Siła polskiego transportu jest imponująca – to już ponad 180 tysięcy ciężarówek z biało-czerwoną rejestracją na międzynarodowych drogach. Jakie są bolączki tego biznesu? Jedna to na pewno nieustanne zmiany przepisów, których nieznajomość grozi wysokimi karami. Dlatego ośrodek Enterprise Europe Network przy Wyższej Szkole Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie zaprasza 29 i 30 września br. roku na swoje stoisko podczas Targów TSLA EXPO 2017 w G2A Arena w Jasionce. Na pytania dotyczące zmian przepisów w transporcie drogowym będzie tam odpowiadał Paweł Miąsik z Agencji Bezpieczeństwa Transportu.
Transport i firmy transportowe w Polsce bardzo się rozwinęły. W ciągu 10 ostatnich lat nastąpił potężny przyrost podmiotów gospodarczych, floty, zatrudnionych kierowców i przychodów w tej branży. W 2016 roku było ponad 180 tysięcy polskich pojazdów w transporcie międzynarodowym, a dekadę wcześniej – w 2006 – około 30 tysięcy, czyli sześć razy mniej. Firmy transportowe szybko się rozwijają, ale też muszą sobie radzić z nowymi problemami, m.in. w zakresie prawnym, związanymi z przekroczeniami czasu pracy kierowców i naruszeniami innych przepisów. Dlatego ośrodek Enterprise Europe Network przy Wyższej Szkole Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie, który jest jedną z 600 komórek organizacji Enterprise Europe Network na świecie, organizuje specjalistyczne szkolenia i spotkania robocze dla tych właśnie firm. Do tej pory zrealizował cykl szkoleń związanych z czasem pracy kierowcy, organizacją firmy transportowej, kwestiami dotyczącymi odpowiedzialności, odwoływania się od kar i związanej z tym procedury administracyjnej. Dodatkowo, zorganizowane zostały szkolenia dotyczące pojazdów przewożących towary wrażliwe.
– To w ostatnim czasie głośny w branży temat – przyznaje Paweł Miąsik z Agencji Bezpieczeństwa Transportu, ekspert i doradca ADR, prowadzący szkolenia organizowane przez ośrodek Enterprise Europe Network przy WSIiZ w Rzeszowie. – Wywołała go podpisana 31 marca br. przez prezydenta ustawa o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów, ograniczająca szarą i czarną strefę w branży paliw poprzez wprowadzenie nadzoru nad cysternami. Ustawa nakłada obowiązek zgłaszania każdego takiego przewozu. Uruchomiony przez Ministerstwo Finansów system monitorowania przewozu SENT zrewolucjonizował nadzór służb kontrolnych nad tymi pojazdami, co przełożyło się na wpływy do budżetu z tytułu akcyzy i podatku VAT. Ustawa ma sporo niejasnych dla firm zapisów i nakłada wiele obowiązków na przewoźników, a także na nadawcę i odbiorcę takiego ładunku. Niedopełnienie tych obowiązków skutkuje bardzo wysokimi karami. Dlatego szkolenia Enterprise Europe Network dla firm transportowych były tak potrzebne. Szkoliliśmy przedsiębiorców także w zakresie bezpieczeństwa w przewozie towarów niebezpiecznych (tzw. ADR). Tu również, od 1 lipca br., weszło w życie sporo istotnych zmian, obejmujących m.in. klasyfikację towarów. Mamy także nowy wzór pisemnej instrukcji dla kierowcy, która w kabinie jest obowiązkowa.
Przepisy dotyczące transportu stale się zmieniają. Wynika to z faktu, że tego biznesu dotyczy cały szereg ustaw i rozporządzeń. W zasadzie co roku następuje w którymś z przepisów zmiana, do której firmy muszą się dostosować. – Przykładowo, w przepisach dotyczących przewozu towarów niebezpiecznych, cyklicznie – co dwa lata – zmienia się Umowa Europejska. Czasem jest to zmiana kosmetyczna, a czasem gruntowna. Od 1 lipca br. obowiązuje tzw. Znowelizowana Umowa Europejska ADR, w której nowych rozwiązań jest sporo – mówi Paweł Miąsik z Agencji Bezpieczeństwa Transportu. – W tym roku zmieniła się także ustawa o transporcie drogowym, weszły nowe przepisy prawa o ruchu drogowym, ustawy o kierujących pojazdami. Do tego dochodzą regulacje specjalistyczne, dotyczące przewozu czy to odpadów, czy łatwo psującej się żywności. Przepisy, niestety, zmieniają się często.
Przepisy dotyczące polskich firm transportowych to w większości unijne rozporządzenia i dyrektywy oraz dostosowane do nich przepisy krajowe, a także umowy międzynarodowe, obowiązujące przy wyjeździe do krajów spoza Unii Europejskiej. Większość zmian prawa idzie w kierunku poprawy bezpieczeństwa, chociaż nie dotyczy to akurat nadzoru nad cysternami, gdzie celem było przede wszystkim uszczelnienie wpływów do budżetu państwa z tytułu podatków.
– W tej chwili w Komisji Europejskiej prowadzone są prace nad zmianą przepisów dotyczących czasu pracy kierowców. Te akurat mogą być dla firm korzystne. Zmiana ma ułatwić transport międzynarodowy. Chodzi o odbieranie odpoczynku tygodniowego w kabinie. Teraz można mieć tylko jeden taki skrócony odpoczynek w ciągu dwóch tygodni, a po zmianie będzie można dwukrotnie skracać odpoczynek tygodniowy w trasie – informuje Paweł Miąsik i dodaje: – Najwięcej naruszeń prawa związanych jest właśnie z czasem pracy. Sprawa zatrudniania kierowców to dziś najbardziej palący problem w transporcie. Ciężarówka sama nie pojedzie, a gigantyczny wzrost liczby pojazdów sprawił, że kierowcy ciężarówek to najpilniej poszukiwani pracownicy. Śmiało można szacować, że jest ok. 30 tys. wakatów w transporcie międzynarodowym. Aby je zapełnić, polskie firmy muszą zatrudniać coraz więcej obcokrajowców, obywateli Ukrainy i Białorusi. Z tym z kolei wiążą się kolejne przepisy – tym razem dotyczące zatrudniania obcokrajowców – i kolejne problemy. Otóż polski ZUS nie chce wydawać tym kierowcom zaświadczeń A1, potwierdzających legalność zatrudnienia, a to dokument wymagany za granicą – we Francji, Niemczech, Austrii, czyli krajach, które mają ustaloną minimalną kwotę wynagrodzenia. O tym także będziemy mówić podczas konsultacji na Targach TSLA EXPO.
Każdego zainteresowanego prawnymi zmianami w zakresie transportu zapraszamy na bezpłatne konsultacje z Pawłem Miąsikiem do stoiska ośrodka Enterprise Europe Network na Targach TSLA EXPO 2017 w Centrum Wystawienniczo-Kongresowym G2A Arena w Jasionce. Odbędą się one w dniach 29 i 30 września. Wstęp na targi i konsultacje jest bezpłatny.
Enterprise Europe Network
ul. Sucharskiego 2; 35-225 Rzeszów
Tel/Fax: 17 852 49 75
e-mail: een@wsiz.rzeszow.pl
www.een.wsiz.pl
www.facebook.com/EENRzeszow