Na rynku części zamiennych, oprócz części oryginalnych i zamienników, są także oferowane części regenerowane. Czy opłaca się je kupować i można im ufać?
Regenerowanie części samochodowych wynika zazwyczaj z dwóch powodów:
-
ekonomicznego (regenerowany podzespół jest tańszy od nowego)
-
ekologicznego (nie zaśmiecamy środowiska zepsutymi częściami).
Obecnie wiele marek produkujących samochody oraz renomowanych firm dostarczających oryginalne części zamienne prowadzi programy sprzedaży tańszych podzespołów po regeneracji. To często jeden ze skuteczniejszych sposobów, za pomocą którego producenci samochodów konkurują z wytwórcami tzw. zamienników. Koncerny podkreślają, że ich regenerowane części czy podzespoły są takie same, jak nowe fabryczne, mają taką samą gwarancję, a oprócz tego są tańsze od nowych części. Takim sposobem producenci samochodów chcą utrzymać klientów, którzy coraz liczniej wybierają nieautoryzowane serwisy.
Zazwyczaj części regenerowane posiadają gwarancję zachęcającą klientów do ich stosowania. Niektórzy z producentów prowadzą specjalne programy zachęcające użytkowników do wymiany zużytej części na zregenerowaną lub skupują wyeksploatowane i poddają je odnowieniu. Jest jednak kilka warunków, które winna spełnić osoba chcąca kupić regenerowaną część w programie wymiany. Części zwracane muszą być zamiennikami dla produktu regenerowanego (czyli części używane muszą być zgodne z fabryczną specyfikacją samochodu). Muszą też być kompletne i nie mieć uszkodzeń powstałych podczas niewłaściwego stosowania.
Niedopuszczalne są również uszkodzenia mechaniczne, które nie wynikają z normalnej eksploatacji pojazdu, np. uszkodzenia powstałe podczas kolizji czy wypadków, niezgodna z wymogami producenta naprawa itp.
Co można poddać regeneracji?
Procesowi regeneracji poddaje się obecnie bardzo wiele używanych części samochodowych. Ale nie wszystkie nadają się do regeneracji, gdyż są na przykład do jednorazowego zastosowania albo z uwagi na kwestie bezpieczeństwa. Do takich części zaliczyć można klocki hamulcowe czy świece.
Najczęściej regenerowaniu poddawane są części silnika i osprzęt silnika, np. turbosprężarki, alternatory, aparaty zapłonowe, rozruszniki, cylindry, tłoki, wtryskiwacze i pompy wtryskowe. Kolejną grupą są elementy zawieszenia i układu napędowego: skrzynie biegów, przekładnie kierownicze, wahacze, amortyzatory, sprężyny, sworznie, końcówki drążków kierowniczych, półosie. Głównym warunkiem działania programu jest to, że części zwracane muszą nadawać się do regeneracji. Do naprawy trafiają zespoły nie tylko z uszkodzeniami spowodowanymi zużyciem eksploatacyjnym, ale też części uszkodzone dynamicznie.
Ile kosztują części regenerowane?
Części pochodzące z regeneracji są zwykle tańsze od fabrycznie nowych o nawet 50-60%. Ich koszt zależy od stopnia skomplikowania części lub zespołu oraz od firmy regenerującej. Części regenerowane przez producentów samochodów będą zazwyczaj droższe od tych regenerowanych przez wyspecjalizowane zakłady. Zakup regenerowanych elementów jest bardziej atrakcyjny dla użytkowników pojazdów z silnikami Diesla z bezpośrednim wtryskiem paliwa lub pompowtryskiwaczami. Złożona technologia tych układów ogranicza ich naprawę w warsztatach. Natomiast nowe części są bardzo drogie, co powoduje, iż części regenerowane do silników Diesla cieszą się dużym powodzeniem.
Warto korzystać z części regenerowanych, pod warunkiem jednak, iż mamy zaufanie do firmy, która tę regenerację przeprowadziła. Regenerowane podzespoły są tańsze nawet o połowę od nowych. Najpewniejszym zabezpieczeniem będzie zawsze gwarancja udzielona na części czy zespoły. Brak gwarancji to jednoznaczny sygnał do zachowania ostrożności. Na części zamienne regenerowane udzielana jest gwarancja, często w takim samym wymiarze, jak na części nowe. Większość producentów respektuje gwarancję tylko w przypadku montażu regenerowanej części w autoryzowanych serwisach, o czym trzeba pamiętać, aby nie stracić gwarancji. Producenci części chcą mieć pewność, że oferowane przez nich części zostały zamontowane zgodnie z fabryczną procedurą. Regenerowane podzespoły są odnawiane zgodnie z fabryczną technologią, ale na rynku są także części regenerowane niższej jakości, pochodzące z firm, które nie stosują reżimów fabrycznych. Im niższa kultura techniczna czy obowiązujące przepisy prawa, tym jakość regenerowanych części jest niższa, więc zanim zdecydujemy się na skorzystanie z części regenerowanych, sprawdźmy źródło ich pochodzenia. Wszak chodzi o nasze bezpieczeństwo.