Reklama

Biznes

W Rzeszowie do autobusu z biletem w aplikacji mobilnej

Opracowanie Aneta Gieroń
Dodano: 14.12.2023
Fot. Pixabay
Fot. Pixabay
Share
Udostępnij

Za pośrednictwem sklepu „e-bilet” można już kupować w Rzeszowie bilety na komunikację miejską. Pozwala to przypisać bilety czasowe do różnych nośników m.in. aplikacji mobilnej, karty płatniczej oraz portfeli elektronicznych, w tym zegarków czy smartwatch-y. Pasażerowie mogą kupować w e-sklepie lub bezpośrednio w aplikacji mobilnej, która również może stanowić nośnik biletu. Jest też możliwość przypisania do swojego konta chociażby najbliższych członków rodziny.

– Zależy nam, aby coraz więcej mieszkańców korzystało z komunikacji miejskiej, bo to oznacza mniej samochodów na ulicach, i mniejszą emisję spalin. W jednym autobusie może zmieścić się nawet 160 osób. Wszyscy oni jadą jednym pojazdem, zamiast kilkudziesięcioma samochodami. Ale zdaję sobie sprawę, żeby tak się działo, pasażer musi mieć możliwość łatwego, szybkiego i pewnego zakupu biletów. Dlatego wprowadzamy nową możliwość zakupu biletów czyli e-bilet – mówi Konrad Fijołek, prezydent Rzeszowa.

Bilet w aplikacji mobilnej

E-bilet to wygodne rozwiązanie pozwalające na zakup biletów za pomocą strony www,
w aplikacji mobilnej
oraz w biletomacie poprzez kodowanie z pomocą karty płatniczej pasażera, a także różne formy e-płatności. Wystarczy, że kupimy bilet i, w zależności od wybranej opcji, podczas kontroli, przyłożymy do czytnika kartę płatniczą (lub zegarek czy telefon) lub okażemy aplikację mobilną. Warto jednak dodać, że kontroler może także poprosić o okazanie dokumentu tożsamości. Co ważne, utrzymaliśmy wszystkie poprzednie formy zakupu biletów komunikacji miejskiej w Rzeszowie – dodaje Łukasz Mikołaj Dziągwa p.o. zastępcy dyrektora ds. komunikacji Zarządu Transportu Miejskiego w Rzeszowie.

Dostępne są dwie opcje skorzystania z e-biletu: przypisanego do aplikacji mobilnej lub karty płatniczej. Pasażer szybko i bezpiecznie może zakupić bilet i skorzystać z nośnika, który zawsze ma przy sobie. Ponadto pamiętając o najstarszych oraz najmłodszych użytkownikach wprowadziliśmy możliwość przypisania do konta członków rodziny czy np. grupy uczniów. Dzięki temu można kupić bilet dla seniora, który chce się wybrać do lekarza albo całej klasy na potrzeby szkolnej wycieczki” – podkreśla Robert Kobylański, wiceprezes Asseco Data Systems.

W projekcie ważną rolę odgrywa dostępność nośników, którymi mogą być karty płatnicze i ich zwirtualizowane wersje (elektroniczne nośniki kart płatniczych jak np. Portfele Google
i Apple posiadają odmienne identyfikatory niż karty fizyczne) oraz aplikacja mobilna. Zdecydowanie najwygodniejszym wydaje się aplikacja mobilna. Pasażerowie, którzy pobiorą ją na swoje urządzenia, zyskają dostęp do szybkiego i intuicyjnego zakupu biletów na komunikację miejską. Ten sposób zakupu jest zdecydowanie najwygodniejszy, gdyż telefon mamy zwykle przy sobie, a przy kontroli wystarczy okazać wyświetlany w aplikacji kod QR” – wyjaśnia Wiktoria Wnęk, project manager, Asseco Data Systems.

Bilet przypisany do karty płatniczej lub aplikacji mobilnej

W sklepie internetowym „e-bilet” dostępne są bilety krótkookresowe i miesięczne, imienne, od 5-dniowych do 180-dniowych. Zakupiony za pośrednictwem portalu bilet można przypisać do zdefiniowanej karty płatniczej lub aplikacji mobilnej. Natomiast w aplikacji mobilnej dostępne są bilety czasowe: 60-minutowe jednoprzejazdowe, 90-minutowe, 24-godzinne, bilety krótkoterminowe, imienne 5-dniowe oraz okresowe od miesięcznych i 30-dniowych do 180-dniowych. Dokonanie zakupu w aplikacji sprawia, że bilet jest automatycznie do niej przypisany. Bilety kodowane na kartę płatniczą można kupić także w biletomatach. Wybierając zakup e-biletów przez portal, użytkownicy mogą dokonać płatności zapomocą przelewu, karty bankowej, BLIKa oraz Google Pay. Natomiast w aplikacji mobilnej dostępne formy płatności to: Google Pay, Apple Pay oraz BLIK.

Sklep e-bilet dostępny jest na stronie www.ztm.erzeszow.pl pod adresem: www.ebilet.erzeszow.pl, natomiast aplikację mobilną można pobrać na platformach App Store i Google Play.

Utworzenie elektronicznego sklepu e-bilet wraz z kontem użytkownika zrealizowano w ramach projektu pn. “Integracja różnych form publicznego transportu zbiorowego w Rzeszowie”. Zadanie zostało dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020. Koszt 1,4 mln zł, dofinasowanie unijne 1,1 mln zł.

Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy