Emocje sięgały zenitu, gdy wręczający wyjmowali z kopert kartki z tytułami zwycięskich projektów. 23. edycja konkursu Złote Spinacze, organizowanego przez Związek Film Public Relations, była wyjątkowa. Jury przyznało łącznie 97 nagród – 20 Złotych, 42 Srebrne oraz 35 Brązowych Spinaczy. Dodatkowo w konkursie przyznano trzy nagrody specjalne: Gwiazda PR, Kryształowy Spinacz, Tytanowy Spinacz oraz nagrodę specjalną redakcji Rzeczpospolitej oraz portalu rp.pl.
Uroczysta gala zgromadziła ponad 450 osób i odbyła się 8 grudnia br. w Hotelu Hilton w Warszawie. Prowadził ją Szymon Majewski, dziennikarz i prezenter, znany ze swojego poczucia humoru. Wręczono statuetki spinaczy w 35 kategoriach konkursowych, w tym w 20 kategoriach głównych, 12 kategoriach sektorowych oraz 3 kategoriach specjalnych. O nominacjach i przyznanych poszczególnym projektom nagrodach zdecydowało 145-osobowe jury, obradujące w ośmiu grupach jurorskich, którego przewodniczącą była Marta Pokutycka-Mądrala, dyrektorka komunikacji oraz rzeczniczka prasowa, Nationale-Nederlanden.
Oprócz nagród przyznawanych w kategoriach konkursowych przez jury, uczestnicy wydarzenia poznali także laureatów nagród specjalnych. Gwiazda PR – wyróżnienie za szczególne osiągnięcia dla branży public relations, zostało przyznane Stowarzyszeniu Demagog. Po raz drugi w historii Złotych Spinaczy przyznano także Kryształowy Spinacz – nagrodę dla firmy, która przeprowadziła przetarg na usługi PR zgodnie z najwyższymi standardami branżowymi promowanymi w ramach kampanii ZFPR – „Partnerski PRzetarg”. Wyróżnienie otrzymała firma Provident Polska.
Na podstawie rankingu podmiotów nagrodzonych w tej edycji konkursu, Tytanowy Spinacz dla „Najlepszego w konkursie” otrzymała Agencja K+ Group. Na drugim miejscu w rankingu znalazła się Agencja 24/7Communication, trzecia zaś była Agencja MSL.
Po raz kolejny została przyznana także nagroda redakcji rp.pl, którą wręczył Cezary Szymanek, zastępca redaktora naczelnego dziennika „Rzeczpospolita” oraz redaktora naczelnego Gazety Giełdy i Inwestorów „Parkiet”, przedstawicielom Stowarzyszenia WIOSNA oraz Agencji Reklamowej Hand Made za projekt: Biedańsk. Raport o biedzie Szlachetnej Paczki 2024.
Lista wszystkich nagrodzonych w konkursie Złote Spinacze 2025:
Kategorie główne:
1. PR korporacyjny
SREBRNY SPINACZ: 10 lat BLIKNĘŁO/ Clear Communication Group, BLIK
SREBRNY SPINACZ: Jak promować OZE, gdy wieje w stronę węgla?/ 24/7Communication, OX2 Polska
SREBRNY SPINACZ: Work Sport Balance w Decathlon/ GetHero, Decathlon Polska
2. PR produktu
BRĄZOWY SPINACZ: Zestaw edukacyjny ORBIUM – mobilne laboratorium z tabletem/ Centrum Nauki Kopernik, Samsung Electronics, dfusion communication
BRĄZOWY SPINACZ: „Przesmyk” – polski thriller szpiegowski globalnym hitem/ TVN Warner Bros. Discovery
SREBRNY SPINACZ: Kampania PR IKEA „Hej, pobudka! Czas na sen dobry”/ Garden of Words Group, IKEA Retail
ZŁOTY SPINACZ: Nie być w zawieszeniu. Pracuj.pl uwalnia 40 mln aplikacji/ Pracuj.pl
3. Issue management i komunikacja kryzysowa
BRĄZOWY SPINACZ: Zarządzanie kryzysem, walka z dezinformacją – Agaris Polska / Agencja 3PR Consulting
SREBRNY SPINACZ: Kultowy Panek CarSharing znika z rynku/ Icon Strategies, Panek
ZŁOTY SPINACZ: Szybko, wszyscy razem – walczymy z powodzią!/ K+ Group, Koleje Dolnośląskie, Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego
4. Advocacy i Public Affairs
SREBRNY SPINACZ: Razem dla nerek – życie bez dializ/ PRCN
SREBRNY SPINACZ: „Start w dorosłość”: drugiej szansy nie będzie/ Fundacja Dobrych Inicjatyw
SREBRNY SPINACZ: Bye Bye HPV/ Fundacja SEXEDPL, Agencja Polot
5. Kampania społeczna
BRĄZOWY SPINACZ: „Koszmarna kolejka” szarża FDI, która poruszyła system/ Fundacja Dobrych Inicjatyw
SREBRNY SPINACZ: Kampania 12/15/ SEC Newgate CEE, VML Poland
ZŁOTY SPINACZ: Biedańsk. Raport o biedzie Szlachetnej Paczki 2024/ Stowarzyszenie WIOSNA, Hand Made Agencja reklamowa
6. PR pro bono
BRĄZOWY SPINACZ: Woda opadła, psy zostały – kampania pomocowa dla schronisk/ MSL
SREBRNY SPINACZ: Powitalnik 2.0 – przewodnik dla rodziców po diagnozie dziecka/ Admind Branding & Communications
ZŁOTY SPINACZ: Dzieciństwo bez przemocy mocą na całe życie/ K+Group, Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę
7. Employee experience i komunikacja wewnętrzna
BRĄZOWY SPINACZ: Fabryki różnorodności Mondelez – kultura realnej zmiany/ Publicis Consultants, Mondelez Polska
SREBRNY SPINACZ: RóżniMY – Biedronka aktywizuje osoby z niepełnosprawnością/ Biedronka
SREBRNY SPINACZ: długodystansZDROWI – sposób na lojalność/ Nationale-Nederlanden
8. Event komercyjny
BRĄZOWY SPINACZ: Betclic – FANna i inne niestandardy w sponsoringu/ K+ Group, Betclic
SREBRNY SPINACZ: Hands Up Confidence – festiwalowa świeżość bez kompromisów/ MSL, Old Spice
SREBRNY SPINACZ: Jak pracować, by nie żałować? – impro z rocketjobs.pl/ portal pracy rocketjobs.pl
9. Event społeczny
BRĄZOWY SPINACZ: Kampania 12/15/ SEC Newgate CEE, VML Poland
SREBRNY SPINACZ: Właśnie trwa połączenie w sprawie zaginionego dziecka/ Fundacja ITAKA – Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych, Screen Network
ZŁOTY SPINACZ: Akcja RELacja HejTY Reaguj!/ Agencja eventowa TT Age
10. Launch produktu, usługi lub firmy
BRĄZOWY SPINACZ: City Combo – Odkrywcy Miasta/ 38Content Communication, Balcia
SREBRNY SPINACZ: Unikalny program od Nationale-Nederlanden zmienia reguły gry/ K+Group, Nationale-Nederlanden, BlueCloud
SREBRNY SPINACZ: Fabryka Czekolady E. Wedel – muzeum, w którym MOŻNA wszystko/ 24/7Communication, Lotte Wedel, GoldenSubmarine
11. ESG, Sustainability i CSR Communications
BRĄZOWY SPINACZ: Kompetencje AI dla każdego w Polsce – kampania Microsoft/ dfusion communication, Microsoft
SREBRNY SPINACZ: Gdzie jest tron/ WCTron, Apollo 360 – agencja marketingowa
ZŁOTY SPINACZ: Kampania edukacyjna Wear Your Story/ LIGHTHOUSE, LPP
12. PR miejsca, miasta lub regionu
BRĄZOWY SPINACZ: Fabryka Czekolady E. Wedel – muzeum, w którym MOŻNA wszystko/ 24/7Communication, Lotte Wedel, GoldenSubmarine
BRĄZOWY SPINACZ: D’ARC, czyli pierwsza off-opera w historii MPW/ 38Content Communication, Muzeum Powstania Warszawskiego
SREBRNY SPINACZ: Kierunek GZM – największy w Polsce festiwal mikrowypraw/ Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia
SREBRNY SPINACZ: Ryga: city break, który zmienia perspektywę/ Weber Shandwick, Riga Investment and Tourism Agency (LIVE RIGA)
13. Social media
SREBRNY SPINACZ: Admin Komputronik. Więcej niż Admin./ Brand Kolektyw, Komputronik
SREBRNY SPINACZ: Kopalnia Soli „Wieliczka” – od tradycji do trendów/ So Bright
SREBRNY SPINACZ: Jak opowiedzieć zwycięstwo: Kubica x Le Mans x ORLEN/ ORLEN
14. Business-to-Business PR
BRĄZOWY SPINACZ: Otodom odczarowuje deweloperkę/ Linkleaders, Otodom
SREBRNY SPINACZ: 88% firm ofiarą cyberataku. ESET edukuje pracowników/ Linkleaders, ESET, DAGMA Bezpieczeństwo IT, PowerGam
SREBRNY SPINACZ: BEPS 2.0 – Panie, ale przecież ja płacę podatki. Otóż nie!/ EY Polska
15. Komunikacja z rynkiem kapitałowym
BRĄZOWY SPINACZ: Kampania informacyjna oferty publicznej (IPO) Grupy Żabka/ M+G, Grupa Żabka
SREBRNY SPINACZ: IPO Diagnostyki. Biznes z misją wchodzi na giełdę/ InnerValue
16. Media relations
BRĄZOWY SPINACZ: OLX i monday comms: drugie życie elektroniki/ monday comms, Grupa OLX
BRĄZOWY SPINACZ: Cepelia z nowym gospodarzem – Empik wraca na Marszałkowską/ Walk PR, Empik
ZŁOTY SPINACZ: Strażak na szlaku. 5 lat ratowania życia./ M&CC, Fundacja DKMS
17. Employer Branding
BRĄZOWY SPINACZ: „Czujesz ten vibe?”: rekrutacja do TRIBE Krakow Old Town/ 38Content Communication, TRIBE Krakow Old Town, Accor Services Poland
SREBRNY SPINACZ: Cooking with DANONE | Przepis na udaną karierę!/ Grupa spółek DANONE
ZŁOTY SPINACZ: Przyjaźń od kuchni/ 24/7Communication, McDonald’s Polska, DDB Warszawa, Dentsu Creative, OMD
18. Content marketing – branded content
SREBRNY SPINACZ: Nie być w zawieszeniu. Pracuj.pl uwalnia 40 mln aplikacji/ Pracuj.pl
SREBRNY SPINACZ: Szczęśliwi metrów nie liczą – dobrostan zaczyna się w domu/ Linkleaders, Otodom, Cut The Mustard
ZŁOTY SPINACZ: Lloret de Mar – premiera gry EA SPORTS FC 25 w Polsce/ MSL, Electronic Arts
19. Custom Publishing
BRĄZOWY SPINACZ: W pracy czuję bardziej. Pierwsza neurokampania o karierze/ Linkleaders, Pracuj.pl, Fundacja Mamy Podobnie
SREBRNY SPINACZ: Klara buduje/ ERBUD, Fundacja ERBUD
ZŁOTY SPINACZ: Biedańsk. Raport o biedzie Szlachetnej Paczki 2024/ Stowarzyszenie WIOSNA, Hand Made Agencja reklamowa
20. Walka z dezinformacją
SREBRNY SPINACZ: Wyjdź z neta, idź do weta/ Garden of Words, Royal Canin, IQ Marketing
Kategorie sektorowe:
21. Technologia, IT, telekomunikacja
BRĄZOWY SPINACZ: Lloret de Mar – premiera gry EA SPORTS FC 25 w Polsce / MSL, Electronic Arts
SREBRNY SPINACZ: Cyberatak na firmę zawsze trafia w człowieka. ESET edukuje/ Linkleaders, ESET, DAGMA Bezpieczeństwo IT
ZŁOTY SPINACZ: Od niszy do mainstreamu – cyberbezpieczeństwo OT/ 24/7Communication, EY Polska
22. Finanse
BRĄZOWY SPINACZ: W UNIQA jesteśmy razem/ UNIQA, Be About | Hybrid Agency
BRĄZOWY SPINACZ: N!Asystent – Pierwszy AI Asystent Bankowy w Polsce/ Nest Bank, Burson
ZŁOTY SPINACZ: Unikalny program od Nationale-Nederlanden zmienia reguły gry/ K+Group, Nationale-Nederlanden, BlueCloud
23. Uroda, higiena i wellness
BRĄZOWY SPINACZ: Album Piękna / Dove x Rossmann/ Yellowcups, Dove Polska Unilever, Rossmann, Mindshare, That One Agency
SREBRNY SPINACZ: Hands Up Confidence – festiwalowa świeżość bez kompromisów/ MSL, Old Spice
24. Moda i styl życia
BRĄZOWY SPINACZ: Łódź spełnia obietnice. 50 lat Ziemi Obiecanej/ 38Content Communication, Manufaktura
SREBRNY SPINACZ: Kampania edukacyjna Wear Your Story/ LIGHTHOUSE, LPP
25. Sektor spożywczy
BRĄZOWY SPINACZ: Fabryka Czekolady E. Wedel – muzeum, w którym MOŻNA wszystko/ 24/7Communication, Lotte Wedel, GoldenSubmarine
SREBRNY SPINACZ: Daj im szansę!/ 24/7Communication, Lotte Wedel
ZŁOTY SPINACZ: Fabryki różnorodności Mondelez – kultura realnej zmiany/ Publicis Consultants, Mondelez Polska
26. Kultura i media
BRĄZOWY SPINACZ: D’ARC, czyli pierwsza off-opera w historii MPW/ 38Content Communication, Muzeum Powstania Warszawskiego
BRĄZOWY SPINACZ: 4. sezon „Emily w Paryżu” – „efekt Netflixa” w Krakowie/ K+ Group, Netflix Polska, Behind the Brand, Altavia Kamikaze + K2
BRĄZOWY SPINACZ: Nauka biznesu po polsku z serialem EDUKACJA XD/ CANAL+
27. Medycyna i zdrowie
BRĄZOWY SPINACZ: Rozlicz ból/ MSL, Fundacja K.I.D.S.
SREBRNY SPINACZ: Bye Bye HPV/ Fundacja SEXEDPL, Agencja POLOT
ZŁOTY SPINACZ: Rany pod kontrolą – walka o lepsze życie pacjentów z ranami!/ PRCN
28. Sport, turystyka i rekreacja
BRĄZOWY SPINACZ: Wszyscy Do Wioseł 2024/ Fundacja Legii
BRĄZOWY SPINACZ: „Urlopowy Kompas Polaków. Wakacje 2025”/ Q&A Comms
SREBRNY SPINACZ: Betclic – FANna i inne niestandardy w sponsoringu/ K+ Group, Betclic
29. Nieruchomości, budownictwo, dom i wnętrze
BRĄZOWY SPINACZ: Klara buduje/ ERBUD, Fundacja ERBUD
BRĄZOWY SPINACZ: Otodom odczarowuje deweloperkę/ Linkleaders, Otodom
ZŁOTY SPINACZ: Kampania PR IKEA „Hej, pobudka! Czas na sen dobry”/ Garden of Words Group, IKEA Retail
30. Przemysł i infrastruktura
BRĄZOWY SPINACZ: Olejomaty – piąty wymiar recyklingu/ Good One PR, EMKA
BRĄZOWY SPINACZ: Jak promować OZE, gdy wieje w stronę węgla?/ 24/7Communication, OX2 Polska
SREBRNY SPINACZ: Gdzie jest tron/ WCTron, Apollo 360 – agencja marketingowa
31. Motoryzacja i transport
BRĄZOWY SPINACZ: Kultowy Panek CarSharing znika z rynku/ Icon Strategies, Panek
SREBRNY SPINACZ: Szybko, wszyscy razem – walczymy z powodzią!/ K+ Group, Koleje Dolnośląskie, Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego
ZŁOTY SPINACZ: Airbus partnerem nowego etapu rozwoju floty PLL LOT/ Polskie Linie Lotnicze LOT
32. NGO i sektor publiczny
SREBRNY SPINACZ: Dzieciństwo bez przemocy mocą na całe życie/ K+Group, Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę
SREBRNY SPINACZ: „Koszmarna kolejka” szarża FDI, która poruszyła system/ Fundacja Dobrych Inicjatyw
SREBRNY SPINACZ: Biedańsk. Raport o biedzie Szlachetnej Paczki 2024/ Stowarzyszenie WIOSNA, Hand Made Agencja reklamowa
ZŁOTY SPINACZ: Kampania 12/15/ SEC Newgate CEE, VML Poland
Kategorie specjalne:
33. Kreatywność
ZŁOTY SPINACZ: Wrzuć do kosza i te okazy!/ Lasy Państwowe
34. Efektywność
ZŁOTY SPINACZ: „Start w dorosłość”: drugiej szansy nie będzie/ Fundacja Dobrych Inicjatyw
35. Research&Insight
ZŁOTY SPINACZ: Gdzie jest tron/ WCTron, Apollo 360 – agencja marketingowa
Nagrody specjalne:
Gwiazda PR: Stowarzyszenie Demagog
Kryształowy Spinacz: Provident Polska
Tytanowy Spinacz:
1 miejsce: K+ Group
2 miejsce: 24/7 Communication
3 miejsce: MSL
Nagroda Redakcji rp.pl: Biedańsk. Raport o biedzie Szlachetnej Paczki 2024/ Stowarzyszenie WIOSNA, Hand Made Agencja reklamowa
Organizator konkursu i wydarzenia: ZFPR
Partner merytoryczny: SKP Ślusarek, Kubiak, Pieczyk
Partnerzy strategiczni: PKP Intercity, Ringier Axel Springer Polska, TVN Warner Bros. Discovery, Orlen
Partnerzy kategorii konkursowych:
Sport, turystyka i rekreacja – PKP Intercity;
ESG, Sustainability i CSR communications – Ringier Axel Springer Polska;
Content marketing – branded content – TVN Warner Bros. Discovery oraz Studio XR;
PR pro bono – ORLEN SA;
Medycyna i zdrowie – Haleon;
Kampania społeczna – PRCN;
Research&Insight – Instytut Monitorowania Mediów;
Media Relations – Puls Biznesu;
Event komercyjny – Pro4Media.
Patroni medialni: Rzeczpospolita, rp.pl, Onet, Forbes, Forbes Women, Puls Biznesu, PAP Media Room, Press, Wirtualne Media, PRoto, Media Marketing Polska.
Partnerzy: Instytut Monitorowania Mediów, Postmotive Studio, Conrego, Pro4Media, Sotrender, Diea, Haleon, PRCN.
Oprawa wizualna gali: PostMotive Studio
Multimedia: PRO4Media
Prowadzenie: Szymon Majewski
Związek Firm Public Relations powstał w 2000 jako reprezentacja branży profesjonalnych usług Public Relations w Polsce i zrzesza wiodące agencje PR. Jest członkiem Międzynarodowej Organizacji Konsultantów do Spraw Komunikacji (ICCO). Cele działalności Związku to m.in.: ochrona praw i interesów zrzeszonych w nim członków, reprezentowanie ich wobec organów państwowych i instytucji, dbałość o najwyższe standardy etyczne i zawodowe w oparciu o Kodeks Dobrych Praktyk, Kodeks Etyki PR oraz karty etyczne ICCO.
Od kilkunastu lat ZFPR jest organizatorem Złotych Spinaczy – największego konkursu w Polsce promującego najlepsze projekty z dziedziny PR, a także konkursu „The Next Gen of PR” skierowanego do PR-owców poniżej 35 roku życia. Związek Firm PR prowadzi również intensywny program szkoleniowy London School of Public Relations.