Reklama

Kraków

Boski początek roku w Łaźni Nowej

krakow.pl / SŁ
Dodano: 06.01.2024
Fot. Klaudyna Schubert / krakow.pl
Fot. Klaudyna Schubert / krakow.pl
Share
Udostępnij

Nie minął miesiąc od ogłoszenia wyników 16. edycji Boskiej Komedii, a w styczniowym repertuarze Łaźni Nowej znalazły się aż dwa spektakle, które mocno zapadły w pamięć widzom, krytykom i jurorom poprzednich edycji festiwalu. Oprócz nich zobaczymy m.in. monodram Agnieszki Przepiórskiej poświęcony ikonicznej, choć niejednoznacznej postaci z najnowszej historii Polski – Annie Walentynowicz.

Już dziś, 5 stycznia i w dwa kolejne dni (6 i 7 stycznia) na dużą scenę Łaźni Nowej powróci „Wszystko o mojej matce” w reżyserii Michała Borczucha. Spektakl, którego premiera odbyła się w 2016 roku, spotkał się z entuzjastycznym przyjęciem zarówno widzów i krytyków, czego potwierdzeniem był deszcz nagród: m.in. Grand Prix 9. edycji Boskiej Komedii, Grand Prix 23. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Sztuki Współczesnej czy Grand Prix 57. Kaliskich Spotkań Teatralnych. Reżyser Michał Borczuch wraz z Krzysztofem Zarzeckim, grającym jedną z głównych ról, postanowili opowiedzieć o swoich prawdziwych matkach, odwołując się do słynnego obrazu Almodovara o tym samym tytule.

Eksperyment na empatii: Przepiórska w roli Walentynowicz

10 i 11 stycznia nowohucki teatr zaprasza na monodram „Nazywam się Anna Walentynowicz” w wykonaniu Agnieszki Przepiórskiej, aktorki, która rozbiła w tym roku bank wyróżnień, zdobywając m.in. Nagrodę im. Aleksandra Zelwerowicza dla najlepszej aktorki w sezonie 2022/2023 w uznaniu za wkład w rozwój monodramu biograficznego. Ta prestiżowa w środowisku teatralnym nagroda przyznawana jest od 1984 roku. Znalazła się również na liście 100 Najbardziej Wpływowych Kobiet w 2023 roku według magazynu „Forbes Women Polska” oraz „50 Śmiałych 2023” wg redakcji „Wysokich Obcasów”. W spektaklu, który zobaczymy w Łaźni Nowej, aktorka, jak sama mówi, „przeprowadza eksperyment na empatii, pytając: jak przytulić to co trudne i niezrozumiałe?”.

Spektakl o ludziach z kryjówki

13 i 14 stycznia Łaźnia Nowa przypomni reżyserski debiut Tomasza Fryzła, czyli spektakl „Bezpieczne miejsce”, który wywołał niemałe poruszenie podczas 13. edycji Międzynarodowego Festiwalu Boska Komedia. Widzowie i krytycy podkreślali niezwykłą szczerość i intymność rozmowy prowadzonej z nami przez dwójkę młodych bohaterów, granych przez Kingę Bobkowską i Adama Borysowicza. Niezwykle inteligentnie i ascetycznie napisany tekst autorstwa Piotra Fronia w interpretacji młodych aktorów zamienia się w poezję. I zabiera nas w… bezpieczne miejsce. Gdzie się ono znajduje? Trudno powiedzieć, bo zależy to od każdego z widzów i jego świata, ale jednego można być pewnym: przez godzinę trwania spektaklu bezpiecznym miejscem dla widzów staje się teatr.

Nie tylko teatr

Łaźnia Nowa – jak zawsze – proponuje w styczniu przeżycia nie tylko teatralne. W nowym roku powraca jeden z ulubionych cykli nowohuckiej publiczności – Akademia Filmu Polskiego Łukasza Maciejewskiego. Choć jej początki wiążą się z kinem plenerowym w ramach letniego przeglądu kulturalnego Bulwar[t] Sztuki, to jednak popularność seansów połączonych ze spotkaniami z twórcami sprawiła, że obecnie trwa ona przez cały rok. 25 stycznia zobaczymy film „Tonia” w reżyserii Marcina Bortkiewicza. Przed seansem jak zawsze odbędzie się spotkanie z gościem specjalnym – tym razem będzie nim aktorka Małgorzata Zajączkowska. Rozmowę poprowadzi oczywiście gospodarz cyklu.

Pierwsza tegoroczna premiera na horyzoncie

A co nowohucki teatr zapowiada na kolejne miesiące? Pierwszą premierą roku 2024 w Łaźni Nowej będzie autorski projekt Anny Karasińskiej, laureatki nagrody Grand Prix 14. edycji Boskiej Komedii (2022) za spektakl „Łatwe rzeczy”. Reżyserka rozpoczęła swoją karierę w TR Warszawa głośnym przedstawieniem „Ewelina płacze”, prezentowanym na Boskiej Komedii w 2015 roku w sekcji Paradiso.

Jest jedną z ważniejszych polskich artystek pracujących w obszarze sztuk performatywnych. Jej prace powstające w ważnych ośrodkach w Polsce i za granicą były jak dotąd pokazywane w czternastu krajach. Karasińska stworzyła i konsekwentnie rozwija autorską metodę twórczą. Jej prace cechują radykalna prostota formalna, rezygnacja z tradycyjnej sytuacji teatralnej i tworzenie żywych sytuacji, prowadzących do silnego emocjonalnego zaangażowania publiczności.

Choć sam spektakl nie ma jeszcze tytułu, to bilety na set premierowy trafiły już do sprzedaży. Jak zapowiada nowohucki teatr, kolejne szczegóły dotyczące projektu Karasińkiej ujawnione zostaną wkrótce.

Więcej szczegółów i bilety na laznianowa.pl.

Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy