Każdy samochód, nawet ten z najwyższej półki, czasem ulega awarii. Choć bardzo tego nie lubimy, musimy wtedy skorzystać z usług mechanika. Do wyboru mamy na szczęście autoryzowane stacje obsługi, renomowane warsztaty lub znajomego mechanika. Ale to dopiero początek naszej przygody z „awarią”, która zazwyczaj związana jest z wydatkiem konkretnej kwoty. Musimy bowiem zdecydować, czy mechanicy skorzystają z oryginalnych części producenta samochodu czy też z nowych zamienników oryginalnej części.
Ten ostatni krok tylko z pozoru opiera się na prostej wyliczance: decyduję się na zamiennik części, bo jest dużo tańszy, nie kupuję oryginalnej części, bo jest znacznie droższa!
Diabeł tkwi w szczegółach
– Z własnych doświadczeń mogę opowiedzieć o kłopotach jednego z kierowców, które były związane z materiałami eksploatacyjnymi, dokładnie tarczami i klockami hamulcowymi – mówi Witold Cisło, szef serwisu w firmie Danuta i Ryszard Czach, Autoryzowany Dealer i Serwis Mercedes-Benz (obsługujący marki Mercedes-Benz i Mazda). – Kupione jako zamienniki, oczywiście nowe, pełnowartościowe, na fakturę, dawały bardzo niekomfortowy efekt. Otóż, gdy układ hamulcowy został rozgrzany, pojawiał się pisk dochodzący z okolic tarcz hamulcowych. Klient zgłosił się do naszego serwisu, gdy użytkował już trzeci zestaw tarcz i klocków. Tym razem od kolejnego już producenta zamienników. Kilkanaście mocniejszych hamowań powodowało ponownie irytujące piszczenie. Nie pozostało mi nic innego, jak złożyć klientowi ofertę, aby w jego pojeździe założyć na obie osie oryginalne tarcze i klocki.
Zagwarantowałem klientowi, że po wystąpieniu, i tym razem, piszczenia klocków hamulcowych, zostaną one zdemontowane na koszt serwisu i nie będzie za nie płacił.
– Nie byłem zaskoczony, gdy po wielu próbach żadne piski się nie pojawiły – dodaje W. Cisło.
Użytkownik Mercedesa pozostał z pytaniem, w jaki sposób próbować odzyskać pieniądze za zakupione wcześniej i użytkowane zestawy tarcz z klockami. Chcąc wybrać drogę sądową, naraziłby się na powoływanie rzeczoznawców i długotrwały proces. A czas, szczególnie wśród ludzi biznesu, którzy dominują wśród nabywców pojazdów Mercedes-Benz, jest dziś najcenniejszy.
Jeszcze raz czas
Klienci serwisu w firmie Danuta i Ryszard Czach, Autoryzowany Dealer i Serwis Mercedes – Benz, cenią sobie fakt, iż decydując się na odwiedziny w tutejszej placówce, wiedzą, kiedy część zamienna będzie czekała na ich samochód.
– W serwisie obu marek, Mercedes-Benz i Mazda, wprowadzono tzw. apteczki – mówi W. Cisło. – Oznacza to, iż musimy mieć na stanie 100 proc. części zamiennych uznanych przez importera jako kluczowe dla utrzymania właściwego rytmu pracy na warsztacie, a tym samym dla spełnienia oczekiwań klientów.
Apteczki Mercedesa i mazdy powstały na podstawie informacji zebranych z krajowych sieci dealerskich. Gdy jakaś część zamienna zostaje wykazana w raportach stacji serwisowych jako sprzedawana częściej niż założone minimum, pojawia się w apteczce. Na bieżąco mamy dostęp do materiałów eksploatacyjnych popularnych modeli Mercedesa. Do rzadko spotykanych modeli, których po polskich drogach jeździ kilka sztuk, materiały eksploatacyjne sprowadzane są z krajowego magazynu. Jeśli zamówienie na części zostanie złożone do godz. 17.30, wówczas w naszym magazynie w Rzeszowie pojawią się one rano następnego dnia. Trzy dni (robocze) to natomiast czas, którego serwis potrzebuje na sprowadzenie na Podkarpacie zapasowej części do Mercedesa z magazynu globalnego marki mieszczącego się w Niemczech (w Belgii – w przypadku Mazdy).
Argumenty „za”
Oryginalne części zamienne, zamontowane w serwisie Mercedes-Benz, objęte się dwuletnią opieką gwarancyjną bez limitu przebiegu. Gwarancja obejmuje także wszystkie ujawnione wady części (jakościowe, wykonawcze bądź montażowe) i ewentualnie pokrycie kosztów uszkodzeń wtórnych, jeśli takie wynikają jednoznacznie z awarii konkretnej części zamiennej.
To nasz bardzo ważny argument, który przedstawiamy klientom zastanawiającym się czy skorzystać z zakupu części oryginalnych – mówi Witold Cisło. – W starszych modelach samochodów zdarzają się np. awarie silników. Możemy ich właścicielom zaoferować np. agregaty nowe lub używane – zregenerowane w warunkach fabrycznych. Są one również objęte dwuletnią opieką gwarancyjną producenta, bez limitu kilometrów. I, co bardzo istotne, mają korzystną cenę dla klienta. Mamy też ofertę odkupu silnika uszkodzonego. Jeśli klient zostawia nam taki silnik w rozliczeniu, wówczas otrzymuje od nas lepsze warunki zakupu nowego agregatu. Niektóre oferty są całkowicie uzależnione od pozyskania agregatu uszkodzonego. Dwuletnia opieka gwarancyjna na zakupione części dotyczy również aut, które nie były zakupione w naszej sieci dealerskiej, ani też nie były w niej serwisowane. Jeśli pojazd z nowym silnikiem, u nas zakupionym, będzie od momentu jego zamontowania regularnie serwisowany przez autoryzowany serwis, nabywa praw do dwuletniej opieki gwarancyjnej, bez limitu przebiegu na ten silnik właśnie.
Dla użytkowników starszych Mercedesów
Po naszych drogach jeździ spora liczba pojazdów Mercedes-Benz starszych wiekiem. Ich użytkownicy cenią sobie ogromnie markę pojazdu. W wielu przypadkach właścicieli tych aut nie stać na regularne wizyty w autoryzowanych stacjach obsługi lub na wykonywanie poważniejszych napraw.
– Przychodzą do naszego serwisu i uczciwie pytają, co możemy zaproponować? Staramy się zawsze złożyć im ofertę, która będzie adekwatna do ich możliwości finansowych – mówi Witold Cisło, szef serwisu w firmie Danuta i Ryszard Czach, Autoryzowany Dealer i Serwis Mercedes-Benz. – Np. w celu obniżenia klientowi ceny za usługę, wykonujemy ją w czasie, gdy w serwisie mamy mniejsze obłożenie – w godzinach wieczornych, do godz. 22. Oferujemy też możliwość zakupu, zamiast nowego, oryginalnego podzespołu zregenerowanego w warunkach fabrycznych. Do prac naprawczych przy starszych modelach aut naszych klientów kierujemy mechaników z dużym doświadczeniem, dobrze wyszkolonych, którzy znają niuanse rozwiązań technicznych.
Bez przykrych niespodzianek
Lojalny klient, korzystający regularnie z autoryzowanego serwisu, jest bardzo ceniony w Mercedes-Benz.
– Nasi klienci cenią swoją mobilność. Trudno im funkcjonować bez samochodu. W przypadku oczekiwania na realizację usługi w serwisie zawsze otrzymują możliwość skorzystania z auta zastępczego, tak aby mogli realizować swoje plany zawodowe i prywatne. Także w przypadku konieczności napraw za granicą udzielamy im wsparcia. Ostatnio mieliśmy przypadek, kiedy w serwisie niemieckim wykonywano naprawę auta kupionego i serwisowanego u nas. Kierowca nie miał przy sobie dostatecznej kwoty euro, aby pokryć koszty naprawy w niemieckim serwisie Mercedes-Benz. Dokonaliśmy poręczenia za pośrednictwem naszych kontaktów firmowych.
Nie ma lekko
Na podkarpackim rynku nowych części zamiennych zmotoryzowani mają w czym wybierać. Nie brakuje warsztatów naprawczych oferujących pełną gamę usług, a i z dostępnością części zamiennych nie ma problemów. W Rzeszowie funkcjonuje oddział firmy Inter Cars, jednego z potentatów w zakresie obrotu częściami zamiennymi w kraju, są też bardzo liczne punkty regionalnej sieci SZiK, oferujące również bogaty asortyment części zamiennych.
– Olbrzymia konkurencja na rynku części zamiennych jest korzystna dla zmotoryzowanych. Nas dopinguje ona do przygotowywania coraz bardziej atrakcyjnych programów lojalnościowych: udogodnień, rabatów, wsparcia w każdym momencie, gdy użytkownik samochodu ma kłopot – mówi W. Cisło.