Święty Franciszek – kiedy jeszcze nie był świętym, lecz po prostu zwykłym Franciszkiem – wybrał się w wędrówkę po świecie. Podczas swojej podróży przeżył mnóstwo niezwykłych przygód – takimi słowami zachęca do obejrzenia swojego najnowszego spektaklu Teatr Maska w Rzeszowie. Spektakl dedykowany najmłodszym wyreżyserował Jacek Popławski. Do współpracy zaprosił czeskiego scenografa i kompozytora. Premiera w niedzielę, 3 grudnia.
Bohaterem spektaklu „O mniejszych braciszkach św. Franciszka” jest dobrze wszystkim znany i uznawany za najweselszego ze świętych, Franciszek z Asyżu. Historia, na którą zapraszają artyści z Teatru Maska opowiada o niezwykłych Franciszkowych podróżach i spotkaniach z nazywanymi przez niego „braćmi mniejszymi” zwierzętami – tymi małymi i dużymi, skrzydlatymi i z płetwami. Przedstawienie przypomina o tym, jak zachwycający może być świat, gdy tylko znajdziemy czas, aby się zatrzymać i przyjrzeć się mu z dziecięcą uwagą.
„O mniejszych braciszkach św. Franciszka” to spektakl przygotowany z myślą o najmłodszych widzach. Twórcy przyglądają się zachwytowi, z jakim św. Franciszek odbierał świat, i jego wdzięczności za każde, najmniejsze nawet stworzenie. Podkreślają, że wiara, radość życia, chęć niesienia pomocy i dzielenia się swoim szczęściem, to cechy które warto rozwijać.
Jacek Popławski, reżyser po raz kolejny stworzył sztukę, która mogą obejrzeć już najmłodsi widzowie. Ale i starszym wiele może ona dać. Przypomnieć, że warto w sobie dziecięcą gotowość do zachwycenia się najzwyklejszymi sprawami i rozwijać wrażliwość, z jaką wszyscy powinniśmy kroczyć przez życie.
– Nie chodzi o hedonizm, ale coś głębszego – mówi Jacek Popławski. – Ten rodzaj spektaklu jest mi bliski – filozoficzny, zawierający w sobie element duchowości, który w założeniu ma podnosić, otwierać, ubogacać. To dla mnie jest istotne. W tej sztuce, przez kolejne sceny, spotkania ze zwierzętami, Franciszek nie tylko coś daje im, ale także sam siebie ubogaca. Lubię takie teksty, lekkie i proste, które niosą głęboką treść.
Autorem sztuki jest Marta Guśniowska, z wykształcenia filozof, z zamiłowania dramatopisarz, z zawodu dramaturg – od 2007 roku w Białostockim Teatrze Lalek. Debiutowała w roku 2005 na scenie Teatru Animacji w Poznaniu sztuką „Baśń o Rycerzu bez Konia”. Jej teksty zostały przetłumaczone na kilka języków i doczekały się wielu realizacji w kraju i za granicą. Jest wielokrotną laureatką rozlicznych konkursów dramaturgicznych. Otrzymała również Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze – Gloria Artis”, przyznawany przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Jacek Popławski zaprosił do współpracy dwóch czeskich twórców. Także nie po raz pierwszy. – Zaprosiłem Pavla Hubička i Pavla Helebranda, ponieważ mają ten rodzaj artyzmu i wrażliwości, który był mi potrzebny do stworzenia tego spektaklu – dodaje Jacek Popławski. – To twórcy związani z ośrodkiem artystycznym w Pradze, którego styl bardzo mi odpowiada.
Pavel Hubička to ceniony scenograf z olbrzymim dorobkiem artystycznym. Zaprojektował scenografie i kostiumy do ponad 140 spektakli w Czechach, Polsce, Estonii, Rosji, Szwecji, Słowacji i na Węgrzech. Jest absolwentem Wydziału Scenografii w Katedrze Alternatywnego Teatru Akademii Muzycznej w Pradze. Pracował w Studiu Filmu Animowanego w Pradze oraz jako etatowy scenograf w Naivnim Divadle w Libercu. Wielokrotnie współpracował ze znanym czeskim reżyserem Petrem Nosalkiem oraz kompozytorem Pavlem Helebrandem. Z tym ostatnim spotkał się także przy realizacji sztuki dla Teatru Maska. Helebrand jest autorem muzyki do takich teatralnych spektakli, jak „Romeo i Julia”, „Kopciuszek”, „Duma i uprzedzenie”. Współpracuje z teatrami czeskimi oraz polskimi. Pavel Helebrand miał już okazję komponować muzykę dla Teatru Maska, również do spektaklu wyreżyserowanego przez Jacka Popławskiego – „Tylko jeden dzień”.
Reżyseria: Jacek Popławski
Scenografia: Pavel Hubička
Muzyka: Pavel Helebrand
Asystent reżysera: Maciej Owczarek
Obsada: Anna Kukułowicz, Maciej Owczarek, Małgorzata Szczyrek