Jak rozmawiać z nowym pracodawcą na temat warunków zatrudnienia w sytuacji przejęcia firmy, wraz z zatrudnionymi pracownikami, przez nowego właściciela?
Odpowiada Małgorzata Konopka, Kierownik Biura Randstad Mielec
Rozmowy z pracodawcą o warunkach płacowych to często najtrudniejszy i najbardziej stresujący moment dla pracowników, dlatego warto się do nich dobrze przygotować.
Pomocne może okazać się przygotowanie listy zawierającej sukcesy zawodowe – szczególne osiągnięcia, pracę nad projektami, które wykraczają poza zakres naszych obowiązków, czy choćby staż pracy w firmie i idący wraz z tym wzrost poziomu doświadczenia pracownika. Sam staż w pracy nie jest argumentem, ale już lojalność wobec pracodawcy, która wiąże się z długim stażem, zdecydowanie tak! Podobnie jak zdobycie specjalistycznej wiedzy dotyczącej branży, specyfiki produktów / usług, które nabywa się poprzez długoletnią pracę w jednego pracodawcy.
W opisanej sytuacji, istotne w rozmowach może okazać się również, to, czy po przejęciu firmy przez nowego właściciela zakres obowiązków pracownika ulegnie zmianie.
Jeśli u nowego pracodawcy obowiązuje tzw. siatka wynagrodzeń (poziomy zaszeregowania stanowisk), warunki płacy i pracy powinny zostać dostosowane tak, aby nie było różnic pomiędzy grupami stanowisk w firmie przejmującej i przejętej. Kwestie wynagrodzenia i warunków pracy w takim przypadku mogą być regulowane na poziomie całej firmy, wówczas powinny one być zawarte w dokumentach dotyczących przejęcia przedsiębiorstwa.
Natomiast bez względu na ogólne regulacje związane z kwestią przejęcia firmy, zawsze pozostaje możliwość indywidualnych rozmów z przełożonym w temacie gratyfikacji za wnoszony wkład i pracę dla nowego pracodawcy. Najważniejsze będą przede wszystkim użyte podczas spotkania argumenty.