Reklama

Biznes

Hackathon. To był prawdziwy maraton programistyczny

Przemysław Szymański
Dodano: 22.03.2016
SONY DSC
Share
Udostępnij
Wystartowali w piątek, 18 marca, o godz. 18 i przez 24 godziny tworzyli programy, które być może niedługo ułatwią i uprzyjemnią życie człowieka. Hackathon 2016 odbył się już po raz drugi w Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie.

– Jako Microsoft Student Partner cały czas jestem zaangażowany w działalność i współpracę z Microsoftem oraz lokalnym środowiskiem IT, więc w zeszłym roku po raz pierwszy zdecydowaliśmy, że jeżeli już robimy różne konferencje, organizujemy Kod Campy, robimy spotkanie pasjonatów IT, to czemu nie zrobić maratonu programistycznego?! – mówi Vadym Melnyk, koordynator imprezy i jeden z inicjatorów wydarzenia. – Moja firma, Cervi Robotics połączyła siły z PrimeBit Studio Michała Ręczkowicza i wspólnie zorganizowaliśmy pierwszy Hackathon. W zeszłym roku impreza cieszyła się dużym powodzeniem, w tym roku jest podobnie, a za rok podejrzewam, że skala wydarzenia będzie o wiele większa. Chcemy pokazać, że w Rzeszowie powstają naprawdę ciekawe projekty, a stolica Podkarpacia nie jest tylko miejscem, w którym odbywają się konkursy, ale powstają również naprawdę ciekawe projekty biznesowe.
 
Podczas II Hackathonu programiści skoncentrowali się na Internecie Rzeczy (Internet of Things). Do tej kategorii wchodzą projekty z zakresu smart cities, Internetu Rzeczy oraz optymalizacji sprzętu hardware’owego, robotyki, big data i sztucznej inteligencji.  
 
– Interesował nas też temat Line of Business, gdzie tworzymy aplikacje biznesowe, oraz GameDev, dotyczący tworzenia gier komputerowych w dowolnej technologii. Podoba mi się to, że w tym roku pojawił się projekt oparty o Oculus Rift, dzięki któremu można „wejść” w wirtualną rzeczywistość – tego jeszcze nie było w Rzeszowie i cieszę się, że takie projekty również są  tworzone na Hackathonie – dodaje Vadym Melnyk.
 
Zwycięski projekt w kategorii GameDev wykonany został przez zespół BlueScreenGameszwycięzców pierwszej edycji Hackatonu, w składzie Mateusz Kołodziejczyk, Jan Gąbka, Michał Sierpiński i Hubert Pudło. Zaprojektowali oni wieloosobową grę asymetryczną Go back Home. Jeden z graczy wciela się w rolę kosmonauty w kapsule ratunkowej. Pozostali gracze wcielają się w członków załogi Statku Matki, i mają za zadanie ratować gracza przed zagrożeniami. Zespół wykorzystał wirtualną rzeczywistość, by wiarygodnie oddać klimat kosmicznej przygody. Gra wykorzystuje kontroler Oculus Rift dla gracza w kapsule, natomiast pozostali gracze korzystają z kokpitu na monitorze, urządzeniach mobilnych lub wydrukowanej instrukcji.
 
Jeden z projektów podczas maratonu programistycznego, pn. Home Controller, przygotowywał młody zespół z Cervi Robotics w składzie: Serhii Manzar, Władysław Tyrin, Andrzej Witwicki, Michał Kalyna. – Zajmujemy się robotyką oraz oprogramowaniem w technologiach Microsoft – tłumaczyli programiści. – Nasz projekt jest z kategorii Internet of Things. To „Inteligentna Klimatyzacja” oparta na czujniku CO2 oraz wielu innych urządzeniach umieszczonych w panelu. Są one powiązane pomiędzy sobą dzięki zastosowaniu technologii Bluetooth. Oprogramowanie umieszczone jest w chmurze Microsoft Azure, natomiast urządzenia komunikują się z nią poprzez Internet. Użytkownicy mogą tworzyć swoje algorytmy do sterowania systemem na stronie www, nie mając żadnej wiedzy o programowaniu. Robią to za pomocą bloków wizualnych na kontrolerze. Jako interfejs użytkownika występuje aplikacja mobilna która pozwala sterować urządzeniem oraz wyświetlać ewentualny poziom zagrożenia.
 
Urządzenie „Home Controller" automatycznie włącza odpowiedni element systemu, który jest umieszczony na zewnątrz okna w każdym pokoju i służy do pompowania czystego powietrza do pokoju. Powietrze jest oczyszczone przez różnego rodzaju filtry oraz podgrzewane w razie potrzeby. System jest zaprojektowany w taki sposób, że potrafi obsługiwać naraz wiele urządzeń znajdujących się w lokalu i na zewnątrz. W kuchni jest umieszczony czujnik wycieku gazu, który zaalarmuje pogotowie gazowe oraz potrafi przewietrzyć cały lokal uruchomiając odpowiednie urządzenia. Odbywa się to bezszelestnie, co jest jego główną zaletą tej instalacji w mieszkaniu.
 
– „Home Controller” może być zainstalowany w szkołach, szpitalach, hotelach, w prywatnym mieszkaniu. Jest łatwy w użyciu oraz instalacji. System jest inteligentny, a jego cena jest znacznie mniejsza od klasycznych rozwiązań – zapewnia zespół z Cervi Robotics.
 
Z kolei w projekcie Game Beacon brało udział tylko dwóch programistów. Tomasz Ferfecki (php) i Przemysław Skitał (android). – Obaj pracujemy w Witchcraft Studios w Rzeszowie. Nasz Game Beacon to odpowiedź na pojawiające sie kluby planszówkowe – tłumaczą. – Wiele osób chce grać w takie gry, jednak często znaleźć partnera do gry. Z Game Beconem możliwe stałoby się nawiązywanie nowych znajomości, miłe spędzie czasu, może i jakaś prawdziwa miłość. Bo dlaczego by nie?
 
Ciekawostką jest fakt, że nagroda w kategorii loT została przyznana przez Prezydenta Miasta Rzeszowa. Dodatkowo – drużyna, która wygrała w tej kategorii (Home Controller), w całości składająca się ze studentów WSIiZ, została nagrodzona przez Rektora WSIiZ umorzeniem 30% czesnego przez semestr.
Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy