Do piątku, w trakcie 16. już edycji Kongresu Profesjonalistów Public Relations specjaliści branży PR z całej Polski dyskutują o potrzebie odpowiedniego kształtowania kontaktu z mediami oraz o wadze dobrze zorganizowanego eventu.
Kongres przyciągnął specjalistów, wykładowców, praktyków i pasjonatów branży PR z całej Polski. Nie zabrakło znanych nazwisk, przedstawicieli dużych firm, organizacji, instytucji, samorządów, agencji PR, bo w końcu sprawna komunikacja jest udziałem ich wszystkich.
Swoistym resume najciekawszych wydarzeń wizerunkowych w branży PR w minionym roku, było wystąpienie Adama Łaszyna, prezesa zarządu Alert Media Communications, inaugurujące Kongres. Jako specjalista w zarządzaniu komunikacją w sytuacjach kryzysowych i media relations zwrócił uwagę na kilka ważnych wydarzeń, trendów, kierunków rozwojowych, które stały się udziałem branży PR w ciągu ostatniego roku. Dodał, że jest to ranking subiektywny. Odnotował "wyjście" z rynku polskiego agencji Edelman, która wywarła duży wpływ metodologiczny na branżę PR. Na przykładzie tzw. "Żytnia Gate" przekonywał, że do prowadzenia firmowego FanPage potrzebni są specjaliści posiadający szeroką, wręcz interdyscyplinarną wiedzę. Zwrócił też uwagę na pojawiające się lub umacniające swoją pozycję trendy, jak streaming media, Netflix, newsjacking.
– Newsjacking, nazywany również Real Time Marketing, to trend, który rozwinął się w zeszłym roku. Jest to umiejętne reagowanie na bieżące wydarzenia. Spotykamy w nim to, czego wielokrotnie oczekuje się od PR: wyczucia newsa, szybkości i właściwości reakcji, dbania o szczegóły, strategicznego i inteligentnego działania – przekonywał Adam Łaszyn.
Ocenie, zwłaszcza pod kątem komunikowania się z mediami i społeczeństwem, poddał także efekty tzw. "dobrej zmiany", która nastąpiła na scenie politycznej w zeszłym roku. Pod lupę wziął działania polityków w tym aspekcie, czy nieudane kampanie polityczne. Zwrócił też uwagę na rzecz niezwykłą i tragiczną jednocześnie – podkreślił jak świetnie narzędzia komunikacyjne wykorzystuje ISIS, czyli Państwo Islamskie i jak w tych działaniach jest efektywne.
Tematykę komunikacji kontynuowali kolejni prelegenci, praktycy, którzy opowiadali o trudnych niekiedy kontaktach na linii rzecznik – dziennikarz. Relacje z mediami, ba dobre relacje, to współcześnie atut funkcjonowania każdej szanującej się i dbającej o swój wizerunek instytucji, firmy, organizacji, samorządu, sektora służb mundurowych, a nawet Kościoła.
Maciej Karczyński, były rzecznik prasowy ABW oraz Komendy Stołecznej Policji, tłumaczył specyficzne różnice między dwoma spojrzeniami na informację z perspektywy służb i dziennikarzy. Zdradził, że służby mundurowe zawsze wiedzą więcej, niż mogą powiedzieć. Ich swobodę w przekazywaniu informacji ograniczają przepisy, stąd wygłaszane do mediów zdawkowe formułki, których dziennikarze nie lubią, bo nie ma w nich pożądanego konkretu.
– Trudno jest rzecznikowi służb specjalnych przekonać do instytucji dziennikarzy, nie mówiąc wszystkiego – tłumaczył Karczewski. – Ale paradoks polega na tym, że im mniej mówi się o służbach, tym lepiej, bo to pozwala im sprawnie działać – dodał.
Karczewski stwierdził też, że każdy rzecznik musi mieć klasę, a nie kilka skończonych klas, a co za tym idzie wiedzieć, że z mediami trzeba rozmawiać, a nie prowadzić wojnę.
Potrzebę dialogu z mediami podkreślał także ks. dr hab. Józef Kloch, który przez 12 lat był rzecznikiem Konferencji Episkopatu Polski. Rozpoczął od rozróżnienia między kościołem, który stanowią wszyscy ochrzczeni ludzie, a kościołem jako instytucją. Zwrócił też uwagę, że relacje mediów z Kościołem często utrudnia brak wiedzy dziennikarzy na temat funkcjonowania Kościoła, jego hierarchii, organizacji. Dlatego apelował do dziennikarzy o "więcej wiedzy o Kościele". Jednak to nie tylko błędy dziennikarskie, to także często błędy osób z kręgu Kościoła, które zajmują sie media relations.
– I nigdy więcej wyłączonych komórek, kiedy jest kryzys – spuentował ks. Kloch.
Uczestnicy konferencji usłyszeli również o medialnej skuteczności wydarzeń sportowych, komunikacji kryzysowej, komunikowaniu zmian, czy komunikacji w korporacji.
W drugim dniu Kongresu, eksperci skoncentrują się na eventach jako ważnym narzędziu PR. Najważniejsze pytania, na jakie będą próbowali odpowiedzieć, to jak niestandardowo wypromować standardowe wydarzenie. Co zrobić, żeby eventy nie były nudne, sztampowe, żeby ciekawiły i jak komunikować kryzys podczas eventu.