Strona główna>Biznes>Zaprojektowano, zatwierdzono, złożono pozwolenie na budowę drogi ekspresowej S19 na odcinku Lutcza – Domaradz
Biznes
Zaprojektowano, zatwierdzono, złożono pozwolenie na budowę drogi ekspresowej S19 na odcinku Lutcza – Domaradz
Źródło: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad - Oddział Rzeszów
Dodano: 11.12.2025
Foto - Źródło: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad - Oddział Rzeszów
Udostępnij
Do Wojewody Podkarpackiego złożyliśmy wniosek o pozwolenie na budowę drogi ekspresowej S19 na odcinku Lutcza – Domaradz. To przedostatni z odcinków szlaku Via Carpatia w tym województwie, który czeka na taki dokument.
Prace projektowe
W maju 2024 roku podpisaliśmy umowę na projekt i budowę ponad 6-kilometrowego odcinka S19 pomiędzy Lutczą a Domaradzem. Jego częścią jest blisko kilometrowy tunel. Wykonawcą prac jest firma Kolin Insaat Turizm Sanayi ve Ticaret, a wartość umowy to 1 416 239 220 zł. Zadanie jest realizowane w systemie Projektuj i buduj. Obecnie zakończony został etap opracowania dokumentacji projektowej potrzebnej do złożenia wniosku o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Jej uzyskanie pozwoli na przekazanie wykonawcy placu budowy i rozpoczęcie robót budowalnych. W decyzji ZRID zostaną zatwierdzone granice terenu pod budowę drogi. Wszyscy właściciele nieruchomości, które mają zostać przejęte pod drogę, zostaną poinformowani przez Podkarpacki Urząd Wojewódzki (na adres wskazany w ewidencji gruntów i budynków) – najpierw o wszczęciu postępowania, a następnie o wydaniu decyzji ZRID, po której ruszy procedura odszkodowawcza prowadzona przez Wojewodę.
W ramach inwestycji powstanie odcinek drogi ekspresowej o długości 6,4 km o przekroju dwujezdniowym po dwa pasy ruchu w obu kierunkach wraz z pasem awaryjnym. W ramach zadania wybudowany zostanie m.in. węzeł drogowy Domaradz zlokalizowany w miejscu skrzyżowania S19 z drogą wojewódzką nr 886. Powstanie również tymczasowy łącznik z drogą krajową nr 19 w Lutczy. Jest on wynikiem etapowania budowy S19 między Jawornikiem a Domaradzem i podziałem na dwa odcinki realizacyjne: Jawornik – Lutcza i Lutcza – Domaradz. Docelowo, po wybudowaniu odcinka Jawornik – Lutcza, droga ekspresowa S19 nie będzie łączyła się z obecną DK19 w Lutczy.
W ramach zadania wybudowane zostanie 11 obiektów inżynierskich. Największym wyzwaniem będzie dwunawowy tunel pod górą Hyb o długości 924 m. Obiekt wykonywany będzie metodą górniczą NATM (New Austrian tunnelling method – nowa metoda austriacka). Ponadto w ciągu trasy głównej powstaną estakada, cztery mosty, cztery wiadukty drogowe, przejście górne dla średnich zwierząt oraz dolne dla małych zwierząt, a także szereg obiektów w ciągu dróg publicznych oraz dodatkowych jezdni. Wybudowany zostanie również Obwód Drogowy w Domaradzu. Jego częścią będzie Centrum Zarządzania Tunelami obsługujące wszystkie tunele w ciągu drogi ekspresowej S19 w województwie podkarpackim. Na potrzeby akcji ratunkowych wykonane zostaną także dwa całodobowe lądowiska dla śmigłowców LPR. Ponadto droga zostanie wyposażona w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz ochrony środowiska.
Termin realizacji
Zakończenie budowy S19 Lutcza – Domaradz planowane jest w 2030 r. Aby jednak umożliwić wcześniejsze oddanie do ruchu sąsiedniego odcinka Domaradz – Krosno, węzeł Domaradz wraz z prawie kilometrowym odcinkiem drogi ekspresowej, zostanie wykonany w krótszym terminie, czyli 35 miesięcy od daty podpisania umowy tj. w 2027 r. Do czasu realizacji robót budowlanych nie wlicza się okresów zimowych tj. czasu od 1 grudnia do 31 marca.
Charakterystyka terenu
Odcinek drogi ekspresowej S19 Lutcza – Domaradz będzie przebiegał przez teren o skomplikowanej budowie geologicznej, jakim są Karpaty Zewnętrzne (zwane też Karpatami fliszowymi). Zbudowane są one głównie z serii zlepieńców, piaskowców i łupków ilastych nazywanych fliszem karpackim. Ponadto obszar ten charakteryzuje się różnorodnym i skomplikowanym ukształtowaniem terenu, przechodząc na przemian przez wzniesienia i doliny. W dolinach i w rejonie tunelu dominują obszary leśne.
Specyficzne ukształtowanie terenu skutkuje występowaniem obszarów osuwiskowych i predysponowanych osuwiskowo. W ramach rozpoznania geologicznej budowy podłoża wykonano wiercenia geologiczne, badania geofizyczne i sondowania. Ponadto prowadzono monitoring osuwisk (wgłębny i powierzchniowy).
Via Carpatia
Szlak Via Carpatia to kluczowy korytarz transportowy łączący Europę Północną i Południową. Na terenie Polski trasa będzie miała ok. 700 km długości. W skład szlaku drogowego Via Carpatia wchodzą odcinki dróg ekspresowych S61, S16 i S19, przebiegające przez teren pięciu województw: podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, lubelskiego i podkarpackiego.
W woj. podkarpackim S19 będzie miała docelowo długość ok. 170 km. Aktualnie kierowcy korzystają już z 82 km tej trasy na odcinku Lasy Janowskie – Rzeszów Południe. Oznacza to, że połączyliśmy nie tylko stolice województwa podkarpackiego i lubelskiego. Mieszkańcy Podkarpacia uzyskali również szybkie połączenie z Warszawą poprzez S19 i S17, a kierowcy z woj. lubelskiego z autostradą A4. Kolejne 84 km trasy Via Carpatia jest na różnych etapach realizacji: w budowie, na etapie uzyskiwania decyzji ZRID lub opracowywania dokumentacji do wniosku o decyzję ZRID.
Tak dokładnie przedstawia się stan realizacji szlaku Via Carpatia w naszym województwie:
81,8 km – oddane do ruchu (Lasy Janowskie – Rzeszów Południe),
84,5 km – w realizacji (w budowie: Rzeszów Południe – Babica, Babica – Jawornik, Domaradz – Krosno, Krosno – Miejsce Piastowe, Miejsce Piastowe – Dukla, Dukla – Barwinek i dobudowa drugiej jezdni Sokołów Małopolski Płn. – Jasionka, w trakcie uzyskiwania decyzji ZRID jest odcinek Lutcza – Domaradz, a na etapie opracowywania dokumentacji do wniosku o taką decyzję odcinek Jawornik – Lutcza).
Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Ściśle niezbędne ciasteczka
Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.
Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.