Twaróg i Robert Żurek.
Tekst powraca na deski rzeszowskiej sceny po prawie osiemdziesięciu latach od pierwszego wystawienia. W 1946 roku, jeszcze w Teatrze Ziemi Rzeszowskiej, reżyserowała go sama Wanda Siemaszkowa, będąca wówczas dyrektorką sceny, a w rolę królowej Szkotów wcieliła się Neonilla Kilar-Krzywiecka (matka Wojciecha Killara).
– Współczesna „Maria Stuart” będzie inna – zapowiada reżyser Martyna Łyko. – W mojej sztuce Maria Stuart to przede wszystkim kobieta, która poszukuje wolności, poszukuje siebie. Stara się stawiać na swoim, stawać przeciwko temu, co ją ogranicza. Jest królową z urodzenia, więc od dziecka musi wypełniać oczekiwania innych. W końcu następuje moment, kiedy zaczyna się na tym wszystkim zastanawiać i powoli wyznaczać własne ścieżki, pozostając wierną sobie.
Konceptualną scenografię i kostiumy odpowiadające klasycznym ubiorom, a jednak na wskroś współczesne, bo uszyte z kilometrów patchworkowej tkaniny złożonej ze skrawków używanej odzieży zaprojektowała Agata Widomska. Autorem muzyki jest David Kollar, choreografii – Tobiasz Sebastian Berg. Wykorzystano również digital Art – dzieło Anety Sieniawskiej. Za reżyserię światła odpowiada Katarzyna Łuszczyk.
Premiera odbędzie się 18 listopada, w trakcie Festiwalu Arcydzieł (pokaz przedpremierowy natomiast już 4 listopada).
Słowacki i inni
Ile człowiek jest w stanie dać w obronie wartości? To pytanie postawione w kolejnej ze sztuk Słowackiego w programie 61. RST. Ze spektaklem „Książe niezłomny”, w którym świat chrześcijański zderza się z muzułmańskim, co uparcie przywodzi na myśl i dzisiejsze wojny, przyjeżdża Narodowy Teatr Stary im. Heleny Modrzejewskiej z Krakowa. Sztukę Słowackiego wyreżyserowała Małgorzata Warsicka.
Trzecią ze sztuk Słowackiego – „Sen srebrny Salomei” w reż. Piotra Cieplaka – wystawi w Rzeszowie Teatr im. H. Modrzejewskiej w Legnicy. Tu również sztuka o wymiarze historiozoficznym, oparta na wydarzeniach 250 lat – dziejach koliszczyzny, powstania ruskiego chłopstwa przeciwko szlachcie polskiej, wzmacnianego przez politykę Moskwy – niesie wiele współczesnych skojarzeń.
Podczas 61. edycji RST na deskach Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie publiczność zobaczy także nowe interpretacje tekstów Williama Shakespeare’a („Miarka za miarkę” w reż. D. Jemmetta i wykonaniu Teatru S. Żeromskiego w Kielcach), Aldousa Huxley’a (dystopijna sztuka „Nowy wspaniały świat” w reż. P. Ratajczaka Teatru im. J. Osterwy w Lublinie), Arthura Millera („Śmierć komiwojażera” w rez. M. Bogajewskiej Teatru Ludowego w Krakowie), czy Sławomira Mrożka („Rzeźnia” w reż. Andrzeja St. Dziuka i w wykonaniu Teatru im. St. I. Witkiewicza w Zakopanem). Bilety w cenie 80 zł (normalny) i 60 zł (ulgowy) są jeszcze dostępne, choć szybko znikają.
Wymienione spektakle będą oceniane przez publiczność oraz Jury w składzie: Anna Augustynowicz – reżyserka teatralna i telewizyjna, Anna Sroka-Hryń – aktorka i wokalistka, Jacek Sieradzki – krytyk teatralny oraz Jan Wolski – profesor w Zakładzie Kultury Mediów Uniwersytetu Rzeszowskiego. Po wszystkich spektaklach teatr zaprasza publiczność na rozmowy z twórcami.
W repertuarze Rzeszowskich Spotkań Teatralnych zaplanowano także koncert Anny Sroki-Hryń pt. „Najpiękniejsza” z piosenkami Agnieszki Osieckiej, jak również czytania performatywne dramatów powstałych w ramach tegorocznej edycji Sceny Nowej Dramaturgii, której kuratorami są reżyserka Martyna Łyko oraz krytyk teatralny i dziennikarz – Witold Mrozek. Zobaczymy efekty prac reżyserko-dramaturgicznych duetów, które wyłonione zostały podczas Teatralnego Speed Datingu.
Podczas otwarcia 61. Rzeszowskich Spotkań Teatralnych – Festiwalu Arcydzieł otwarta zostanie także premierowa wystawa 18. Międzynarodowego Biennale Plakatu Teatralnego 2023 – Konkursu Młodych. Podczas wernisażu Jury ogłosi zwycięzców tegorocznego biennale. Wystawa i konkurs realizowane są w ramach Przestrzeni Sztuki – Teatr.
61. Rzeszowskie Spotkania Teatralne – 02. Festiwal Arcydzieł i premierę spektaklu „Maria Stuart” dofinansowano z budżetu państwa – ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
61. Rzeszowskie Spotkania Teatralne – 02. Festiwal Arcydzieł [PROGRAM]
10-19.11.2023
10.11
godz. 18:00 KSIĄŻĘ NIEZŁOMNY J. Słowackiego (z Calderona de la Barca), reż. M. Warsicka, Narodowy Teatr Stary im. H. Modrzejewskiej w Krakowie / Duża Scena
11.11
godz. 18:00 NAJPIĘKNIEJSZA, koncert Anny Sroki-Hryń / Sala kameralna Filharmonii Podkarpackiej im. A. Malawskiego
12.11
godz. 18:00 MIARKA ZA MIARKĘ W. Shakespeare’a, reż. D. Jemmett, Teatr im. S. Żeromskiego w Kielcach / Duża Scena
13.11
godz. 19:00 SEN SREBRNY SALOMEI J. Słowackiego, reż. P. Cieplak, Teatr im. H. Modrzejewskiej w Legnicy / Duża Scena
14.11
godz. 19:00 NOWY WSPANIAŁY ŚWIAT A. Huxley’a, reż. P. Ratajczak, Teatr im. J. Osterwy w Lublinie / Duża Scena
15.11
godz. 19:00 MIESZKANIE DO WYNAJĘCIA M. Miętusa, reż. A. Koszulińska (Scena Nowej Dramaturgii, czytanie performatywne) / Szajna Galeria
16.11
godz. 18:00 ŚMIERĆ KOMIWOJAŻERA A. Millera, reż. M. Bogajewska, Teatr Ludowy w Krakowie / Duża Scena
17.11
godz. 17:00 i 21:00 RZEŹNIA wg S. Mrożka, reż. Andrzej St. Dziuk, Teatr im. St. I. Witkiewicza w Zakopanem / Duża Scena
godz. 19:00 LUTER / VON BORA A. Szafrańskiego, reż. W. M. Kuśmider (Scena Nowej Dramaturgii, czytanie performatywne) / Mała Scena im. Z. Kozienia
18.11
godz. 17:00 ŚMIERĆ PRZED KOŃCEM OKRESU ROZLICZENIOWEGO, Ł. Wójcickiego, reż. O. Ciężkowska (Scena Nowej Dramaturgii, czytanie performatywne) / Szajna Galeria
godz. 19:00 MARIA STUART J. Słowackiego, reż. Martyna Łyko, Teatr im. W. Siemaszkowej w Rzeszowie / Duża Scena
19.11
godz. 19:00 KRUCHOŚĆ WODORU. DEMARCZYK wg scenariusza i w reżyserii K. Chlebny, Teatr Nowy Proxima w Krakowie
Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Ściśle niezbędne ciasteczka
Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.
Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.