Na Politechnice Rzeszowskiej otwarto nowoczesne, unikatowe stanowisko do badań uszczelnień węglowych stosowanych w silnikach lotniczych. To wspólny projekt Politechniki Rzeszowskiej i Pratt & Whitney Rzeszów.
Stanowisko jest efektem wielu lat wspólnej pracy Politechniki Rzeszowskiej z przedstawicielami przemysłu, biznesu oraz otoczenia gospodarczego. Przeznaczone jest do badań uszczelnień silników lotniczych w symulowanych warunkach eksploatacyjnych. Jego układy: napędowy, olejowy i powietrzny odtwarzają wiernie warunki w jakich pracuje uszczelnienie w trakcie lotu statku powietrznego. Dzięki automatycznemu systemowi sterowania możliwe jest zasymulowanie pełnego cyklu eksploatacyjnego uszczelnienia począwszy od startu poprzez wznoszenie i lot ustalony aż do obniżania lotu i lądowania. Na stanowisku prowadzone będą prace nauko-badawcze mające na celu doskonalenie i rozwój uszczelnień stosowanych w silnikach lotniczych.
– To nisza w przemyśle lotniczym i mało jest firm, które to potrafią i chcą robić. To jest naprawdę klasa światowa – podkreślał Marek Darecki, prezes Pratt & Whitney Rzeszów.
Stanowisko zaprojektowane i wykonane zostało w ramach projektu „Testowanie krytycznych elementów silnika lotniczego o podwyższonych parametrach użytkowych” wykonywanego w programie Demonstrator+. Wniosek projektowy został przygotowany przez Pratt & Whitney Rzeszów oraz Politechnikę Rzeszowską.
– To kolejny przykład na współpracę Politechniki Rzeszowskiej z przemysłem i kolejny krok w rozwoju naszego regionu w stronę przemysłu lotniczego – mówił prof. dr hab. inż. Tadeusz Markowski, rektor Politechniki Rzeszowskiej.
Wśród wykonawców znalazły się firmy Ponar Wadowice (główny wykonawca), Hydroautomatyka, Ekstensa. Magbud oraz Cerbex. Projekt był również wspierany infrastrukturalnie przez RARR w Rzeszowie.