Strona główna>Automoto>Mercedes-Benz Vans po raz kolejny na nowo definiuje pojazd dostawczy – dostosowany do różnych potrzeb klientów komercyjnych
Automoto
Mercedes-Benz Vans po raz kolejny na nowo definiuje pojazd dostawczy – dostosowany do różnych potrzeb klientów komercyjnych
Źródło: Mercedes-Benz Polska
Dodano: 31.10.2025
Mercedes-Benz Vans po raz kolejny na nowo definiuje pojazd dostawczy – dostosowany do różnych potrzeb klientów komercyjnych / Źródło: Mercedes-Benz Polska
Udostępnij
• Niezwykła premiera: ekspresyjna rzeźba daje pierwszy wgląd w kształt i design przyszłego Sprintera
• Bardziej cyfrowe niż kiedykolwiek: przyszłe vany Mercedes-Benz będą aktualne przez wiele lat – dzięki systemowi MB.OS z aktualizacjami bezprzewodowymi i bezproblemową integracją aplikacji innych firm
• Wyjątkowa historia sukcesu: od 1896 roku, w którym Mercedes-Benz stworzył pierwszy pojazd dostawczy – po rok 1995, kiedy Sprinter zrewolucjonizował branżę i stał się symbolem całego segmentu dużych vanów.
• Pieczołowicie odrestaurowany: Mercedes-Benz prezentuje najstarszy na świecie sprawny samochód dostawczy
Stuttgart/Neuhausen. W przededniu obchodów 130-lecia transportu Mercedes-Benz Vans tworzy ekscytującą paralelę między przeszłością a przyszłością: prezentując najstarszy na świecie sprawny furgon dostawczy Benz oraz obecnego eSprintera, firma wspomina swoją wyjątkową historię sukcesu, która rozpoczęła się w 1896 roku. To historia pełna rozwiązań transportowych dostosowanych do indywidualnych potrzeb klientów. Pojazdy dostawcze Mercedes-Benz zawsze były postrzegane jako solidne i niezawodne narzędzia biznesowe. I tak pozostanie w przyszłości. Symbolem tej wizji jest „BOuLDER” – imponująca, wyrazista rzeźba przypominająca głaz, która przynosi pierwszy wgląd w to, jak Mercedes-Benz po raz kolejny unowocześnia vana, zachowując jednocześnie jej podstawowe wartości – solidność, niezawodność, wszechstronność i trwałość. Rzeźba o długości 650 centymetrów, wysokości 275 centymetrów i szerokości 250 centymetrów w fascynujący sposób łączy sztukę i kunszt rzemieślniczy, stanowiąc zapowiedź kolejnej generacji Sprintera. Wyfrezowana z litego kawałka materiału, ujawnia pierwsze zarysy i detale konstrukcyjne przyszłego Sprintera. Dają one wyobrażenie o nadchodzącym, unikatowym designie nadwozia, który jest dostosowany do zróżnicowanych potrzeb i wymagań klientów komercyjnych. Rzeźba daje również pojęcie o wymiarach przyszłego vana Mercedes-Benz.
„Jako wynalazca lekkiego pojazdu użytkowego, od prawie 130 lat konsekwentnie służymy naszym klientom biznesowym całą naszą wiedzą i doświadczeniem. Ich korzyści i wartość dodana są naszym najwyższym priorytetem – wtedy, teraz i w przyszłości. Satysfakcja klienta i innowacyjne rozwiązania są głęboko zakorzenione w naszym korporacyjnym DNA i stanowią fundament naszych pojazdów dostawczych premium”. Thomas Klein, szef Mercedes-Benz Vans
„Następna generacja vanów Mercedes-Benz będzie koncentrować się na innowacyjnych układach napędowych, łączności i zaawansowanych usługach cyfrowych. Funkcjonalność i potrzeby klientów leżą u podstaw naszego rozwoju. Dostosowaliśmy nasz system operacyjny Mercedes-Benz specjalnie do zastosowań komercyjnych i dzięki niemu ponownie zdefiniujemy segment vanów. Oferujemy naszym klientom najnowocześniejszą technologię połączoną z wydajnością i inteligencją dostosowaną do indywidualnych potrzeb. Jestem przekonany, że nasz przyszły Sprinter będzie flagowym modelem w swoim segmencie bardziej niż kiedykolwiek wcześniej”. Andreas Zygan, szef rozwoju w Mercedes-Benz Vans
Furgon Benz z 1899 r. – najstarszy sprawny pojazd dostawczy Mercedes-Benz
Historia sukcesu pojazdów dostawczych Mercedes-Benz rozpoczęła się pod nazwą Benz & Cie. w 1896 roku, kiedy Carl Benz wynalazł samochód użytkowy. Opracował dwa modele, aby sprostać różnym potrzebom klientów: furgon dostawczy Benz jako „powóz z zamkniętym nadwoziem” na bazie Benza Victorii oraz pojazd łączący funkcje samochodu dostawczego i osobowego Benz jako „mały powóz stangreta z odłączanym nadwoziem” na bazie mniejszego i lżejszego Benza Velociped. Dzięki odłączanemu nadwoziu można go było przekształcić w dwumiejscowy samochód osobowy w zaledwie kilku prostych krokach, co czyniło go szczególnie wszechstronnym. Był to w efekcie pierwszy pojazd wielofunkcyjny.
Oba modele napędzane były zamontowanym z tyłu, jednocylindrowym, czterosuwowym silnikiem o pojemności skokowej 2,7 litra w furgonie dostawczym i 1 litra w pojeździe wielofunkcyjnym. Ładowność 300 kilogramów (plus kierowca) wystarczała do transportu w obrębie centrum miasta. Moc wyjściowa od 2,75 do 6 KM pozwalała na osiągnięcie prędkości maksymalnej 15-20 km/h przy pełnym obciążeniu. Nowe pojazdy były zatem szybsze niż dwukonny powóz i mogły przewozić około trzy razy więcej ładunku. Tak narodził się nowy segment rynku we wciąż młodej historii motoryzacji, a Carl Benz po raz kolejny udowodnił, że jest wizjonerem i wynalazcą. 5 grudnia 1896 roku firma z Mannheim przekazała pierwszy egzemplarz furgonu dostawczego domowi towarowemu Du Bon Marché w Paryżu za cenę sprzedaży 4500 marek.
Obecnie najstarszym sprawnym pojazdem dostawczym jest wielofunkcyjny pojazd Benz z 1899 roku z kolekcji Mercedes-Benz Classic. Został on pieczołowicie odrestaurowany (rama) i przebudowany (nadwozie) z okazji przyszłorocznych obchodów 130-lecia transportu. Jest to model zbudowany na licencji przez firmę Hewetson’s Ltd., oficjalnego przedstawiciela Benz w Wielkiej Brytanii. Znany jako Ideal Van, miał moc 3 KM i mógł przewozić ładunek o wadze około 100 kilogramów plus kierowca. Późniejsze modele miały moc 3,5 KM i mogły przewozić do 250 kilogramów.
30 lat Sprintera – wszechstronnego samochodu, który napędza świat
W 1995 roku, około 100 lat po wynalezieniu samochodu dostawczego, Mercedes-Benz Vans ponownie zrewolucjonizował segment lekkich pojazdów użytkowych, wprowadzając na rynek Sprintera. Tym samym firma wypełniła lukę między samochodami osobowymi a ciężarówkami i stworzyła pioniera całego segmentu pojazdów. Sprinter do dziś jest ceniony za wyjątkową wszechstronność i niezawodność, wysoki poziom komfortu i właściwości jezdne zbliżone do samochodu osobowego. W ciągu trzech dekad wyprodukowano ponad pięć milionów egzemplarzy modelu w różnych wariantach, przeznaczonych do różnych celów i sprawdzających się w niemal każdej sytuacji: gdy ratowane jest życie i rodzą się dzieci, gdy dostarczane są paczki lub świeża żywność, gdy buduje się domy i remontuje łazienki, gdy trzeba przewieźć pasażerów VIP lub gdy ktoś wyrusza w pełną przygód podróż. Sprinter jest niezawodnym partnerem dla szerokiej gamy branż na całym świecie. W 2024 roku 77 proc. klientów w Europie ponownie wybrało ten właśnie model. Tak wysoki wskaźnik ponownego zakupu dowodzi, jak silna jest jego pozycja.
Sprinter przyszłości – jeszcze bardziej wszechstronny, wydajny i inteligentny
Wprowadzenie nowej architektury VAN oznacza początek ery, w której dostępne będą jeszcze bardziej wydajne, inteligentne i wszechstronne vany. Nadchodząca generacja pojazdów dostawczych z gwiazdą nie tylko będzie kontynuować tradycję historii sukcesu Sprintera, ale zdefiniuje segment vanów przyszłości.
Nowa architektura pojazdów będzie stanowić podstawę wszystkich nowo opracowywanych średnich i dużych vanów Mercedes-Benz w przyszłości. Umożliwia ona wyraźne rozróżnienie między przestronnymi limuzynami przeznaczonymi do użytku prywatnego (VLE i VLS) a pojazdami dostawczymi segmentu premium, przeznaczonymi do użytku komercyjnego. Począwszy od 2026 roku, w pełni elektryczne modele Van Electric Architecture (VAN.EA) zostaną wprowadzone dla klientów indywidualnych. Pierwszym, który zadebiutuje na rynku, będzie VLE, później pojawią się elektryczne pojazdy użytkowe. Wraz z drugą wersją architektury VAN, Van Combustion Architecture (VAN.CA), najnowocześniejsze vany z silnikami spalinowymi uzupełnią przyszłą ofertę samochodów do użytku prywatnego i komercyjnego.
Komercyjnie pozycjonowane vany zostały opracowane w ścisłej współpracy z klientami z różnych branż i dlatego są konsekwentnie dostosowywane do ich potrzeb i wymagań. Po części wiąże się to z nowym designem, który już teraz zapowiada zaprezentowana rzeźba. Ponadto, przyszły Sprinter będzie dostępny z różnymi układami napędowymi oraz w licznych wariantach długości, rozstawu osi i masy. Jest on zatem produkowany na wymiar dla różnych konfiguracji oraz rozwiązań zabudowy i adaptacji specyficznych dla danej branży – od usług kurierskich przez pojazdy chłodnicze, serwisowe, karetki pogotowia, budowlane i służące do przewozu osób o ograniczonej sprawności ruchowej, aż po kampery. Celem jest jak najlepsze spełnienie wszystkich wymagań klientów i dalsze umacnianie pozycji lidera na rynku vanów.
Bardziej cyfrowo niż kiedykolwiek wcześniej: aktualizacje bezprzewodowe zapewniają aktualność funkcji pojazdu przez wiele lat
Następna generacja vanów wyznaczy również nowe standardy w zakresie łączności i oprogramowania. Będą one działać w całości na firmowym systemie operacyjnym Mercedes-Benz (MB.OS). Dzięki temu staną się najinteligentniejszymi pojazdami dostawczymi Mercedes-Benz w historii. Głęboka integracja architektury chip-to-cloud z pojazdem umożliwia precyzyjne sterowanie wszystkimi funkcjami – od informacyjno-rozrywkowych i komfortu po ładowanie – dla niezrównanych wrażeń z jazdy, a także inteligentnej integracji pojazdu z interfejsem użytkownika. Ta kompleksowość stwarza klientom nowe możliwości, zapewniając im w samochodzie jeszcze więcej łączności. Cyfrowe dodatki dostosowane do potrzeb, takie jak Mercedes-Benz Van Uptime Monitor lub nawigacja dla przyczep i pojazdów ponadgabarytowych, sprawiają, że eksploatacja i serwis są jeszcze bardziej wydajne.
Dzięki MB.OS, wspieranemu przez sztuczną inteligencję, każdy samochód dostawczy będzie wyposażony w wydajny komputer połączony z inteligentną chmurą Mercedes-Benz. Umożliwi to bezprzewodową aktualizację całego oprogramowania pojazdu, w tym systemów wspomagania kierowcy. Każdy van będzie na bieżąco aktualizowany przez wiele lat – podobnie jak smartfon, który może być regularnie doposażany w nowe aplikacje i rozszerzone funkcje. MB.OS oferuje maksymalną elastyczność, umożliwiając bezproblemową integrację treści od zewnętrznych dostawców. Dzięki temu klienci biznesowi mogą korzystać z własnych aplikacji i niezbędnych narzędzi, na przykład do zarządzania flotą czy nawigacji, bezpośrednio w pojeździe, na jednostce głównej. Typowy interfejs użytkownika Mercedes-Benz pozostaje niezmieniony – zapewniając znane i cenione funkcje.
Po więcej informacji zapraszamy do Autoryzowanego Salonu Mercedes-Benz Danuta i Ryszard Czach znajdującego się w Rzeszowie przy ul. Krakowskiej 32. Tel. +48 17 860 12 20 oraz do odwiedzenia naszego Salonu Online Foto. Mercedes-Benz Polska Czytaj także:
Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Ściśle niezbędne ciasteczka
Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.
Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.