Reklama

Biznes

Ponad 1 km trasy na planowanym stoku narciarskim w Rzeszowie

Alina Bosak
Dodano: 07.09.2020
51523_stok
Share
Udostępnij
Internauci wątpią w sensowność budowy stoku narciarskiego na osiedlu Matysówka w Rzeszowie, ale Ratusz krytyką się nie przejmuje. Obiekt miałby bowiem być całoroczny – z torem saneczkowym czynnym także latem i trasą zjazdową dla rowerów. A jeśli zimą warunki pogodowe pozwolą, narciarze skorzystają z dwóch tras zjazdowych, z których dłuższa będzie mierzyć 1100 m. Sensowność pomysłu najlepiej potwierdziłoby zainteresowanie prywatnych inwestorów. Na takie partnerstwo liczy też Rzeszów. Inwestycja nie jest bowiem tania. Szacowany koszt to 47 mln zł.
 
Szczegóły dotyczące planowanej inwestycji zawarto w koncepcji przygotowanej przez Pracownię FormArchitekci z Rzeszowa. Projektowany stok narciarski obejmuje niemal 27 ha w obrębie ulic Łany i Wierchowej – zarówno działki należące do miasta, jak i prywatne. Ma na nim powstać budynek usługowy przy stacji górnej oraz budynek techniczny stacji dolnej. Stacja dolna znajdowałaby się na wysokości ok. 256 m n.p.m., a górna – 348 m n.p.m. Różnica wysokości to zatem ok. 92 m. Stok nachylony jest w kierunku północnym. Średni spadek wynosi 11,6 proc. Przybliżona długość najdłuższej trasy – ok. 1100 m, a przybliżona długość kolejki – ok. 830 m.
 
 
Wizualizacje Pracowania FormArchitekci.
 
Inwestycja będzie realizowana dwuetapowo. W I etapie powstałaby stacja górna i dolna, kolejka linowa krzesełkowa, główna (najdłuższa) trasa zjazdowa, „ośla łączka” oraz zlokalizowana obok trasa łatwa, zbiorniki retencyjne. W II etapie: trasa rowerowa, letni tor saneczkowy, snowpark, strefa rozrywki, trasa trudna wraz z torem slalomowym.
 
Dwupoziomowy budynek stacji górnej obejmowałby ponad 680 mkw., a dolnej (jedna kondygnacja) – niemal 300 mkw. Budynek planowany na dole to obiekt techniczny, z kasami i toaletami. Na górze natomiast powstać ma budynek usługowy – ze sklepem i restauracją, wypożyczalnią i serwisem nart, szatniami. Zaplanowano także taras widokowy. 
 
Wyciąg narciarski ma być wyposażony w krzesła 4-osobowe z uchwytem na rower, ponieważ ma służyć także korzystającym z toru rowerowego latem.   
 
 
– Stok ma być obiektem całorocznym. Zimą służyć do jazdy na nartach i deskach, a wiosną, latem i jesienią do jazdy na rowerach i na torze saneczkowym – wyjaśnia Agnieszka Siwak-Krzywonos z biura prasowego Urzędu Miasta Rzeszowa. W Ratuszu nie przejmują się bowiem komentarzami internautów wątpiącymi w sensowność budowy wyciągu wobec skąpych w opady śniegu zimy. Podobny wyciąg w „zimniejszym” Przemyślu w ostatnim sezonie narciarzom nie posłużył.  
 
W Rzeszowie argumentem przemawiającym za inwestycja mają być całoroczne atrakcje. Jeśli warunki atmosferyczne będą sprzyjać zimą trasy narciarskie będą obsługiwane przy pomocy kolei linowej krzesełkowej niewyprzęganej oraz wyciągu taśmowego i 2 wyciągów orczykowych. Ponadto stok będzie wyposażony w elektroniczny system sprzedaży biletów ESOK lub skipass oraz monitoring.
 
 
Wizualizacje Pracowania FormArchitekci.
 
Dojazd do stoku zostały wykonany od ul. Wierchowej i ul. Łany. Zaprojektowano 338 miejsc parkingowych dla samochodów osobowych oraz 10 miejsc dla autobusów. Teren musi być uzbrojony w przyłącza: wodociągowe, kanalizacji sanitarnej, policznikowy przyłącz energii elektrycznej, doziemną instalację gazu, dwa zbiorniki retencyjne wraz z niezbędną infrastrukturą, minimum jedną studnię głębinową.  – Szacowany koszt inwestycji to 47 mln zł. W tej chwili rozważane są różne możliwości sfinansowania tego przedsięwzięcia. Bierzemy pod uwagę również partnerstwo publiczno-prywatne. Na razie nie wiadomo, kiedy inwestycja mogłaby zostać zrealizowana – podkreśla Agnieszka Siwak-Krzywonos.
 
W koncepcji architektów jako możliwe źródło wskazano Fundusze Europejskie. W grę wchodziłaby zatem unijny budżet na lata 2021-2027.
 
 
Wizualizacje Pracowania FormArchitekci.
 
Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy